Sida 1 av 1

Lång flygstatistik

Postat: 02 dec 2012, 20:30
av Olle Ekwall
Jag känner till ett flygplan som varit i luften minst en gång varje månad i lite drygt 9 år.
Är detta vanligt, ovanligt eller rent av sällsynt?

Re: Lång flygstatistik

Postat: 03 dec 2012, 21:51
av Bengt Ekbladh
Olle Ekwall skrev:Jag känner till ett flygplan som varit i luften minst en gång varje månad i lite drygt 9 år.
Är detta vanligt, ovanligt eller rent av sällsynt?
Du kanske kan "utveckla" frågan ? eller är det ett påstående?
Alla ? väntar säkert på, Vadå?

Re: Lång flygstatistik

Postat: 04 dec 2012, 08:01
av UrbanFredriksson
Olle Ekwall skrev:Är detta vanligt, ovanligt eller rent av sällsynt?
En D Check på ett trafikflygplan tar ofta mer än en månad att genomföra och måste normalt sett genomföras oftare än vart 9:e år.
Men den behöver inte ta två månader och då handlar det om man inleder den i början eller slutet av en kalendermånad.

Militärflygplan finns det olika sätt att ta hand om i olika länder: Byta delar vartefter man tycker det behövs på plats eller skicka hela planet på stor genomgång och få ett nyservat (som kan ha stått färdigt och bara väntat på vilken flottilj det ska till) som ersättning. I det ena fallet är det i alla fall inte svårt att flyga med det varje kalendermånad om man vill och det kanske man vill om det är så att man måste göra extrakontroller om det stått på marken mer än en viss tid.

Re: Lång flygstatistik

Postat: 04 dec 2012, 10:04
av Sven-Erik Jönsson
Bland allmänflygplan och klubbflygplan, så är det helt säkert ganska många som varit i luften varje månad senaste 9 åren. Större underhåll, såsom byte av motor görs många gånger på mindre än en vecka. Själv var jag i 17 år delägare i ett flygplan, en PA-32R-301T Saratoga och den var i luften minst några gånger varje månad under alla åren.
/Sven-Erik

Re: Lång flygstatistik

Postat: 04 dec 2012, 23:37
av Olle Ekwall
Mina tankar har också varit att militärt och komersiellt flyg har alltför omfattande underhåll för att det inte skall komma en månad då och då med stillestånd.

Planet jag har information om är ett ultralätt klass B och klubbägt.

Andra plan, som står i samma hangar, blir då och då kvar hos mekaniker så de missar någon månad, så där vart annat år. De planen är av normalklass. Även en månad med mycketn gråväder ger avbrott.

Utgående från Sven-Eriks kommentar så kanske man skall säga att en sådan statestik inte är helt ovanlig.

Re: Lång flygstatistik

Postat: 05 dec 2012, 13:13
av Olsson
Jag tog en liten kontroll i går, och den maskin jag själv äger ( L4-J ) har inte någon gång stått stilla en hel månand under den jag ägt den ( 23 år ). I de företag jag varit med i verkar det vara mycket sällsynt att en maskin står en hel månand. Så jag tror nog att det är vanligare att maskiner flygs minst varje månad.
/Bertil

Re: Lång flygstatistik

Postat: 08 dec 2012, 17:41
av Olle Ekwall
23 år och varje månad, tycker jag är mycket imponerande.

Finns det något plan som slår detta?

Re: Lång flygstatistik

Postat: 09 dec 2012, 12:28
av Bengt Bergholm
Snälla, statistik...

*gnäll*

Re: Lång flygstatistik

Postat: 09 dec 2012, 20:02
av Olle Ekwall
Jag har nu justerat detta där jag kommer åt. Men viss släng av orblindhet är tillåtet även för flygare.