Leif Fredin skrev:En aspirant kan vara 22199 som havererade 1945-06-12, tillhörde 2.div. Ff kadett Haglind oskadad.
Orsak till haveriet var manöverfel av föraren vid landningen. Skadorna var: vänster knutpunkt för landställ i kropp sönderbruten, vänster knäckstötta kass m.m. Samtliga propellerblad något böjda.
Beräknad repkostnad: 11.000:-
J 22 nr 22209 haveri var "påflygning av wire och målkorv i samband med luftskjutning mot luftmål."
Skador flygplan: Vänster bakre sidoruta kass. Vänster vingpanel, vänster vingtank och vingbalksdiagonal skadade.
Skador motor: 1 st propellerblad kass.
Leif Fredin
Jag tackar så mycket för förslagen och måste nog säga att 22199 ser ut att kunna stämma bäst, men den hade först koden 13+44 och sedan 13+b_. Eller kan det vara så at den ortokromatiska filmen spelar ett spratt och maskinen egentligen var blå Filip?
Skadorna på 22209: Det står Vänster bakre sidoruta kass. Jag ser ingen skada på denna. Jag ser heller inga skador på vingarnas översida. Skadorna som V-landningsben ev. har gjort på V-vinge är dock plausibla, men om man tittar på bilden som är tagen framifrån så är det god plats mellan hjul och vinge. Om killen nu flög på en korv så skulle man tycka att det borde vara synliga skador?!
1946 är helt uteslutet dock.
Jag forskar vidare så får vi se...