Barkarby 100 år?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

Jag har förstått det som att Barkarby fyller 100 år som plats för flygverksamhet under detta år, korrekt? Finns det i så fall någon aktivitet som kommer att uppmärksamma detta?
Snavade över denna sida med finfina bilder från Barkarby http://fenixflyg.se/index.php?option=co ... Itemid=593

/Stellan
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredrik Lager »

Flygfältet stängdes den 31 maj 2010, så officiellt blev flygfältet, i alla dess olika verkansformer, 97 år.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

Ja, så är det förstås. Fältet är ju inte i bruk. Men om man omformulerar frågan till att gälla att det var 100 år sedan det påbörjades flygverksamhet på platsen då? Men med tanke på antalet svar här så antar jag att det inte händer något så vitt vi forumbesökare vet.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredrik Lager »

Mig veterligen så finns det inget planerat inför detta 100-årsjubileum. Jag har inte hört något från Kamratföreningen, och jag har heller inte sett något någon annanstans.

Om du är intresserad av F 8's fina och mycket intressanta historia och har tillgång till Facebook så kan jag rekommendera F 8-gruppen.

Sök "Kungl. Svea Flygflottilj F 8 Barkarby". Ansök om medlemskap så släpper jag in dig i gruppen! :)

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

Jag tycker F8/Barkarby/Hägerstalund är intressant ur många synvinklar och trodde att det kanske fanns ett större allmänt intresse, därav min undran. Någon Facebook brukas inte av mig.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kanske något för SFF STO att ta tag i?
Bernt Olsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm
Kontakt:

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Bernt Olsson »

Helt rätt Fredrik, klart att denna 100-åring skall uppmärksammas! Tack Stellan för att du påminner oss!
Av någon anledning hade jag skrivit 1917 i vår idékalender där vi försöker hålla koll på jubileer och andra flygarminnen...
Nåväl, det skall vi rätta till och vi kontaktar F 8 Kamratförening.
Tack också för länken Fenixflyg, den är bra, vilka bildskatter det finns.
F 8-gruppen på Facebook rekommenderas också, där kommer nya intressanta bilder och notiser hela tiden.


Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

Bernt Olsson skrev:Helt rätt Fredrik, klart att denna 100-åring skall uppmärksammas! Tack Stellan för att du påminner oss!
Av någon anledning hade jag skrivit 1917 i vår idékalender där vi försöker hålla koll på jubileer och andra flygarminnen...
Nåväl, det skall vi rätta till och vi kontaktar F 8 Kamratförening.
Tack också för länken Fenixflyg, den är bra, vilka bildskatter det finns.
F 8-gruppen på Facebook rekommenderas också, där kommer nya intressanta bilder och notiser hela tiden.


Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Mycket trevligt om det kan ordnas något. Är för ogammal för att ha varit med på den rena flottiljtiden men jag kommer ihåg övningarna och Drakenplanen som använde fältet när jag var ung, sedan har jag ju hängt på fältet och stört sportflygarna i tid och otid. Tycker området haft en lång och brokig historia och det vore synd om gamla Barkis föll i glömska nu när det är jubelår och allt.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bernt Olsson skrev:Helt rätt Fredrik, klart att denna 100-åring skall uppmärksammas! Tack Stellan för att du påminner oss!
Av någon anledning hade jag skrivit 1917 i vår idékalender där vi försöker hålla koll på jubileer och andra flygarminnen...
Nåväl, det skall vi rätta till och vi kontaktar F 8 Kamratförening.
Tack också för länken Fenixflyg, den är bra, vilka bildskatter det finns.
F 8-gruppen på Facebook rekommenderas också, där kommer nya intressanta bilder och notiser hela tiden.


Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Glöm inte den viktigaste aktören på senare år: Barkarby flygklubb.

Glöm inte att det flögs en hel del civilt på Barkarby. T ex åren 1974 fram till 2010 (och 1913-38?) är inget som F 8-grupppen på facebook intresserar sig för. Kanske varit bättre om det varit en grupp som handlat om platsen snarare om ett förband? Detta sagt av någon som är mer intresserad av flyg än alla diken och kåkar.

Ska sanningen fram så var det en sprudlande aktivitet med allmänflyg de sista tre decennierna på Barkarby. Hur många plan fanns baserade då som mest? Jämför gärna det med när F 8 hade som mest flygplan?
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

Just så Fredric, och därför skrev jag "F8/Barkarby/Hägerstalund" för att vara säker på att alla olika former och perioder av flygverksamhet inkluderas. Bra dock att det understryks av fler.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredrik Lager »

Fredric Lagerquist skrev:Glöm inte den viktigaste aktören på senare år: Barkarby flygklubb.

