Sida 1 av 1

AJS 37?

Postat: 17 dec 2012, 01:58
av Martin Hellberg
Hej!

Jag blev lite fundersam över tabellen i senaste SFT där det på sidan 29 står att en av de bevarade 37:orna är 37009 som anges som en AJS 37. Det står att 37009 numera finns i Söderhamn och är en AJS 37.
Varför jag blev frågande inför detta är att att jag trodde att de tidigaste AJ 37 togs ur tjänst tidigare än de senare. Tidiga i det här sammanhanget var väl 37026 och lägre nr? Med detta sagt att jag inte heller trodde att de uppgraderades till AJS 37.
Tidiga serienummer 37026 och lägre. Har jag fel om jag tror att detta hänger ihop med vingbalkarna och dess utförande?
Om det stämmer att 37009 var uppgraderad till AJS 37 och alltså serienummer lägre än 37026, vilka andra AJ 37:or blev uppgraderade till AJS?

Martin Hellberg, Backamo

Re: AJS 37?

Postat: 17 dec 2012, 17:01
av Bengt Ekbladh
AJ 37 uppgraderad till AJS var 48 stycken.
De lägsta nr.= 37009 och 37027 hörde till ”förserieplanen” om man får säga så?

De andra AJS var:
37028,030,035,040,043,047,048,
051,052,053,054,055,057,
058,059,060,061,062,063,064,
066,068,071,072,074,075,076,
077,078,079,080,081,085,086,087,
088,089,090,098,099,
100,101,104,105,107 och 37108

13 stycken SF37 blev AJSF och
25 stycken SH37 blev AJSH

Totalt alltså 86 plan uppgraderade.

Beträffande vingbrotten,förstärktes 21 plan.
6 stycken hade havererat, 37001,37005,37011,37014,37015 och 37018 dessförinnan.

Alltså 2 av de 27 första Viggar blev AJS = 37009 och 37027.

Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 17 dec 2012, 23:37
av Martin Hellberg
Hej Bengt!

Tack för informationen.
Då ser man alltså även att det var en hel del AJ 37 som inte uppgraderades. Att en del avskrivits tidigare är ju uppenbart men var det även så att en del AJ 37 aldrig uppgraderades men var i tjänst parallellt med AJS 37? Eller togs de ur tjänst direkt?
Jag ser att 37062 uppgraderades och om jag inte minns fel från min vpl så var det den som hade flest timmar. Men den fick alltså bli uppgraderad ändå.

Martin

Re: AJS 37?

Postat: 18 dec 2012, 19:03
av Bengt Ekbladh
Först lite ”märkligheter”:
Om man jämför listan över bevarade Viggar i SFT 6/12 med Viggen-boken stämmer det inte beträffande
AJS utförande.
SFT har 37056,37097 som AJS----Boken anger dessa som AJ.
SFT har 37068,37080 och 37098 som AJ---Boken anger dessa som AJS.

Desto märkligare då det är samma författare, Sven Stridsberg.
Boken är tryckt 2003 och SFT kom ju nu och däremellan har väl inga ombyggnader skett eller?

Skulle gärna vilja ha en förklaring av Sven.
Bengt
PS olikheter gäller även med 37415, 37448,37449 och 37927 !

Re: AJS 37?

Postat: 19 dec 2012, 22:03
av RobinW
mitt inlägg är inget svar på din fråga utan snarare bara en kommentar till listan på bevarade 37:or i senaste SFT. den som anges som tror det var 3e prototypen som enligt listan finns bevarad på gripenskolan i nyköping är på samma ställe som 37-1 den åkte med i skrotraiden 2008 tyvärr. har för mig att den var märkt F14-53

Re: AJS 37?

Postat: 20 dec 2012, 00:19
av Nicklas Lennartsson
Nej Bengt, inga av de 37 du nämner har under den tiden modifierats så att det påverkat prefix.

Snabbt ur minnet finns även att man missat 37309 som finns i Arboga. Tvivlar även på att 37326 är DI, den är vad jag vet endast D-mod (kan dock ha fel där). Sen står det att listan endast omfattar hela flyglan vilket 37058 inte är, 37927 finns inte vid F 21 museum utan på pelare vid Biltema i Luleå, F7-72 på pelare i Grästorp är inte endast 37072 utan vingar och fena är tagna från flygplan 37958.

