Sida 1 av 1

Målning och märkning av A 32A, 32070

Postat: 01 mar 2008, 12:35
av Henrik Bergman
Hej!

Några bilder på den A 32:a som renoveras på F7.
Just nu pågår målning och märkning.

[img]http://i23.photobucket.com/albums/b379/HBergman/32070/Primer.jpg
Grundmålad och klar inför topplacken med 325 H.

[img]http://i23.photobucket.com/albums/b379/HBergman/32070/Maskering.jpg
Maskering av märkningen är påbörjad.

[/img]http://i23.photobucket.com/albums/b379/HBergman/32070/Harald.jpg
Första färgen på den taktiska märkningen sprutas.

[img]http://i23.photobucket.com/albums/b379/HBergman/32070/Kron.jpg
Det sista på kroppens kronmärke.

Det återstår lite att märka innan målningen är helt klar.
Är det någon där ute i flygsverige som har två flottiljvapen (dekaler) från F17, att avvara till renoveringen?
De skall sitta på magasinsluckorna på båda sidor om nosen.


Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Re: Målning och märkning av A 32A, 32070

Postat: 01 mar 2008, 12:42
av Lars Sundin
Henrik Bergman skrev:Hej!

Några bilder på den A 32:a som renoveras på F7.
Just nu pågår målning och märkning.

Bild
Grundmålad och klar inför topplacken med 325 H.

Bild
Maskering av märkningen är påbörjad.

Bild
Första färgen på den taktiska märkningen sprutas.

Bild
Det sista på kroppens kronmärke.

Det återstår lite att märka innan målningen är helt klar.
Är det någon där ute i flygsverige som har två flottiljvapen (dekaler) från F17, att avvara till renoveringen?
De skall sitta på magasinsluckorna på båda sidor om nosen.


Mvh
Henrik Bergman, Vargön[/img]
Inte bara dekaler saknades utan även "stopptecken" efter bildadresserna. Men man kan hitta till synes "försvunna" bilder och annat med enkel IT-kunskap.

Lasse S, som känner sig litet som den ganska odrägliga figuren "Vittnet" i Ingemar Unges fina kåserier och som dessutom varit ful nog att ändra i ett citat (genom att sätta in ett "stopptecken" i "visa bild")

Postat: 01 mar 2008, 12:43
av Christian S
Ett litet tips, Henrik: Stäng img taggen efter varje bild [/img] så kommer bilderna att synas i forumet :)

Postat: 01 mar 2008, 12:48
av Henrik Bergman
Hej!

Tack för tipset.
Jag har försökt ändra en stund, men jag får inte till det riktigt.

Personligen är jag inte riktigt nöjd med forumet ännu.
Men det blir jag väl till slut.

Tillägg: Jag antar att det inte går att "stoppa" bilderna i mitt första inlägg, eftersom Lars Sundin redan har gjort det. :D

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Postat: 01 mar 2008, 13:12
av Lars Sundin
Henrik Bergman skrev:Hej!

Tack för tipset.
Jag har försökt ändra en stund, men jag får inte till det riktigt.

Personligen är jag inte riktigt nöjd med forumet ännu.
Men det blir jag väl till slut.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Jag håller med dig, det finns mycket kvar att göra för att göra forumet färdigt. Rent "ergonomiskt" finns problem kvar, även om man efter några tiotal inlägg lär sig handskas med alla små onödiga (?) knasigheter. Vi måste ge Sven-Erik tid och resurser att putsa på forumet.

Ge inte upp!

Lars S

Postat: 01 mar 2008, 13:35
av Lars Sundin
Henrik Bergman skrev:Hej!

....

Tillägg: Jag antar att det inte går att "stoppa" bilderna i mitt första inlägg, eftersom Lars Sundin redan har gjort det. :D

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Vårt nya forum ger en massa nya möjligheter, möjligheter vi saknade tidigare.

Det verkar som jag tyvärr av någon anledning inte kan ta bort mitt inlägg (där man f f g kunde se dina bilder), jag erbjuds inget "ta bort-kryss" uppe till höger men du borde ju kunna rätta ditt eget inlägg. Du kan ju också "spräcka" mitt inlägg genom att byta bildadresser samt ge dem i ett ändrat första inlägg. Jag skulle också kunna ändra mitt inlägg så att det blir ganska obegripligt eller i varje fall så att det inte ger dina bilder.

Lätt bisarra situationer kan skapas. Mer eller mindre avsiktligt. Här försökte jag vara litet hjälpsam, både mot dig och läsarna.

