Sida 1 av 1

Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 15 jan 2013, 14:24
av Stellan
Är det någon som VET hur motorerna startades på TP 52 Canberra? Var det med startpatroner eller gjordes det på olika sätt?

Re: Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 15 jan 2013, 15:09
av ecafrze
RR Avon, är det inte isopropylnitrat som gäller då?

Re: Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 15 jan 2013, 15:53
av Stellan
Det är just det som är frågan. Ett bygge av en TP 52 på IPMS Stockholms forum har föranlett frågan, se http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 0&start=40. Hittar mängder av bilder/film på både brittiska Canberror och amerikanska B-57 som startar med svarta rökplymer men aldrig läst om att de startas på andra sätt.

Det råkar inte finnas någon här på forumet som var med då det begav sig, knappast hemlig information?

Re: Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 15 jan 2013, 19:07
av Klas Andersson
Har tyvärr inte varit med ! men jag har haft en "avskjuten" startpatron till en canberra !
se bilder !
Jag har tyvärr inte kvar den ,eftersom jag bytte bla den , mot en del flygprylar med Björn Svedfelt = Svedinos .
Björn var då säker på att den var till canberran ,tror han hade några förut ochså
så jag hävdar till 99,9 % att Canberran hade Krutstart :-)
g4.jpg
g5.jpg

Re: Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 15 jan 2013, 19:57
av Stellan
Tack för denna info, Klas. Har sett bilder på dylik patron på annat håll och det borde nästan vara till Canberra eller i alla fall en kärra med samma motortyp (tillverkningsdatum december 1960?). Har nu även sett Kontaktnumret som har genomgång av TP 52 och i den texten står inget annat än att motorstart skedde med patron.

Re: Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 16 jan 2013, 15:42
av Björn Ek
Hej,

Vill bara bekräfta det som tidigare sagts. Motorerna i TP 52 startades med krutpatron.
På kroppssidan mitt för motorernas luftintag uppstod efter ett par starter en svart sotfläck.

Re: Hur startades motorerna på TP 52?

Postat: 16 jan 2013, 16:13
av Stellan
Utmärkt, tack för svar Björn.