Sida 1 av 1
Varför överföra J 29F till F 12 1963?
Postat: 24 sep 2012, 23:14
av Bengt Ekbladh
Varför överfördes minst 2 st J 29F till F 12 1963?..(då Lansen -var Kalmars Skyddare!
Det är bara att kolla tabellen för att se att är så är fallet.
29347
29462
1963-06-19 överförs dessa till Kalmar
Men varför., Jag satte ett frågetecken i början
MEN tror mig numera veta varför .
men varför 29F i Kalmar den tiden
Om jag säger FC så säger du vadå?
Bengt
Re: Varför överföra J 29F till F 12 1963?
Postat: 25 sep 2012, 21:18
av Bengt Ekbladh
Jag kanske var lite kryptisk i frågeställningen?
Fakta säger att FC ofta använde Kalmarbasen för sina försök/prov.
Kan ju vara för att en divisions-plats blev "ledigt" när en del J 32B flyttade norrut?
Men också att Kalmar hade goda övningsplatser och bra väder?
Beträffande de två 29F som överfördes utgår jag från att de användes som antingen målplan eller / och målbogserare.
Något som slår mig är att man när först 29A och senare 29F ser "karriären" började dala fick lite "diversieuppgifter".
Någon som håller med?
Roy Fröjdh beskriver hur det kan gå till vid en bogserstart 1957-08-21
då med en 29A (29241)
Alltså finns mer uppgifter om vad som FC utprovade via F 12, samt hur man använde sina provplan där?
Bilder på hur"måldragande 29F " såg ut efterfrågas.
De båda plan jag nämnde va ex F10 kärror.
Re: Varför överföra J 29F till F12 1963?
Postat: 25 sep 2012, 22:30
av Fredric Lagerquist
Bengt Ekbladh skrev:
Bilder på hur"måldragande 29F " såg ut efterfrågas.
Bild från Curt Löwenborg.
29631 blev hösten 1964 #32 hos FC. Senare C51 och havererad i Karlsborg 670510.
Re: Varför överföra J 29F till F 12 1963?
Postat: 27 sep 2012, 09:54
av Leif Fredin
Hej. Ytterligare bilder på målbogserare med utrustning.
29624 vid FC
Vinsch MBV-2S
Barlastfälltank
Jag saknar vissa uppgifter om 29624, datum när fpl överfördes till FC, datum till F 3. Hoppas någon kan bistå med dessa datum.
Leif Fredin