I Svenskt civilregister.-t.o.m. SE-AZZ sid 17 berättas att en Fairey IIIC havererar vid Edskön, Gävle skärgård 1920-07-22. ””pga brusten styrlina , vänster vingpar och propeller ramponerade, reparabelt. Omdömen i tidningarna—
Skrothög, möjligen kan någon del av motorn tillvaratas, måste genomgå grundlig reparation””.
Varför skriver jag detta?, jo vid annan sökning dyker det den 1921-01-08 upp följande notis i Arbetarbladet, Gävle::
””Den å Edskön förolyckade P.O. Kompaniets flygmaskin, som allt sedan 12 sistlidne juli (((fel datum angivet))
stått kvar på olycksplatsen , har i dagarna nedmonterats och forslats till Strömsbro järnvägsstation f.v.b. till Stockholm.
Efter att ha blivit reparerad lär så flygmaskinen komma att insättas i flygtrafik i Norrbotten och stationeras i Porjus””
Men:
1921-01-11 skriver samma tidning::
””Den vid Edskön förolyckade flygmaskinen har nu söndertagits, och i går avsänts till Porjus, där användbara delar skola tagas i bruk för reparation av andra maskiner. Maskinens halva kropp jämte styrledningen och vänstra vingen vara oskadade””
Ovanstående kan vara en del nyheter beträffande planets vidare öden.
PGA att tidningen skrev ”fel” datum hittade jag inget, men imöra skall jag kolla runt 22/7-1920.
PO Komp. hade väl en del plan att reparera?
Finns annan info om detta haveri , emotses tacksamt.
Bengt
Återkommer med vad tidningen skrev om haveriet.
Fairey IIIC haveri Edskön, vidare öden?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Fairey IIIC haveri Edskön, vidare öden?
Hittade uppgifter på ett annat haveri med en Fairey...
Re: Fairey IIIC haveri Edskön, vidare öden?
Om haveriet torsdagen 1920-07-22 skrev tidningen bla.:
Löjtnant Park hade erhållit ett par tre sår å underkäken, dock ej farliga, samt en blessyr på höger hands tumme.
Mekanikern Lundin hade fått ett köttsår å vänster kinden och klagade för övrigt över smärtor i vänster benet och foten.
Vid nödlandningen slogs propellern sönder av grantopparna innan man stannade inte långt från boningshus.
Man fick åka båt till Gefle lasarett.
Planet stod alltså kvar där till januari 1921 för att sedan bli reservdelar eller?
Vilken registrering hade planet i Sverige?
G-EMAY…? Eller?
Löjtnant Park hade erhållit ett par tre sår å underkäken, dock ej farliga, samt en blessyr på höger hands tumme.
Mekanikern Lundin hade fått ett köttsår å vänster kinden och klagade för övrigt över smärtor i vänster benet och foten.
Vid nödlandningen slogs propellern sönder av grantopparna innan man stannade inte långt från boningshus.
Man fick åka båt till Gefle lasarett.
Planet stod alltså kvar där till januari 1921 för att sedan bli reservdelar eller?
Vilken registrering hade planet i Sverige?
G-EMAY…? Eller?
Re: Fairey IIIC haveri Edskön, vidare öden?
Bengt Ekbladh skrev:I Svenskt civilregister.-t.o.m. SE-AZZ sid 17 berättas att en Fairey IIIC havererar vid Edskön, Gävle skärgård 1920-07-22. ””pga brusten styrlina , vänster vingpar och propeller ramponerade, reparabelt. Omdömen i tidningarna—
Skrothög, möjligen kan någon del av motorn tillvaratas, måste genomgå grundlig reparation””.
Varför skriver jag detta?, jo vid annan sökning dyker det den 1921-01-08 upp följande notis i Arbetarbladet, Gävle::
””Den å Edskön förolyckade P.O. Kompaniets flygmaskin, som allt sedan 12 sistlidne juli (((fel datum angivet))
stått kvar på olycksplatsen , har i dagarna nedmonterats och forslats till Strömsbro järnvägsstation f.v.b. till Stockholm.
Efter att ha blivit reparerad lär så flygmaskinen komma att insättas i flygtrafik i Norrbotten och stationeras i Porjus””
Men:
1921-01-11 skriver samma tidning::
””Den vid Edskön förolyckade flygmaskinen har nu söndertagits, och i går avsänts till Porjus, där användbara delar skola tagas i bruk för reparation av andra maskiner. Maskinens halva kropp jämte styrledningen och vänstra vingen vara oskadade””
Ovanstående kan vara en del nyheter beträffande planets vidare öden.
PGA att tidningen skrev ”fel” datum hittade jag inget, men imöra skall jag kolla runt 22/7-1920.
PO Komp. hade väl en del plan att reparera?
Finns annan info om detta haveri , emotses tacksamt.
Bengt
Återkommer med vad tidningen skrev om haveriet.
Var det samma plan man använde några ggr. (3 st.) för trafik till Finand?Bengt Ekbladh skrev:Om haveriet torsdagen 1920-07-22 skrev tidningen bla.:
Löjtnant Park hade erhållit ett par tre sår å underkäken, dock ej farliga, samt en blessyr på höger hands tumme.
Mekanikern Lundin hade fått ett köttsår å vänster kinden och klagade för övrigt över smärtor i vänster benet och foten.
Vid nödlandningen slogs propellern sönder av grantopparna innan man stannade inte långt från boningshus.
Man fick åka båt till Gefle lasarett.
Planet stod alltså kvar där till januari 1921 för att sedan bli reservdelar eller?
Vilken registrering hade planet i Sverige?
G-EMAY…? Eller?
>>5 maj 1920 öppnade man en flyglinje mellan Stockholm-Helsingfors med en Fairey IIIC. Pilot på första flygningen var Saunders. Efter tre stycken dubbelturer lade man ner linjen på grund av uteblivet statligt stöd.>>
Returresan var 8 maj.Man använde Barkarby som bas.
Beträffande registreringen finns tydligen flera uppgifter?
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=152427
Lite olika uppgifter om datumet , tyvärr.
Söker alltså mer upplysningar om planet, att det ligger ett halvår på haveriplatsen tyder väl på ... vad då?
Det finns kanske upplysningar från Helsinke ?
Bengt
P O Fygkompani == Per Oscar Herrström
Bedrev då världens dittills nordligaste reguljära flygrutt Sveriges första inrikeslinje mellan Porjus och Suorva.
Kan Du hjälpa till?