Glöm inte att det flögs en hel del civilt på Barkarby. T ex åren 1974 fram till 2010 (och 1913-38?) är inget som F 8-grupppen på facebook intresserar sig för. Kanske varit bättre om det varit en grupp som handlat om platsen snarare om ett förband? Detta sagt av någon som är mer intresserad av flyg än alla diken och kåkar.

Ska sanningen fram så var det en sprudlande aktivitet med allmänflyg de sista tre decennierna på Barkarby. Hur många plan fanns baserade då som mest? Jämför gärna det med när F 8 hade som mest flygplan?
Helt rätt Fredric, F 8-gruppen fokuserar nästan enbart på det militära. Detta pga oss båda administratörers stora intresse för just denna del av flygfältets historia.

En FB-grupp busenkel att både skapa och administrera, så det kanske vore på sin plats med en grupp som i första hand behandlar fältets rika civila historia. Kanske en uppgift för dig då Fredric? :)

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Kjell Franzén »

Så vitt jag förstått så står det ännu kvar ett och annat flygplan på Barkarby och det kommer nog att bli ett par starter till innan det är helt slutfluget med "fullvuxna" flygplan, men det är kanske inget man kan ha som kärna i ett 100-årsfirande!
Bernt Olsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm
Kontakt:

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Bernt Olsson »

Hej igen! När det här frågan kom upp här på forumet så har vi försökt forska mera om flygningar på Hägerstalund/Barkarby 1913. För att få mera underlag innan vi drar igång
någon 100-årsaktivitet. Det kan vara Arméns flygkår som var på Järvafältet, militärt övningsfält då.
Flyghistoriska revyer som gäller de årtalen har vi läst...pratat med den kände historikern Jan Waernberg som gav oss rådet att gå till Krigsarkivet och Kungl.Biblioteket.
Vilket skall göras samt även kolla mera i SFF Arkiv. För att se vem och vad som flög där 1913...
Tips på källmaterial mottages gärna!

Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
,
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Kjell Franzén »

Det som finns att göra är kanske bara en rundtur till hangar, bergshangar, värn, förråd, inflygningsljus, banor (det finns väl en stump kvar norr om den senast använda), EAA:s och Barkarby flygklubbs klubbhus/hangarrester, och avsluta med något på gamla mässen. Givetvis då med tillträde till hangar och berghangar om möjligt. Den berömda bäcken och Grönlingen kan vara värt att bese också.

Snart rivs väl allt av gamla lämningar på platsen och området bebyggs!
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

Vem äger området? Kommunen?
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredrik Lager »

Kommunen och Försvarsmakten.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Stellan »

OK, tack.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Barkarby 100 år?

Inlägg av Fredrik Lager »

Kjell Franzén skrev:Det som finns att göra är kanske bara en rundtur till hangar, bergshangar, värn, förråd, inflygningsljus, banor (det finns väl en stump kvar norr om den senast använda), EAA:s och Barkarby flygklubbs klubbhus/hangarrester, och avsluta med något på gamla mässen. Givetvis då med tillträde till hangar och berghangar om möjligt. Den berömda bäcken och Grönlingen kan vara värt att bese också.

Snart rivs väl allt av gamla lämningar på platsen och området bebyggs!
Rundvandringar är alltid både roligt och intressant.
F 8-gruppen gjorde en rundvandring i höstas och vi besökte då i stort sett hela det gamla flottiljområdet. Det var gott om trötta ben efter denna rundvandring som varade i cirka 4 timmar.

Det finns fortfarande en hel del att se. De flesta byggnader finns fortfarande kvar även om vissa byggnader är ombyggda och numera huserar diverse affärer och bostäder.

Bland annat så är två av hangarerna ombyggda till parkeringsgarage och en tredje är ombyggd till affär.

Bad gällandes tillträde till den fjärde hangaren (By 84) samt berghangaren så är nog chanserna ganska små, för att inte säga obefintliga. Det pågår fortfarande militär verksamhet dör och är således SO.

I övrigt så är området kring själva bansystemet relativt orört så det finns en hel del trevligt att kika på. Robothöjden och radarhöjden är även platser av intresse vid ett besök.

Med vänlig hälsning,
Fredrik Lager

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"