Sida 1 av 1
Vintercamouflagemålad J 29F.
Postat: 22 sep 2012, 21:10
av Bengt Ekbladh
Vintercamouflagemålad J 29F.
Vinter-camouflagemålade plan har vi väl mest bilder från 2v-kr?
sen har ju tex. SK 60 varit så "målad" på prov.
Lennart A. nämner i "Fienden i öster" sid 87.
""Åven vinterkamouflage(vit färg påsprutad fläckvis) provades på en J 29F med lyckat resultat i samband med en övning på fält 32 , Heden""
Bilder från provet säger att koden är I , färg troligen Gul ?
Planet troligen från F3 Malmen
Proven genomfördes med FBS:s medverkan.
Söker flygplansnummer men all annan information om proven
Bengt
Re: Vintercamouflagemålad J 29F.
Postat: 25 okt 2012, 18:05
av Bengt Ekbladh
Det finns alltså ingen vidare info om "Vintercamouflagemålad J 29F"?
Re: Vintercamouflagemålad J 29F.
Postat: 27 okt 2012, 14:07
av Emil Lindberg
Jag har ingen information om det aktuella fallet.
Men målningen bör väl ha utförts enligt någon föreskrift? Det har funnits ett antal sådan som har styrt hur vintermaskering skulle utföras. Teknisk order, TO, 630/42 fastställdes 21/12 1942, men fick sedan ändrad beteckning till TO MT 830-10. Denna ersattes 6/7 1965 av TO MT 830-10B, som i sin tur ersattes av TO MT 830-10C 22/7 1969. Den sistnämnda erhöll ny beteckning UF Flyg 130-000027 och upphävdes inte förrän en bit in på 2000-talet! Dessa tekniska ordrar var allmängiltiga och var alltså inte bundna till någon specifik flygplanstyp. Således fanns det ”laga stöd” för att förse Lansen, Draken, Viggen och Gripen med vinterkamouflge.
Gemensamt för dessa var att de baserade sig på att flygplanet redan var maskeringsmålat på vanligt vis (grönaktigt), att vintermaskeringsfärgen påmålades i oregelbundna fläckar ovanpå det befintliga kamouflaget och att övergången mellan vintermaskeringsfärgen och övriga kulörer skulle göras mjuk och med varierande avtoning. Märkning på flygplanet fick ej övermålas. Det var alltså inte uppstyrt exakt var, hur tätt, m.m de vita fläckarna skulle målas.
Dock har det säkerligen funnits förslag på andra varianter av vinterkamouflage som har förekommit i andra dokument, rapporter, utredningar eller liknande.
Färgen kunde tvättas av med en svag ammoniaklösning. Och här finns det kanske en liten chans att finna vilket/vilka flygplan som deltog i proven. Förutom vintermaskering användes vintermaskeringsfärg även för att måla vita fält (övningsmärkning) på flygplan in på 1980-talet, bl.a SK 60 och AJ 37. Trots hårt skrubbande och sköljande var det många gånger svårt att helt få bort den vita färgen. Den satt ofta kvar i underliggande maskeringsfärg, runt nitar, i skarvar, m.m. På 60021, som bar vinterkamouflage i mars 1978, var spår av den vita färgen synliga minst cirka ett halvår efteråt.
Så, om det deltagande flygplanet var eller försågs med vanligt kamouflage (grönaktigt) innan provet och fick behålla detta kamouflage efter provet borde det finnas en chans att kunna se rester av vit färg på fotografier av aktuell maskin. Dock kan ju flygplanet ha lutats av eller målats om eftersom att det såg illa ut med ”blekt” och ”dassigt” kamouflage.
Dessutom finns det väl en chans att flygplanet var omålat (metallrent) innan provet och stora delar av dess ovansida och sidor således målades vita. När vintermaskeringsfärgen sedan tvättades bort bör det vara svårt att på fotografier urskilja vita rester mot den omålade metallen.