Lars S, tjo vad det viftar och går och hur förvirrade skall inte senare tillkomna läsare bli

Postat: 01 mar 2008, 14:21
av Henrik Bergman
Hej Lars!

Huvudsaken är att bilderna syns.
Jag har provat lite andra bilder, och det fungerar.

Sakteligen börjar man få kläm på saker och ting. :-)


Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Re: Målning och märkning av A 32A, 32070

Postat: 01 mar 2008, 15:34
av Tony Damberg
Henrik Bergman skrev:Hej!

Några bilder på den A 32:a som renoveras på F7.
Just nu pågår målning och märkning.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Hej Henrik,
det är kul att arbetet med A 32:an kommit till målning! Jag tycker det är trevligt att se framstegen på bilderna... :D

Mvh
Tony Damberg, också Vargön

Postat: 01 mar 2008, 16:31
av Fredric Lagerquist
Henrik Bergman skrev:Hej Lars!

Huvudsaken är att bilderna syns.
Jag har provat lite andra bilder, och det fungerar.

Sakteligen börjar man få kläm på saker och ting. :-)


Mvh
Henrik Bergman, Vargön
He he ... huvudsaken är det det blir märkt och målat...och det känns tryggt när man ser vem som håller i färgsprutan ;-)

Postat: 01 mar 2008, 18:26
av Christian S
För att lägga in bilder måste de ligga på en server eller annan adress.

För att bilderna ska synas här måste det ser ut så här vid varje bildlänk (med hakparenteser): img bildadress /img

Jag är mycket van vid denna typ av forum så det mesta är bekant för mig och vållar inga större problem.

Varför F17

Postat: 05 mar 2008, 15:45
av bagarn
Hej! Varför valde man just F17 som individ till A32 :D Å inte F7 ;-)

Varför F17?

Postat: 05 mar 2008, 16:26
av Henrik Bergman
Hej!

Anledningen till att vi har valt F17 är helt enkelt att 32070 har tillhört den flottiljen.
Hade det stått en 7:a på kroppen, så hade det inte varit historiskt korrekt.

32070 har tillhört följande flottiljer:
F17, F11, F15

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Postat: 05 mar 2008, 16:47
av curtll
Jag tycker mig känna igen individnumret från min tid på F15 (1964 - 1975).
Troligen var jag med och "skrotade" den inför ankomsten av Viggen.
Curt

Re: Varför F17?

Postat: 05 mar 2008, 16:49
av bagarn
Henrik Bergman skrev:Hej!

Anledningen till att vi har valt F17 är helt enkelt att 32070 har tillhört den flottiljen.
Hade det stått en 7:a på kroppen, så hade det inte varit historiskt korrekt.

32070 har tillhört följande flottiljer:
F17, F11, F15

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Hej Henrik
Tänkte mig detta svar :D Hur gick diskutionen om just att den skulle märkas som F17 å inte F11 kanske? Dock så har ju B17 just sin orginal märking men inte J29 som skulle ha varit F9 kärra

Postat: 05 mar 2008, 18:44
av Henrik Bergman
Hej igen!

För något år sedan ställde jag frågan på det gamla forumet, om 32070 verkligen märktes med en 11:a på kroppen när det var baserad där.
Svaret jag fick var att den förmodligen aldrig märktes om.
Jag har heller inte sett några fotografier tagna på 32070 när den var stationerad där.
Eftersom osäkerheten var så stor, valde vi bort F11.

Flygvapenmuseum som äger 32070, vill ha den historiskt korrekt märkt.
Eftersom det inte finns några F17 märkta fpl inom veteranflyget (förräns nu), så valde vi F17.

I höstas fick vi 37809 till F7. Den kommer att märkas som F15/61, som den har varit märkt.
Därmed är även F15 representerad inom veteranflyget.

29670 har varit baserad på följande flottiljer:
F9, F10/gR, F3/34, F20/16.

Vad jag har förstått så är den historiskt korrekt märkt.


Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Postat: 07 mar 2008, 11:48
av Christian S
Intressant! Men jag kan ju alltid passa på att lägga ut tre bilder på henne hur hon såg ut innan målningen, status maj 2005.

Bild
Bild
Bild

Re: Varför F17?

Postat: 21 mar 2008, 08:32
av Christer Sidelöv
bagarn skrev:
Henrik Bergman skrev:Hej!

Anledningen till att vi har valt F17 är helt enkelt att 32070 har tillhört den flottiljen.
Hade det stått en 7:a på kroppen, så hade det inte varit historiskt korrekt.

