Varför Svart och Grön-märkta B 18B vid F17 ?
Postat: 28 nov 2012, 19:54
Varför Svart och Grön-märkta B 18B vid F17 ?
Kollar man Saab-18 boken finner man:
B 18B 18191 F17-svart E (1951)
18270 F17 svart O (1951)
18197 F17 grön F (1951)… var även så märkt 1953-07-10 vid påkörning av B 3 nr. 125 märkt 04.
18221 F17 grön H (1951?) var även så märkt 1953-10-21 efter att blivit påkörd av T 18B 18305 blå U.
Kan det vara så att dessa B 18B användes som Pathfinder/”målfinnare” utrustade med spaningsradar PS-18A.
(har själv inga uppgifter om vilka plan som hade radarn).
Boken säger: ”Attackförbanden blev verkligt effektiva först sedan spaningsradar införts i en del B 18B”
Hänger färgmärkningen svart/grön ihop med spaningsförsedda B 18B vid F17?
Gjorde man eventuellt på liknande sätt på andra förband?
Söker data om vilka B 18B som hade PS-18A.
Alltså, varför svart och grön-märkta plan vid F17 i början av 1950-talet?
mvh Bengt
Kollar man Saab-18 boken finner man:
B 18B 18191 F17-svart E (1951)
18270 F17 svart O (1951)
18197 F17 grön F (1951)… var även så märkt 1953-07-10 vid påkörning av B 3 nr. 125 märkt 04.
18221 F17 grön H (1951?) var även så märkt 1953-10-21 efter att blivit påkörd av T 18B 18305 blå U.
Kan det vara så att dessa B 18B användes som Pathfinder/”målfinnare” utrustade med spaningsradar PS-18A.
(har själv inga uppgifter om vilka plan som hade radarn).
Boken säger: ”Attackförbanden blev verkligt effektiva först sedan spaningsradar införts i en del B 18B”
Hänger färgmärkningen svart/grön ihop med spaningsförsedda B 18B vid F17?
Gjorde man eventuellt på liknande sätt på andra förband?
Söker data om vilka B 18B som hade PS-18A.
Alltså, varför svart och grön-märkta plan vid F17 i början av 1950-talet?
mvh Bengt