Visst var trean märk F14-53. Vem ägde henne vid skrotningen (sorry om jag svävar iväg)?

Bild


//Nicklas

Re: AJS 37?

Postat: 20 dec 2012, 08:18
av Bengt Ekbladh
Tack Nicklas.
Börjar misstänka att listan i SFT inte är riktigt genomarbetad.
Hade nog väntat es liten respons från Sven, men han är kanske inte tillgänglig just nu?

Jag har jämfört listan med 37-boken.
Boken säger 37326 som D mod, men jag har en anteckning att hon var ”prov-moddad” till Di.
Vet just nu inte varifrån infot kom , men troligen tidigare SFT eller här på forumet.

Andra olikheter beträffande JA::
Boken anger 37415 som Di…SFT enbart JA37.
Boken säger 37448 som JA men listan säger D-mod.
Boken anger 37449 som Di och listan enbart JA.

Boken anger att 35 plan blev D-moddade och att av dessa 20 blev Di.
Men listan i samma bok har 21 st.!
Då det är samme författare skulle en förklaring vara ”förlösande”?

Ämnar senare återkomma med en kommentar till Martin Hellberg.

mvh Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 20 dec 2012, 10:31
av Emil Lindberg
Nicklas Lennartsson skrev:Tvivlar även på att 37326 är DI, den är vad jag vet endast D-mod (kan dock ha fel där).
Bengt Ekbladh skrev:Boken säger 37326 som D mod, men jag har en anteckning att hon var ”prov-moddad” till Di.
Vet just nu inte varifrån infot kom , men troligen tidigare SFT eller här på forumet.
Hör med grabbarna på Svedinos museum, kärran finns ju där.

Bilder, och särskilt då antennarrangemanget, tyder dock på Di-mod (D-mod etapp 2)
http://www.flickr.com/photos/ajw1970/7668757846/

Re: AJS 37?

Postat: 20 dec 2012, 19:30
av Bengt Ekbladh
Martin Hellberg skrev:Hej Bengt!
Tack för informationen.
Då ser man alltså även att det var en hel del AJ 37 som inte uppgraderades. Att en del avskrivits tidigare är ju uppenbart men var det även så att en del AJ 37 aldrig uppgraderades men var i tjänst parallellt med AJS 37? Eller togs de ur tjänst direkt?
Jag ser att 37062 uppgraderades och om jag inte minns fel från min vpl så var det den som hade flest timmar. Men den fick alltså bli uppgraderad ändå.Martin

AJS 37 modden skedde mellan 1991-1994.
De flesta kasserades mellan 1997-2000.

Av de 60 AJ 37 (ej mod.) havererade 26 o 2 blev SF/SH prototyp.
Kvarvarande 32 kasserades mellan 1994-1999, varav de 16 sista mellan 1997-1999.

Så på papperet tjänstgjorde de parallellt, men antar många/alla? omodifierade var förrådsställda en bra tid.
Rätta mig gärna här.

Beträffande flygtid har de flesta AJS över 2000 timmar.
(mest 37058 o 37060 med lite över 3000 tim.)
37062 kom upp i 2768 tim.

Att observera är att det är slutliga flygtiden, vad kärrorna hade vid själva moddtillfället vet jag inte.
Av AJ 37 kom ca 18 st. upp över 2000 timmar.

Hur ofta AJS och AJ tjänstgjorde samtidigt i divisionerna kan väl någon berätta.

Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 20 dec 2012, 20:30
av Bengt Ekbladh
Vid fortsatt koll av SFT 6/12 listan kontra 37-Boken ger::

Listan säger 37927 är en SH 37.
Boken förtäljer att hon är AJSH moddad .

Vad angår SK 37 och SF 37 hittar jag inga konstigheter beträffande
versionsbeteckningarna.
(höll på säga "konstigt nog" !)

MVH Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 21 dec 2012, 12:09
av stridsberg
Hej alla!

Jag beklagar min sena respons men jag har varit bortrest ett par dagar och tillhör inte de som kan svara med I-phone och liknande. Hur som helst, jag beklagar att jag missat en del modifierade kärror i listan men det är boken som gäller. Att jag inte kollade själv var dåligt men tid är, oförlåtligt, ibland en bristvara på en redaktion med pressläggning av SFT och MFI-bok samtidigt. Jag litade på info som fanns om olika utställda kärror vilket inte var bra. Boken är därimot körd efter FV-listor.

