Hur hemliga var krigsflygfälten egentligen?
Postat: 12 jul 2008, 17:54
Hej!
Boken Svenska Flygbaser utges av SFF och kommer i höst
Den skall verkligen bli intressant att läsa
Jag trodde att man försökte i möjligaste mån hålla dessa fält hemliga då det begav sig.
Blev något förvånad då man på 1:a sidan i Söderhamns-Kuriren 23/5-1961 kan läsa:
>>Militärt flygfält anläggs i Färila?
Enligt kungörelse i ortspressen (står ej vilken tidn.) har
Flygförvaltningen hemställt till Kgl.Maj: om rätt till
Expropritiation av 2 sammanhängande områden om 8,9 ha av
Fastigheten Storbyn nr. 13,30 i Färila socken.
FF planerar ett flygfält på ett område norr om Ljusnan ungefär mitt emot Lassekrog
Var det så lätt att få veta var krigsbaserna byggdes??
Färilabasen var ju igång i rätt många år.
Ett till ex. ,
inte flyg relaterad men försvarsinriktad:
Arbetarbladet 8/7-1960
Chefen Marinkommando Nord meddelar i annons:
>>Ankringsförbud
På grund av utlagda Mineringar erinras om tidigare utfärdat och fortfarande gällande
Ankringsförbud i norra inloppet till Gävle (Holmuddsrännan).
(Sen följer uppräknat det exakta området)
Överträdelse av förbudet KAN medföra laga ansvar !! (vadå KAN medföra ?)
Samt nått jag inte får ihop::
>>Enär säkerhet mot vådasprängning under åskväder ICKE kan anses förelfinnas, må passage genom det Minerade området under åskväder företagas endast på den trafikerandes egen risk
Chefen Marinkommando Nord>>
Risk eller inte vid åska frågas
Mineringarna skyddade Gävle o KA anläggningen i Gråberget
Alltså var det så lätt att få veta vad försvaret gjorde?
Finns fler exempel , eller var ovanstående ett undantag?
PS kanonerna vid Gråberget är borta sedan flera år , ett av batterierna kan ses vid Furuvik
Vill gärna ha kommentarer o helst exempel på liknande , ska vi kalla det militära fadäser.
Bengt
Boken Svenska Flygbaser utges av SFF och kommer i höst
Den skall verkligen bli intressant att läsa
Jag trodde att man försökte i möjligaste mån hålla dessa fält hemliga då det begav sig.
Blev något förvånad då man på 1:a sidan i Söderhamns-Kuriren 23/5-1961 kan läsa:
>>Militärt flygfält anläggs i Färila?
Enligt kungörelse i ortspressen (står ej vilken tidn.) har
Flygförvaltningen hemställt till Kgl.Maj: om rätt till
Expropritiation av 2 sammanhängande områden om 8,9 ha av
Fastigheten Storbyn nr. 13,30 i Färila socken.
FF planerar ett flygfält på ett område norr om Ljusnan ungefär mitt emot Lassekrog
Var det så lätt att få veta var krigsbaserna byggdes??
Färilabasen var ju igång i rätt många år.
Ett till ex. ,
inte flyg relaterad men försvarsinriktad:
Arbetarbladet 8/7-1960
Chefen Marinkommando Nord meddelar i annons:
>>Ankringsförbud
På grund av utlagda Mineringar erinras om tidigare utfärdat och fortfarande gällande
Ankringsförbud i norra inloppet till Gävle (Holmuddsrännan).
(Sen följer uppräknat det exakta området)
Överträdelse av förbudet KAN medföra laga ansvar !! (vadå KAN medföra ?)
Samt nått jag inte får ihop::
>>Enär säkerhet mot vådasprängning under åskväder ICKE kan anses förelfinnas, må passage genom det Minerade området under åskväder företagas endast på den trafikerandes egen risk
Chefen Marinkommando Nord>>
Risk eller inte vid åska frågas
Mineringarna skyddade Gävle o KA anläggningen i Gråberget
Alltså var det så lätt att få veta vad försvaret gjorde?
Finns fler exempel , eller var ovanstående ett undantag?
PS kanonerna vid Gråberget är borta sedan flera år , ett av batterierna kan ses vid Furuvik
Vill gärna ha kommentarer o helst exempel på liknande , ska vi kalla det militära fadäser.
Bengt