TIV

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

vingtor

TIV

Inlägg av vingtor »

Under studier av dokumenter fra 1940-tallet har jeg kommet over forkortelsen TIV. Dette er et svensk myndighetsorgan som bl.a. definerte "julgransbelysningen" på ABAs kurerfly til Skottland i 1944.

Kan noen gi meg en forklaring for hva TIV var, og hva bokstaveve står for?

Nils Mathisrud
Användarens profilbild
Lennart A

Re: TIV

Inlägg av Lennart A »

Hej Nils!

Har aldrig stött på denna förkortning. Kan du beskriva i vilket sammanhang den förekommer? Verkar den vara civil eller militär? Är du säker på att det är en myndighet, eller kan det vara en föreskrift/ett regelverk?

Lennart A
vingtor

Inlägg av vingtor »

I et dokument (fra Riksarkivet, tror jeg) står følgende tekst. Jeg har oversatt til engelsk for mitt manuskript.

"A message from TIV to ABA 7 February 1944 describes the identification light in SE-BAC Falken."

Jeg har kopi av dokumentet i mitt arkiv, men jeg vet ikke eksakt hvor, så det vil ta noe tid å finne det.

NIls
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Jag funderar på om det skulle kunna vara en avdelning på Luftfartsstyrelsen eller någon annanstans, men inga klockor ringer. Det kanske finns fler ledtrådar i den skrivelse som du refererar till.

Lennart
Stellan

Inlägg av Stellan »

Kan man utläsa TIV som T4? Alltså IV som romerska siffror?
Roger Andreasson

Inlägg av Roger Andreasson »

En signatur? Fast det brukar inte skrivas med enbart versaler.
Eller kan det vara så att det var en britisk myndighet/enhet?

/Roger
vingtor

Inlägg av vingtor »

Jeg skal se om jeg finner tilbake til dokumentet, og så publisere bilde av det. Men det kan ta noe tid.

Nils
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"