Det är bra att det kommer fram mer fakta om de bevarade kärrorna och jag kommer inför nästa SFT att gå in här och kolla hur långt vi har kommit med korrigeringar och kompletteringar och lägga in i bladet (som tur var garderade jag med att listan kanske inte var helt "up to date" men att missa egna uppgifter är rent ut sagt ganska dåligt).

Passar samtidigt på att önska alla Viggen-fans (och alla andra) en riktigt God Jul

Sven

Re: AJS 37?

Postat: 21 dec 2012, 22:38
av Martin Hellberg
Tack allihop för era svar i den här tråden som jag inledde.

En riktigt God Jul önskar jag er alla här på forumet.
Martin Hellberg, Backamo

Re: AJS 37?

Postat: 22 dec 2012, 00:28
av Kenneth Göransson
Mina justeringsnoteringar till 37-listan i SFT 6/12 s29:

37425 F16-25 JA 37Di? Garnisonsmuséet, Uppsala/Ärna, på pelare
37431 F17-31
37803 F4-67
37911 F21-55

Re: AJS 37?

Postat: 22 dec 2012, 10:57
av Kenneth Göransson
Förutom att Flygvapenmuseum äger 37098, SE-DXN, deponeras också dessa hos andra:

37009 37027 37056 37067 37074 37094 37097
37326 37347 37362 37378 37392 37410 37412 37425 37429 37431 37432 37448
37800 37803 37805 37808 37811 37817
37901 37911 37918 37927
37951 37954 37957 37972 37974 37976 37977

Källa: Flygvapenmuseum

Re: AJS 37?

Postat: 22 dec 2012, 22:19
av Bengt Ekbladh
Kenneth Göransson skrev:Mina justeringsnoteringar till 37-listan i SFT 6/12 s29:

37425 F16-25 JA 37Di? Garnisonsmuséet, Uppsala/Ärna, på pelare
37431 F17-31
37803 F4-67
37911 F21-55
Där är vi ju inte riktigt överens ,men du kan ju övertyga mig

37425…….Varifrån kommer Di …påståendet?
37431…….Di . var det gamla ”bettan”? Som skulle haft ”något” märke åsatt?
37803…….ex F15-67..men blev det inte F4-82 eller?
37911……..”köper” F21-55 trots böcker.!

OM vi nu kan debattera JA på en AJS ? fråga

Det som enligt mig är osäkert är:
HUR många Viggar kom upp i Di modden?
Var det 20st. ? eller kan det ha varit fler?..21 finns? samt någon till?
Du som har infot, berätta.

Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 22 dec 2012, 23:38
av Kenneth Göransson
37425…….Varifrån kommer Di …påståendet? Märk att det står ett ? efter Di
37431…….Di . var det gamla ”bettan”? Som skulle haft ”något” märke åsatt? Vet ej, förutom att det på detta foto står skrivet "Gamla Bettan II", vilket skulle innebära att detta är den Nya Gamla Bettan :D Emil kanske vet storyn bakom namnet?
37803…….ex F15-67..men blev det inte F4-82 eller? Vet ej, men koderna i Svens lista beskriver nuvarande kod och jag hittar ingen annan uppgift på internet än denna samt några foton
37911……..”köper” F21-55 trots böcker.! Se svar 37803 samt denna söklänk. Listan i SFT är ju ingen komplett förteckning över varje individs levnadsöden

Re: AJS 37?

Postat: 23 dec 2012, 00:37
av Bengt Ekbladh
Tack Kenneth.
Jag är fortfarande undrande,
Hur många JA 37D som kom upp i Di status.

Samt NÄR skedde uppgraderingen?
D-modden hände ca.1997-99 så Di kom något senare.

Enligt 37-Boken moddades 35 st.JA 37 till den 4.e nivån, men av dessa "vidaremoddades" 20 till Di.
Nu är det så att det finns för många kanditater till platserna,
uppgifter säger olika.

Någon som har överblick?

