Sida 1 av 1
JAS-rote passage
Postat: 03 jul 2008, 09:47
av Sten Johnson
Hej Forumet! Jag funderar lite på. Hur bra koll har dom? Igår (2/7) ca 14.30 strök en JAS 39 rote förbi fältet (Söderslätts FK, SV-Skånes sydkust) på ca 1000 ft på väg västerut. Själv låg vi och körde "stuts och gå". Jag hade själv just planat ut på 700 f riktning mot öster, för att svänga in på medvinden i varvet. Vi mötes på kontrakurs på ett avstånd av ca 500 m. Det var en fin syn som sviiissjade förbi på min vänstersida. Tyvärr, allt för ovanlig nu för tiden. Jag undrar lite nu, såg dom oss, en liten Eurostar, signalröd till färgen. Klubbens andra "stare" är omålad (aluminium), som man ibland har svårt att upptäcka och då i våra låga farter. Har dom koll på oss med sin radar, annan information eller är det optisk sikt som gäller? Vädret och sikten var och är nu perfekt. Hoppas vi får behålla det ett tag.
Glad Sommar! Hälsningar Sten Tecknare
Postat: 03 jul 2008, 12:23
av Karl Persson
Utan att veta säkert så förmodar jag att det där sköts genom sedvanlig luftövervakning genom StriC. Både på radiotrafik och överlänkad lägesbild.
Men ta det som ett temporärt svar tills någon gripenpilot svarar :)
Transponder?
Postat: 03 jul 2008, 12:58
av Sven-Erik Jönsson
Vore intressant att veta om Du hade transponder påslagen och vilken mod i så fall. Då är det större möjlighet att flygledningen eller möjligen STRIL såg Dig och i förväg har varnat JAS-piloterna. Hade Du transponder ställd i mod C, så finns ju också information om Din höjd. När man flyger VFR, så är det alltid piloterna som måste se till att lämplig separation upprätthålls.
/Sven-Erik
Postat: 03 jul 2008, 14:26
av Olle Ekwall
Detta har diskuterats på forumet Hangaren sportpilot.se under rubrik "Ser dom oss?" Senaste inlägget under den rubriken var 2006-10-05.
Postat: 03 jul 2008, 14:26
av Sten Johnson
Vi saknade transponder i SE-VKK vid tillfället. Den är trasig och lämnad till reparation. Under 1500 ft runt ESTT (Söderslätt) är luftrummet fritt för VFR flygning. Jag vet inte hur pass mycket Malmö TMA har koll på oss där. Det är mycket "flygfän" i området. Inte bara Eurostarar och andra småplan, utan också Trikar, danska helikoptrar, gäss, rovfåglar, mm. Vi som har radio håller koll på varandra föredömligt, genom att tala om var vi är och ämnar göra. Lyssnar någon annan på oss? Normalt brukar väl flygvapnets plan på lägre höjd gå en bit utanför kustlinjen. Det skulle vara kul veta hur det fungerar.
/Sten
Fisk roten
Postat: 03 jul 2008, 17:47
av Gleffe
Hej Forumet! Jag funderar lite på. Hur bra koll har dom? Igår (2/7) ca 14.30 strök en JAS 39 rote förbi fältet (Söderslätts FK, SV-Skånes sydkust) på ca 1000 ft på väg västerut.
Roten var incidentroten från F17, om samma piloter är i tjänst i morgon (4/7), ska jag försöka komma ihåg att fråga dem om händelsen!
Har dom koll på oss med sin radar, annan information eller är det optisk sikt som gäller?
Garanterat hade de järnkoll på vart du befann dig, både på radarn och genom ögonkontakt mm, dessutom bör ju Jaktledaren haft mycket god översikt över luftläget...
Som sagt, ska försöka komma i håg att fråga dem i morgon!
Mvh
Gleffe, Gripen tekniker 1. Fu Komp F17
Postat: 04 jul 2008, 09:05
av Wguy
Sten Johnson skrev:Vi saknade transponder i SE-VKK vid tillfället. Den är trasig och lämnad till reparation. Under 1500 ft runt ESTT (Söderslätt) är luftrummet fritt för VFR flygning. Jag vet inte hur pass mycket Malmö TMA har koll på oss där. Det är mycket "flygfän" i området. Inte bara Eurostarar och andra småplan, utan också Trikar, danska helikoptrar, gäss, rovfåglar, mm. Vi som har radio håller koll på varandra föredömligt, genom att tala om var vi är och ämnar göra. Lyssnar någon annan på oss? Normalt brukar väl flygvapnets plan på lägre höjd gå en bit utanför kustlinjen. Det skulle vara kul veta hur det fungerar.
/Sten
Civila flygtrafikledningsorgan saknar mer än oftast tillgång till primärradar och jag finner det därför högst otroligt att Malmö hade koll på dig. Det är en vittbredd missuppfattning att stridsflygplan har fullständig koll på all annan trafik i luften. Piloterna gör annat också än att bara sitta och titta på radarskärmen, radarn kan användas för att titta i ett annat mer intressant område och framförallt kan radarn användas i en annan mod än just mot luftmål. Eftersom det är en dopplerradar är det ju heller inte omöjligt att den är inställd på att filtrera bort ointressanta långsamma mål.
Som vanligt, VFR - se och synas och använd transpondern.
Postat: 07 jul 2008, 16:00
av Lars Sundin
Olle Ekwall skrev:Detta har diskuterats på forumet Hangaren sportpilot.se under rubrik "Ser dom oss?" Senaste inlägget under den rubriken var 2006-10-05.
Diskussionen finns på
http://www.sportpilot.se/index.php/comp ... ,43/t,636/
Allt är sig likt... Att förstå i vilken utsträckning luftrummet övervakas är svårt liksom vad FV har för sig; så var det redan på 60-talet. Övervakning kostar pengar och vem skall betala. Småflyget vill ju också ha sin frihet. De olika luftrumsbrukarna får försöka samsas och hittills har det ju gått rätt bra i vårt land. Ingen kollisionskatastrof har inträffat.
Instämmer med Wiseguy och även andra inlägg. Flygning i oövervakat luftrum sker fortfarande i mångt och mycket på Guds försyn.
Lars S