Tidiga svenska certifikat; förteckning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Kjell Franzén »

Jag har efter en tids letande hittat mina kopior av "Liggare för certifikat 1930-30/6 1948", "Förteckning över certifikat 1/7 1948-1958" samt "Underrättelser från Luftfartsmyndigheten" med gällande certifikat 2/12 1938. Jag jhar några UFL/MFL ytterligare med förteckningar som jag inte hittat ännu.

Om det är någon som har en fråga om tidiga certifikat så kan jag ev. bistå. Jag har ingen förteckning över aviatörsdiplom, men den förteckningen tror jag finns på annat håll.

Kjell Franzén
Bengt Ekbladh

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Låter intressant.
Med ""UFL/MFL "" menar du=översättning tack.
"aviatörsdiplom" utfärdades hur länge?
mvh Bengt
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Kjell Franzén »

ULF är förkortning för "Underrättelser från Luftfartsmyndigheten" och som ersattes (delvis) av MFL som står för "Meddelanden från Luftfartsinspektionen" eller de senare luftfartsmyndigheterna.

Jag har aldrig lyckats utröna hur länge "Aviatörsdiplom" utfärdades men gissningsvis fram till den sista december 1929 eftersom myndighetens certifikatliggare börjar då. Det kan noteras att ovanför rubriken "A:2-certifikat" har det, förmodligen senare, lagts till "Avitördiplom" med alltså den stavningen. Detta kan kanske tyda på att man bytt ut äldre Aviatörsdiplom mot certifikat, Cert A:2 nummer 1 utfärdades den 8 april 1930 till Torsten Vilhelm Scheutz som senare fick trafikflygarecert B 72 den 29 juni 1937.
Kjell
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Kjell Franzén »

Det kan noteras att det den 2 december 1938 fanns det med gällande civila certifikat,
22 trafikflygare med C
43 trafikflygare med B
213 privatflygare (A:2)
35 ensamflygare (A:1)
57 mekaniker
18 radiotelegrafister
1 navigatör av II klass

Detta gör en summa av
313 flygcertifikat (pilotcertifikat) och
389 certifikat totalt i Sverige i slutet av 1938.
Bengt Ekbladh

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kjell Franzén skrev:Det kan noteras att det den 2 december 1938 fanns det med gällande civila certifikat,
22 trafikflygare med C
43 trafikflygare med B
213 privatflygare (A:2)
35 ensamflygare (A:1)
57 mekaniker
18 radiotelegrafister
1 navigatör av II klass
Detta gör en summa av
313 flygcertifikat (pilotcertifikat) och
389 certifikat totalt i Sverige i slutet av 1938.
Fint, har du siffrorna typ hösten 1939 kontra sommaren 1945?

Många blev väl antagna i Flygvapnet under den tiden?
Tyvärr med en del avgångnar.

Antar du har alla innehavarna med namn?

mvh Bengt
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Kjell Franzén »

Jag har just nu inte hittat några UFL från 1939 och 1945 i mina gömmor och tyvärr är det så att dessa publikationer inte heller säkert finns i myndighetens arkiv. Sådana här stencilerade eller för den delen tryckta publikationer som UFM och MFL och som skickades ut i massupplaga, inte alltid arkiverades på samma sätt som man är skyldig att göra med in- och utgående skrivelser. Alla uppgifter som fanns i dessa sammanställningar fanns ju redan i arkiv. I varje fall var det dåligt med arkivering av MFL efter flytten till Norrköping, vilket är den tidsrymd som jag har egen koll på. De publikationer som jag har har jag fått av olika gamla medarbetare som slutat när de rensade ut gamla privata arkiv, som Bengt Palmqvist , som var på utbildningssidan under många år, eller hittat bland utgallrat material.

Liggaren innehåller bara certifikatnummer, namn och utfärdandedatum och är handskriven vilket ibland gör den svårläst medan UFL har namn och adress, födelsedatum, certifikatets nr. och datum för utfärdandet, giltighetstidens utgång samt körkortets nr.

Kjell
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Kjell Franzén »

HEJ!! Var det inte större intresse för äldre cert-innehavare? (skriver detta också för att få upp denna tråd högre i forumet!)
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har själv en förteckning över gällande luftfartscertifikat 1946, nr 4 (en MFL från 1 nov 1946) om någon behöver hjälp med uppgifter.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:Jag har själv en förteckning över gällande luftfartscertifikat 1946, nr 4 (en MFL från 1 nov 1946) om någon behöver hjälp med uppgifter./Sven-Erik
Vore intressant om du ville delge?
mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Det är ett häfte många sidor och jag har den tyvärr inte digitalt. Men om det frågor är enstaka namn, så kan jag alltid kolla upp dem.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Skulle vara intresserad om det finns uppgifter om CDiv uppgifter!
Alltså vem som "stod för sin division en viss tid.

Är mycket intresserad av om Du har uppgifter om vem som hade "hand om sin division"över tiden.

Bengt
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 536
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Lennart Berns »

Vad avses? Om det är Flygvapnets divisionschefer som åsyftas, hade de inga civila certifikat.
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Kjell Franzén »

Det finns väl en och annan av "de militära" som haft civila cert tillika, men aldrig i sin befattning som divisions- eller flottiljchefer eller annan militär befattning.

Jag skrev inte ut "civila" när jag startade tråden, ett förbiseende men jag var så inne på att det framgick av resten.

Däremot tror jag mig förstått att de tidigaste militära flygarna nästan undantagslöst fick ett aviatörsdiplom (civilt) i utbildningslandet och mycket ofta också tog ut ett svenskt civilt aviatörsdiplom. Har jag rätt om detta?
Bengt Ekbladh

Re: Tidiga svenska certifikat; förteckning

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lennart Berns skrev:Vad avses? Om det är Flygvapnets divisionschefer som åsyftas, hade de inga civila certifikat.
.

Det är ju naturligtvis så, men just civilt cert. och även segelflygplans utbildning var "guld värt "för Vapnet på -40-talet.'Och det är där jag sökte eventuella förbindelser..
mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"