Under vilken tid moddades JA 37D till Di?, samt hur många?
Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 23 dec 2012, 19:26
av Tommy Johansson - ToJ
Bengt Ekbladh skrev:Där är vi ju inte riktigt överens ,men du kan ju övertyga mig
37425…….Varifrån kommer Di …påståendet?
37911……..”köper” F21-55 trots böcker.!
Bengt
37425 är/var en 37C

Varför är det så svårt att acceptera att 37911 är F 21-55? Listor i böcker är absolut inte felfria.
37911 finns idag på Aeroseum och är korrekt märkt med sin sista/senaste stationsignal 21-55.

Tommy

Re: AJS 37?

Postat: 23 dec 2012, 19:43
av Bengt Ekbladh
Tommy Johansson - ToJ skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Där är vi ju inte riktigt överens ,men du kan ju övertyga mig
37425…….Varifrån kommer Di …påståendet?
37911……..”köper” F21-55 trots böcker.!
Bengt
37425 är/var en 37C
Varför är det så svårt att acceptera att 37911 är F 21-55? Listor i böcker är absolut inte felfria.
37911 finns idag på Aeroseum och är korrekt märkt med sin sista/senaste stationsignal 21-55.
Tommy
Tack Tommy, vill man undvika sådana frågor kan någon eventuellt berätta för oss frågande tex. hur många 37:or som hade Di som sin sista prefix?
Var det 20 eller 21 eller var det fler?

Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 23 dec 2012, 20:20
av Johan Kjellin
Här har vi två viggar till, vet ej om dessa är AJS men ändå. Någon på plats kanske vet mer.

http://kartor.eniro.se/m/nIBb3

Re: AJS 37?

Postat: 23 dec 2012, 20:33
av Bengt Ekbladh
Johan Kjellin skrev:Här har vi två viggar till, vet ej om dessa är AJS men ändå. Någon på plats kanske vet mer.
http://kartor.eniro.se/m/nIBb3
Kan vi datera tro?

Re: AJS 37?

Postat: 24 dec 2012, 01:22
av eralehm
På Google Earth står båda planen på samma plats i senaste versionen, bild daterad 2010. Även på bild från 2008 finns två plan, men det ena har flyttats en bit till 2010.

/Leif Hellström

Re: AJS 37?

Postat: 24 dec 2012, 12:17
av Tommy Johansson - ToJ
Johan Kjellin skrev:Här har vi två viggar till, vet ej om dessa är AJS men ändå. Någon på plats kanske vet mer.

http://kartor.eniro.se/m/nIBb3

De där två är 37041 (AJ 37), och 37905 (AJSH 37).

Vill passa på och önska God Jul / God Helg till allihopa :D

Tommy

Re: AJS 37?

Postat: 24 dec 2012, 21:28
av Bengt Ekbladh
Tommy Johansson - ToJ skrev:
Johan Kjellin skrev:Här har vi två viggar till, vet ej om dessa är AJS men ändå. Någon på plats kanske vet mer.
http://kartor.eniro.se/m/nIBb3
De där två är 37041 (AJ 37), och 37905 (AJSH 37).
Vill passa på och önska God Jul / God Helg till allihopa :D
Tommy
Hej.
Nu när julskinkan och annat är avnjutet och det faktiskt snart blir dags för kvälls/nattmackan frågas.

Finns fler kasserade Viggar, och även andra kasserade plan, stående runt om i landet tro?
Antar det är för vissa övningsändamål. Skicket på dem är naturligtvis inget vidare.

Någon som har kännedom?
Serienummer eller annan märkning underlättar.

Till dess : Fortsatt God Jul o Gott Nytt År.
Bengt

Re: AJS 37?

Postat: 01 jan 2013, 09:08
av Kenneth Göransson
Tommy Johansson - ToJ skrev:
Johan Kjellin skrev:Här har vi två viggar till, vet ej om dessa är AJS men ändå. Någon på plats kanske vet mer.
http://kartor.eniro.se/m/nIBb3
De där två är 37041 (AJ 37), och 37905 (AJSH 37).

Vill passa på och önska God Jul / God Helg till allihopa :D

Tommy
God Fortsättning på det nya flyghistoriska året!

Har hittat foton på de två nämnda 37:orna. I bifogad länk finns de med mellan de två fotona av Hkp 10