32070 har tillhört följande flottiljer:
F17, F11, F15

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Hej Henrik
Tänkte mig detta svar :D Hur gick diskutionen om just att den skulle märkas som F17 å inte F11 kanske? Dock så har ju B17 just sin orginal märking men inte J29 som skulle ha varit F9 kärra

Formodar att du egentligen menar B 17, SE-BYH. Ingen B 17 i Flygvapnet har nagonsin sett ut som den gor idag! Det ar for mig en gata att man aldrig har sett till att detta flygplan har fatt en historiskt korrekt markning! Gul Rudolf som fran borjan hade felaktiga flottiljsiffror ar dock numera korrekt markt vad jag vet. Den har tjanstgjort bade pa F 9, F 10 och F 20 (och mojligen fler flottiljer?).

Märkning

Postat: 21 mar 2008, 15:01
av Martin Hellberg
Hej!

Att märka äldre flygplan i orginalmärkning har jag en viss förståelse att man försöker göra. Precis som nämnts verkar det inte ha lyckats fullt ut varje gång. Vad som är orginalmärkning kan nog också diskuteras. Skall man med orginalmärkning avse den första märkningen? Eller skall man med begreppet orginalmärkning även låta detta omfatta samtliga märkningar flygplanet haft under sin tjänstgöringstid? Man kanske skall tala om ursprungsmärkning då man menar den första och om man talar om de märkningar som senare funnits benämna dessa, samt ursprungsmärkningen, som historiskt korrekta.
Till frågan om man alltid skall använda ursprungsmärkningen ställer jag mig mer tveksam eftersom flygplanet i fråga kanske mycket bättre representeras av en senare märkning. Det är kanske så som människor minns dem från deras aktiva tid. För att ta några exempel: J 22 och B 17 skulle jag helst se i märkning m/44 första hand och den märkning som SE-BYH har tycker jag inte är så lyckad att ha på ett veteranflygplan som visas upp på flygdagar år efter år. Dels har vi det som nämnts om detta flygplans märkning tidigare, dels är nuvarande märkning ofta otydlig med tanke på kontrasterna mellan det blå "J" och den gröna bakgrunden. (Att en vit utlinjering av kodbokstäverna infördes i FV hade nog sina orsaker.), dels är det knappast denna sorts märkning folk minns av B 17.
Jag skulle dessutom vilja föreslå att märkningen byts då och då för att representera olika flygplan och märkningar. Om man nu eftersträvar det som nämnts orginalmärkning har ju ofta de bevarade flygplansidividerna haft ett flertal olika märkningar om man låter detta omfatta samtliga som flygplanet haft, de historiskt korrekta. Jag skulle föredra att kunna datera bilder från flygdagar genom att märkningen varieras.
Ett annat exempel är AJ 37 och Sk 60, vilka båda först var omålade men det är ju som gröna man minns dem. Vilken märkning bör väljas? Enligt mig den gröna som ju användes under huvuddelen av tjänstgöringstiden.

Replik....?

Martin Hellberg, Backamo

Postat: 21 mar 2008, 15:26
av Lars Sundin
Hej Martin! I en första vända; jag håller med om allt du skriver.

Visst är bristen på vit utlinjering av "J" på SE-BYH störande - men en B 17 med bokstavskod stämmer ändå inte överens med min uppfattning om hur en B 17 skall vara märkt. Jag har förstås just bara sett den på svart-vita bilder och då med stora vita siffror. Men hur många av oss har sett en B 17 "in real life", d v s i FV-tjänst?

Den enda gång jag såg "B 17 in action" var när min farbror kom lågflygande över barndomshemmet och då var det ju inte precis märkningen jag uppmärksammade!

Lars S

Postat: 21 mar 2008, 16:29
av Martin Hellberg
Hej och glad påsk!

Du har rätt Lars vad det gäller B 17 med sifferkoder. Det är helt klart en märkning som skulle var trevligt att få se framöver på SE-BYH. Vi talar med andra ord om märkning m/40 som ju B 17 hade under flera år under kriget. Även J 22 som jag nämnde hade m/40 fast inte lika länge eftersom den kom i tjänst senare. Det fanns nog fler J 22 än B 17 med m/44 antar jag med tanke på tjänstgöringstid. Hur som helst, en märkning av B 17 i m/40 vore trevligare än den nuvarande och om bokstavkod skall användas föredrar jag en i vitt utlinjerad bokstav på fenan och ev. på motorkåporna.
Jag tror vi har samma uppfattning i frågan.

Martin.

