EAA:s Östgötaregion återuppväcks
Postat: 29 dec 2012, 21:47
HeJ!
Vi är några stycken som tänker återuppliva mötesverksamheten i östergötaregionen av EAA. Även om vi primärt vänder oss till EAA:are så välkomnar vi alla flygintresserade och eftersom EAA har en inte föraktlig verksamhet inom den flyghistoriska sfären så kan flyghistoriskt intresserade ha utbyte av våra träffar. EAA är ju dessutom snart 50 år som förening och detta är ju ioch sig historia i sig.
I Norrköping, där åtminstone första träffen kommer att hållas, har vi rätt mycket flyghistoriskt materiel, som Fairchild, Sokol, Hornet Moth och Chipmunk. Vi har just nu två av de få svensktillverkade SAAB Safir i hangarerna och det går att göra jämförelser på plats mellan MFI 9 och Bölkow 208. Just nu finns också odukade vingar till en Sk 9 (DH 60T) att beskåda. En hel del inte lika gammalt med udda och intressant finns också på plats. Dock gäller det att passa på och vara med från början då en del materiel är på väg bort inom inte alltör avlägsen framtid.
Norrköping har ju även som sådan en intressant flyghistoria med flygplanstillverkning, mm. Detta kommer vi också att belysa i föredrag.
Är Du intresserad av att delta så sänd mig ett E-mail, gärna med förslag till aktivitet eller hellre med erbjudande om att bidra. Kallelse kommer att ske per E-post.
Kjell Franzén
Vi är några stycken som tänker återuppliva mötesverksamheten i östergötaregionen av EAA. Även om vi primärt vänder oss till EAA:are så välkomnar vi alla flygintresserade och eftersom EAA har en inte föraktlig verksamhet inom den flyghistoriska sfären så kan flyghistoriskt intresserade ha utbyte av våra träffar. EAA är ju dessutom snart 50 år som förening och detta är ju ioch sig historia i sig.
I Norrköping, där åtminstone första träffen kommer att hållas, har vi rätt mycket flyghistoriskt materiel, som Fairchild, Sokol, Hornet Moth och Chipmunk. Vi har just nu två av de få svensktillverkade SAAB Safir i hangarerna och det går att göra jämförelser på plats mellan MFI 9 och Bölkow 208. Just nu finns också odukade vingar till en Sk 9 (DH 60T) att beskåda. En hel del inte lika gammalt med udda och intressant finns också på plats. Dock gäller det att passa på och vara med från början då en del materiel är på väg bort inom inte alltör avlägsen framtid.
Norrköping har ju även som sådan en intressant flyghistoria med flygplanstillverkning, mm. Detta kommer vi också att belysa i föredrag.
Är Du intresserad av att delta så sänd mig ett E-mail, gärna med förslag till aktivitet eller hellre med erbjudande om att bidra. Kallelse kommer att ske per E-post.
Kjell Franzén