Sida 1 av 1

Stationssignal Tp 52 Canberra 52001

Postat: 11 nov 2012, 18:44
av Björn Fransson
Flygvapnets Canberra 52001 "blyertspennan" var ju från början omärkt. Senare märktes den F 8-01 vilket den vad jag vet fick bära fram tills 1973 då den överfördes till Malmen där den blev F 3-19. Men i boken "Flygplansritningar 5", på sid 77, finns ett foto på 52001 med siffran 02 på fenan (divisionssiffran syns inte). Även på sid 76 finns en bild där den är märkt 02, men detta kan också vara retuscherat. Så är dock knappast fallet vad gäller bilden på sid 77. (Även ritningen visar F 8-02, men det behöver ju inte stämma överens med verkligheten).

Hur kommer sig detta? Det var ju 52002 (med Lansennosen), som var märkt F 8-02 - vilket den ju fortfarande är. Bytte man emellanåt nosar på kärrorna? Eller är detta en tillfällig märkning? Det senare skulle i så fall var lite märkligt, det verkar ju dumt att märka den 02 när det redan fanns en med den stationssignalen. Eller kanske var det just det som var meningen...?

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Re: Stationssignal Tp 52 Canberra 52001

Postat: 11 nov 2012, 20:43
av Björn Ek
Hej,

Båda maskinerna (52001 och 52002) hade den så kallade T11 nosen från början (den spetsiga radomen).
52002 utrustades med en adapter för att kunna bära en lansennos vid olika radarförsök.
Dock flög även 52002 med T11 nosen monterad med jämna mellanrum. Förmodligen är det bilder tagna vid ett sådant tillfälle du sett.
Exempelvis utfördes några tyngre underhållspaket på Bulltofta av en civil flygverkstad.
Kan mycket väl tänka mig att 52002 vid ett sådant tillfälle ferryflögs med originalnosen monterad.
Att 52001 skulle haft koden 02 finner jag som mycket osannolikt.

Re: Stationssignal Tp 52 Canberra 52001

Postat: 11 nov 2012, 21:34
av Björn Fransson
Aha! Det förklarar saken! Då är det helt säkert 52002 på bilderna. Tack!

[ Postad med Android ] Bild