Sida 1 av 1
Fälgidentifiering
Postat: 10 nov 2012, 17:44
av Per Björkqvist
Jag skulle vilja veta till vilken flygplantyp denna fälg kommer i från.
Det är
inte Sk 16 eftersom denna har fyra hål för att montera fast "navkapseln" med.
Någon som har ett bra uppslag?
Diametern på fälgen är 34 cm.
Re: Fälgidentifiering
Postat: 10 nov 2012, 19:53
av Lars Larsson
Ser ut att vara från en Gloster Gladiator ?
Hur ser fälgen ut på andra sidan ?
/Lars L
EDIT:
Det är nog inte till en Gladiator, man blir lätt lurad av dom sex ekrarna, men innanmätet är helt annorlunda, se bild på länken:
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=69621
Låter inlägget ligga kvar så ingen annan också tar fel
Re: Fälgidentifiering
Postat: 10 nov 2012, 21:31
av Per Björkqvist
Ursprunget är tydligen från F 4 och 60-talet då fälgen kom därifrån..
Sk 14 är det inte heller.
Det måste vara nån annan typ, men vilken?
Re: Fälgidentifiering
Postat: 13 nov 2012, 21:21
av RobinW
B5? hade inte F4 B5?
Re: Fälgidentifiering
Postat: 13 nov 2012, 21:36
av Per Björkqvist
Jo F 4 flög med B 5...men den fälgen ser helt annorlunda ut och är mycket större.
Det här kan röra sig om en fälg till ett nödlandat flygplan,Skua eller Swordfish som jag fått bra tips om.
Utreder vidare!
Re: Fälgidentifiering
Postat: 13 nov 2012, 22:01
av Olle Ekwall
För att ringa in identiteten lite.
Kan du mäta diameter och bredd där däcket skall ligga mot. Om du kan mäta med precision på 0,5 mm kan man kanske avgöra om det är tum eller metriska dimensioner. Borde göra att man kan utesluta en del. Vad är det för hålcirkeldiameter på hålen för "navkapseln", verkar det vara tum eller metriskt? Diametrar för axel/lager.
Jag har inte kunskaper att dra nytta av mätningarna, men kanske någon annan.
Re: Fälgidentifiering
Postat: 13 nov 2012, 22:21
av Per Björkqvist
Jag har inte tillgång till fälgen själv utan har fått en förfrågan.
Skall försöka få måtten på denna!
Re: Fälgidentifiering
Postat: 14 nov 2012, 17:46
av Jan H Vold
Her er litt fra bergingen av en Skua fra Trondheimsfjorden.
Fotoene av hjulene gir ikke noe direkte svar, men kan kanskje sammenlighnes med tanke på størrelse ?
http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 061574.ece
edit:
I Trondheim er vi så heldige å ha et fartøy, godt utstyrt for undervannsoperasjoner.
MV Gunnerus.
http://www.polarkonsult.no/index.php?op ... &Itemid=75
Skipet er bygd for NTNU - universitet i Trondheim.
Samarbeidet med flyhistoriske miljø gir studentene trening og erfaring i spesielle undervannsoperasjoner som kommer mange til nytte.
I tillegg er eieren av deltagende Taubåtkompaniet også eier av et av Norges største innenlands helikopterselskap. (Helitrans)
Og flyr selv en R44.
Når flere gode krefter samarbeider kan de vanskeligste oppgaver la seg løse.
Re: Fälgidentifiering
Postat: 19 nov 2012, 17:42
av Per Björkqvist
Tack för länk till fina bilder!
Mycket intressant som bärgas i Norge...ännu finns mycket kvar att hitta gissar jag.
Jag har inte kommit längre i fälgfrågan,men än finns det hopp, för den har ju suttit på någon flygplantyp i alla fall!!
Re: Fälgidentifiering
Postat: 19 nov 2012, 20:14
av Lennart Berns
1940 nödlandade en Skua i Ramsele (se Norsk Luftfartshistorisk Magasin 9/08). Den bärgades och skickades omsider via F 4 till Linköping för undersökning. Många delar sparades bl a som instruktionsmtrl innan den definitivt skrotades. Kan det vara ett hjul från den Skuan? Det finns bilder från bärgningen i SFF bildarkiv.
Re: Fälgidentifiering
Postat: 24 nov 2012, 00:55
av Per Björkqvist
Stämmer bra det Lennart.
Det landade ju även en Skua i Vassara träsk, som sedan kom att sluta sina dagar som skjutmål på Åsön i Storsjön.
En del av en vingen till denna maskin skulle slängas i början på 80-talet, då Åsön städades från skrot och jag fick syn på resterna.
Det sas att den vingdelen var från en Mustang och inget att spara så den skulle slängas.
Men en Mustang med dykbromsar, och dessutom med engelska nationalitetsbeteckningar, kunde ju omöjligt ha hamnat på F 4 tänkte jag och konstaterade att den var från en Skua.
Den vingen finns sedan många år i Bodö då den skänktes dit från SFF J/H.
Annars tycker jag att Skuaspåret stämmer bäst av alla flygplantyper...lite svårt att hitta bra bilder på hjulen dock.
Jag ska kolla med Bodö om de rentav har något Skuahjul i sin ägo och se om det stämmer.
I så fall är det rätt unikt om denna fälg finns kvar!
Re: Fälgidentifiering
Postat: 24 nov 2012, 03:35
av eralehm
Fälgen kommer inte från en Skua: den hade fälgar liknande de på Spitfire och Hurricane. Och Swordfish hade visserligen ganska lika fälgar under "navkapseln", men med fem snarare än sex ekrar...
/Leif Hellström
Re: Fälgidentifiering
Postat: 24 nov 2012, 20:00
av Per Björkqvist
Precis Leif...jag tyckte också att fälgarna var "kraftigare" på Skuan än på bilden.
Noterade också att Swordfishens fälgar stämmer rätt bra men en eker fattas
Jakten går vidare!
Re: Fälgidentifiering
Postat: 27 nov 2012, 22:00
av RobinW
sitter det kullager i ? isåfall vilket fabrikat på dessa? kan ju ge en hum om nationalitet. dock kan ju både brittiskt och tyskt ha Skf lager.