Jag undrar i vilken omfattning man använde den kroppsmonterade extratanken på J 32B? Var det någon av flottiljerna som använde den i större omfattning än de andra?
Tacksam för synpunkter på detta.
MVH//Peder
Extratank på J 32B?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Extratank på J 32B?
Hej Peder,
Om vi utgår från att du avser tiden som jaktflygplan så kan man nog sammanfatta det så här.
Vid F1 och F12 användes mycket sällan extratanken på J 32B. Det ansågs inte nödvändigt i relation till jaktuppdragens karaktär.
Man ville dessutom flyga med så "rena" flygplan som möjligt.
Vid F4 och F21 kom dock extratanken till större användning. Detta berodde på att man vid norrlandsförbanden, och F21 i synnerhet, även i ganska stor
omfattning använde J 32B för attackuppdrag. Man flög då ofta med en viss kombination av beväpningsbalkar och extratank.
Vid attackuppdrag förekommer lågflygning i stor utsträckning och detta är betydligt mer bränslekrävande än flygning på hög höjd som vid jaktuppdrag.
När det sedan gäller tiden vid Målflygdivisionen så var extratanken i princip standardutrustning. Detta hade dels att göra med karaktären på uppdragen där anflygning till vissa övningssektorer gjorde flygpassen relativt långa och sedan var det ofta ombaseringar mellan olika platser i landet som krävde max bränslelast.
Det är dock inte fel att presentera en J 32B, oaktat flottiljtillhörighet, både med och utan extratank då detta förekom på samtliga förband.
Om vi utgår från att du avser tiden som jaktflygplan så kan man nog sammanfatta det så här.
Vid F1 och F12 användes mycket sällan extratanken på J 32B. Det ansågs inte nödvändigt i relation till jaktuppdragens karaktär.
Man ville dessutom flyga med så "rena" flygplan som möjligt.
Vid F4 och F21 kom dock extratanken till större användning. Detta berodde på att man vid norrlandsförbanden, och F21 i synnerhet, även i ganska stor
omfattning använde J 32B för attackuppdrag. Man flög då ofta med en viss kombination av beväpningsbalkar och extratank.
Vid attackuppdrag förekommer lågflygning i stor utsträckning och detta är betydligt mer bränslekrävande än flygning på hög höjd som vid jaktuppdrag.
När det sedan gäller tiden vid Målflygdivisionen så var extratanken i princip standardutrustning. Detta hade dels att göra med karaktären på uppdragen där anflygning till vissa övningssektorer gjorde flygpassen relativt långa och sedan var det ofta ombaseringar mellan olika platser i landet som krävde max bränslelast.
Det är dock inte fel att presentera en J 32B, oaktat flottiljtillhörighet, både med och utan extratank då detta förekom på samtliga förband.
Hälsningar
//EK
//EK
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26
Re: Extratank på J 32B?
Tack Björn ännu en gång för ett uttömmande svar.
Hälsningar Peder
Hälsningar Peder