Postat: 21 mar 2008, 18:48
av Christer Sidelöv
Med "originalmarkning" avses att flygplanet nagon gang under sin tjanstgoring skall ha varit malat och markt exakt pa samma satt. Det spelar ingen roll om det ar nar flygplanet ar nytt eller infor avstallning. Men det finns ingen direkt motivation att inte bemoda sig med att ens ha korrekt typsnitt pa siffror och bokstaver som varit fallet hela tiden med B 17! Inte heller att blanda olika malningsbestammelser utom da det faktiskt forekommit pa flygplansindividen.

Postat: 24 jun 2008, 18:38
av Henrik Bergman
Hej igen.

Ville bara visa en nytagen bild (mån 23/6) på A 32A Lansen, 32070.
Man har precis motorkört, och allt fungerar som det ska.
Tyvärr var det kallt och blåsigt, trots att man tände på EBK:n :D

Bild

En liten närbild på de nytryckta dekalerna på F17:s flottiljvapen.
Det är Mikael Carlsson som har skänkt dem till projektet.
Ett stort tack för det.

Bild

Vi passade även på att dra ut AJS 37 Viggen, 37098 och SK 37 Viggen, 37809 för motorkörning.
Dessa tre körningarna var för övrigt de enda jetmotorerna som bullrade på F7 denna dagen.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Postat: 09 dec 2008, 21:05
av Björn Ek
Hittade denna gamla tråd av en tillfällighet och såg något som jag vill kommentera.
Målning och märkning av historiska flygplan, på museum eller flygande har alltid varit föremål för debatt, inte minst på detta forum.
Jag upplever själv att det arbete som läggs ned på detta område vid "veteranflyget" på F7 står i en klass för sig.
Föresatsen att uppvisa ett brett spektra av tidsepoker och förbandstillhörighet är föredömligt. Att få kunna se en metallblank SK 60 eller en dito AJ 37 med flottiljsiffra på luftintaget är ju bara helt suveränt.
Det förefaller därför kanske lite underligt att jag vill rikta en pekpinne när det gäller märkningen av 32070, men eftersom jag tror mig veta orsaken till "felmärkningen" känns det ändå rätt att göra det.
Det hela handlar om kodbokstaven på nosen som jag menar inte skall ha vit utlinjering.
Oaktat vad som står i målnings och märkningsbestämelserna för den aktuella tidsperioden så har jag aldrig sett någon bild dokumentation som visar utlinjering av bokstaven på nosen för A 32A.

På vilket sett kan jag veta den troliga orsaken till det hela?
Jo så här ligger det till. Då flygplanet 32070 i mitten av 80-talet skulle iordningställas på F15 i Söderhamn var jag själv verksam på flottiljen och hjälpte i viss omfattning till med arbetet.
Ursprungligen målades flygplanet grönt (ej säkert på om det var 325) och märktes med 15 på fenan. Lokalpatriotiskt, men fel då den hade haft koden 16 tidigare.
Efter ett par år fick vi, med nåder, förvara 32070 i hangar 84 där vi gjorde "efterservice" på 37:orna före verkstadsflygning.
Under den tiden började vi så smått ställa i ordning maskinen och upptäckte då att under färgen på nos och fena fanns rester av bokstaven "H" i blått. Även rester av blå nosring hittades.
Flygtekniker Larsson, som var självpåtagen guru för 32070, tyckte att den märkningen borde återinföras. Sagt och gjort.
Viss efterforskning gav vid handen rätt kulör och också hur det skulle utföras (måttsättning etc.)
Det är här som misstaget begås. Man tog för givet att den vita utlinjeringen på fenbosktaven skulle upprepas få nosens dito vilket också gjordes.
I detta skick levererades sedan 32070 till F7 i samband med bytet mot 32085 som idag finns som museieflygplan på gamla F15.
Jag utgår ifrån att den nuvarande märkningen utförts med detta som referens.
Om Henrik och hans kollegor väljer att göra någon förändring är kanske inte livsviktigt, men det kändes ändå kul att få dryfta denna omständighet.

Till sist ett välriktat "Well done" till de som bedriver verksamheten på F7 för bevarandet av vår flyghistoria i sitt rätta elemet.

Postat: 09 dec 2008, 21:39
av Henrik Bergman
Hej Björn.

Helt rätt.
Den vita utlinjeringer skall inte finnas runt bokstaven på nosen.
Jag skall rätta till detta när jag slutför all övrig märkning på flygplanet.
Just nu håller vi på att flytta delar av veteranflygverksamheten ifrån den hangar vi nu huserar i, så jag vet inte när detta kommer ske.


Mvh
Henrik Bergman, Vargön