Sida 1 av 1
Pratt & Whitneymotorer
Postat: 28 dec 2012, 22:11
av Lennart A
Hej!
Har försökt bli klok på vad som är vad när det gäller Pratt & Whitney Hornet och Wasp. Det finns ju mängder av modeller och beteckningar på båda dessa motortyper. Jag har för mig att både T1D1 och T2D1 är Hornetmotorer, men i en listad betitlad "Index of Wasp & R-1340 Designated Engines" med originaldata från början och mitten av 50-talet kallas både och T1D1 525 hp och T2D1 420 hp för Wasp!
Någon som kan förklara?
Lennart A
Re: Pratt & Whitneymotorer
Postat: 29 dec 2012, 18:59
av Kjell Franzén
Enligt uppslagsverket "Aircraft engines of the world 1947" var "Wasp" ett namn som återfanns på alla P&W motorer i produktion vid denna tid.
Följande finns i uppslagsverket:
Pratt & Whitney Wasp Junior R-985
Pratt & Whitney Wasp R-1340
Pratt & Whitney Twin Wasp R-1830
Pratt & Whitney Double Wasp R-2800
Pratt & Whitney Wasp Major R-4360
Detta var alltså 1947
I 1938 års Jane´s "All the world´s aircraft" finner vi på P&W uppslaget både Wasp och Hornet som tilläggsbeteckningar på både små och stora motorer. Gemensamt tycks dock vara att Hornet genomgående är en upphottad version av Wasp med större cylinderdiameter, dito slaglängd och ett något högre kompressionsförhållande. Skillnaden mellan "Wasp" och "Hornet" blir alltså "geting" till "bålgeting".
F.ö. tycks Wasp kunnat fås i en mängd utföranden och både växlad och direktdrivning. Alltså fanns alltså Hornet i samma varianter.
Re: Pratt & Whitneymotorer
Postat: 30 dec 2012, 23:39
av Per Kruuse
Här kanske du finner de upplysningar om Pratt & Whitneys motorer du söker.
http://www.enginehistory.org/P&W/pratt_&_whitney.shtml
Hälsningar
Pelle
Re: Pratt & Whitneymotorer
Postat: 07 jan 2013, 17:42
av Lennart A
Tack ni som svarat. Får forska vidare i detta...
Lennart A
Re: Pratt & Whitneymotorer
Postat: 17 feb 2013, 18:32
av Lennart A