Sida 1 av 1

Radiakflygningar fpl 29

Postat: 24 sep 2012, 07:19
av Lennart Berns
Finns det någon som har en minnesbild eller ännu hellre en fotografisk bild av radiakkapselinstallation på fpl 29? T ex när monterades den första gången? Fpl 32 (J 32) tog över som insamlingsflygplan under 1970-talets första hälft.

Re: Radiakflygningar fpl 29

Postat: 24 sep 2012, 17:50
av Bengt Ekbladh
Lennart Berns skrev:Finns det någon som har en minnesbild eller ännu hellre en fotografisk bild av radiakkapselinstallation på fpl 29? T ex när monterades den första gången?

Fpl 32 (J 32) tog över som insamlingsflygplan under 1970-talets första hälft.
Vi hade radiakflygningar uppe i "gamla" forumet, har en del avskrifter, tyvärr på annat håll just nu.
Någon som har dem lite närmare?
men på ::

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... diak#p8950

Sägs::
>>Hittade detta idag ur Östgöta Corren från 1964-11-04 (onsdag).

”Flygande Tunnor från F11 i Nyköping spårar radioaktivt nerfall”
Det handlar om att man på tisdagskvällen råkade posta ett kuvert med ett radioaktivt filter Utan skyddshölje.
Mottagare var FOA i Stockholm.
Provet hade under dagen , på 18000 m höjd uppsamlats av en Tunna.
Det gällde att mäta radioaktiviteten från det Kinesiska kärnvapenexprimentet.
(jag tror det var deras 1:a som nyss hade testats)

Angående brevet och dess handhavande, skulle personalen inte löpa någon strålningsrisk, då aktiviteten i provet var mycket liten.

Därtill sägs:
Tisdagsprovet var ett av drygt 1000 prov som tagits Dittills , ovan Sverige sen 1956Vidare:
Efter provstoppsavtalet i Moskva (har nu inte det datumet)
Skar man ner antalet provtagningar , men dessa har nu åter intensifierats efter den Kinesiska bomben.
Det var en ögonblicks bild från hösten 1964 angående radiakflygningar.
Då vi hade frågan upp förr sas det att även tex. SAS deltog i insamlandet.>>

Märk även vad som sägs
>>Kan ju nämna att det sägs i artikeln i Aircraft att Tunnan inte hade möjlighet att öppna och stänga sina filterbehållare så proceduren var att stiga så snabbt som möjligt och undvika moln och nederbörd för att få så tillförlitliga prover som möjligt.>>

Beträffande bilder dyker de säkert upp?
J32B gruppen på F15 ansvarade några år för insamlandet innan den flyttade över till Måldivisionen F3.

Beträffande att F11 utförde proven 1964 gissar jag att F3 då "inte hade tid!" då de skulle övergå från 29:an till 35D, och först 1967 kunna sätta upp målflygdivisionen efter den nedlagda egna div.1967

Re: Radiakflygningar fpl 29

Postat: 24 sep 2012, 18:09
av Lennart Berns
Tack för utförligt svar. Betr Lansarna påbörjades verksamheten på F 15 i en grupp ledd av Rutger Brodd innan densamma togs över av MFD.

Re: Radiakflygningar fpl 29

Postat: 25 sep 2012, 12:21
av Åba
Bengt Ekbladh skrev:Provet hade under dagen , på 18000 m höjd uppsamlats av en Tunna.
Ursäkta att jag hamnar lite "off topic" här, men kunde man verkligen nå denna höjd med en 29:a?

Re: Radiakflygningar fpl 29

Postat: 25 sep 2012, 17:58
av Bengt Ekbladh
Åba skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Provet hade under dagen , på 18000 m höjd uppsamlats av en Tunna.
Ursäkta att jag hamnar lite "off topic" här, men kunde man verkligen nå denna höjd med en 29:a?
Ja man kan ju undra lite.
Observera dock att texten kommer från Östgöta Corren från 1964-11-04
De brukade ju ha rätt bra på benen, men man kanske missuppfattat eller
är det ett skrivfel?
Topphöjden för 29F var väl runt 15-16 km.
Någon som vet exakt, samt att det tydligen fanns en del skillnader mellan olika fpl-individer.
Bengt

Re: Radiakflygningar fpl 29

Postat: 28 sep 2012, 17:26
av Björn Zetterberg
Hej

Lennart skrev att radiakflygningar övertogs J32 i början av 70-talet.

Jag har ett svagt minne av att jag sett radiakkapslar monterade på en 32B vid F1 (avd 6) i mitten av 60 talet, måste vara före 67 då 32-orna överfördes till F4 i samband med att vi fick 35F. Någon som vet om detta kan stämma....?

Björn

Re: Radiakflygningar fpl 29

Postat: 28 sep 2012, 20:32
av Bengt Ekbladh
Björn Zetterberg skrev:Hej....
Jag har ett svagt minne av att jag sett radiakkapslar monterade på en 32B vid F1 (avd 6) i mitten av 60 talet, måste vara före 67 då 32-orna överfördes till F4 i samband med att vi fick 35F. Någon som vet om detta kan stämma....? Björn
Skulle ju vara mycket intressant om någon kan bekräfta och ge lite mer info.
Prov av (nya?) kapslar utfördes frågas?

tills dess trevlig helg (trots det eviga regnandet)
Bengt