Sida 1 av 1
SE-CXM, Cessna 180D
Postat: 11 dec 2012, 10:07
av Sven-Erik Jönsson
SE-CXM
Typ: Cessna 180D
c/n: 180-50968
Tillverkad år 1961
Fd N6468X
Registrerad 1961-03-13 AB Lapplandsflyg, Porjus (ersatt av SE-C )
1962-08-02 Solberg Flyg AB, Malmö
Innehavare 1962-08-02 Jämtlands Aero, G Andersson, Östersund (ers.av SE-EAZ)
1962-10 Ändring av flygvikt - flottörer monterade
1964-11-13 Solberg Flyg AB, Malmö (sjö)
Lu 1965-06-30
Avreg 1966-03-03 Sålt till Norge, reg LN-AEM, åter till Sverige
Registrerad 1983-08-22 P Karlsson, Vilhelmina (ersatt av SE-CUG) (sjö)
1985-09-02 S Kjellqvist, Täby, S Northman, Vallentuna & B Råland, Nacka (sjö)
1993-01-27 S Kjellqvist, Täby, S Northman, Vallentuna (sjö), ersatt av SE-CNY
Brand 1993 Tog eld vid dränering av tankar
Lu 2011-06-15
Avreg 2011-06-28, exporterad till USA, reg N60XM
- SE-CXM i Porjus 13 juli 1961.
Re: SE-CXM, Cessna 180D
Postat: 11 dec 2012, 19:43
av LN-BFT
Ble vel erstattet hos Lapplandsflyg av C-185 SE-CTM
Re: SE-CXM, Cessna 180D
Postat: 11 dec 2012, 23:49
av Paul R Compton
x
Re: SE-CXM, Cessna 180D
Postat: 19 dec 2012, 23:09
av Sven-Erik Jönsson
Foto erhållet från N O Andersson och som ursprungligen kommer från Sture Fredriksson.
- SE-CXM på Torslanda, tidigt 60-tal
Re: SE-CXM, Cessna 180D
Postat: 04 mar 2013, 18:38
av Sven-Erik Jönsson
Ett foto ur SFF arkiv
- SE-CXM, troligen 1987.
Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-CXM[1]+[2] Cessna 180D
Postat: 12 mar 2013, 18:48
av Paul R Compton
SE-CXM[1]+[2] enligt min DB
SE-CXM[1]+[2]
Cessna 180D
C/n 50968
YoM 1960
Ex (N6468X)
19601228 US Export CofA to Sweden
19610216 Interim Reg #8/61 AB Lapplandsflyg, Porjus
19610325 CofA #1563
19610325 Reg CofR #1452 AB Lapplandsflyg, Porjus
19620802 Solberg Flyg AB, Malmö, Op: Jämtlands Aero, G Andersson, Östersund
196210xx Mounted on floats type( EDO 249-2870?)
19641113 same, Op: none
19650630 Swedish CofA lapsed
19660303 Cancelled sold Norway LN-AEM (Reg 19660706>Canx 19830519)>SE-CXM[2]
19830328 BofS Norrønafly Rakkestad A/S/P B C Karlsson, Vilhelmina
19830430 Appl for Reg P B C Karlsson, Vilhelmina (Federal CT 3600 skis)
19830708 Temp PtF until 0808 ferry Umeå-Trelleborg/Maglarp-Umeå for noise control
19830718 CofA (TAT 3155, mounted on floats type EDO 249-2870)
19830822 Reg CofR #4417 P B C Karlsson & B Å Pettersson, Vilhelmina (as SE-CXM[2]) (based Klimpfjäll)
19840731 CofA lapsed until 0813 (TAT 3244)
19850902 S L A Kjellqvist, Täby, K S Northman, Vallentuna & B Råland, Nacka (19850607) (based Hägernäs)
19860807 Fu/Flight Test Permit #177 0801-19870731 magnetkompass under utveckling (Objecta Elektronik & Data AB, Täby) (renewed 19880412-19891030)
19930127 S L A Kjellqvist, Täby & K S Northman, Vallentuna (19830120) (based Hägernäs)
20031130 CofA lapsed until 20040430 (TAT 4354)
20100430 CofA lapsed until 0615 (TAT 4699)
20100813 G Killing, Anröchte, Germany (20100707)
20110615 Swedish CofA lapsed
20110615 Appl for dereg, exported USA
20110628 Cnx Exported USA N60XM (Aircraft Partner N60XM DST Trustee, Berlin, Germany)
Source credits: Riksarkivet, LFV, TS & Kay Hagby's "Fra Nielsen & Winther til Boeing 747"
Re: SE-CXM, Cessna 180D
Postat: 08 nov 2013, 17:58
av ski
Jag var delägare och flög SE-CXM 1985-2010 och kan intyga att flygplanet inte brunnit vare sig 1993 eller tidigare så som ofta påstås i olika forum. Det jag har givetvis massor av bilder och filmer av planet om någon är intresserad.
- Bilderna är från Klimpfjäll maj 1985 och från Hägernäs 2008