Sida 1 av 1

Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 16 jan 2013, 10:06
av Martin Hellberg
Hej!

I Sverige brukar ju flygplan som åter blir registrerade i landet i de flesta fall få samma registrering.
Jag har sett att det ofta är så med äldre flygplan i Storbrittanien men om det då är för att för att återfå gamla registreringar av nostalgiskäl eller om det även sker med nyare fpl vet jag inte.
I USA verkar de inte återanvända en tidigare reg på samma fpl utan tilldela en annan om flygplanet återvänder. Dessutom verkar de byta registreringar från en N-reg till en annan ganska ofta.
Vad är orsaken till detta? Görs det pga ägarbyte eller vad kan orsakerna vara? Det är ena frågan.
Den andra frågan är helt enkelt om någon kan ge exempel på hur det är i andra länder. Vilket är vanligast?

Martin Hellberg, Backamo

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 16 jan 2013, 10:27
av Mats Averkvist
I Norge får man oftast en ny registrering.

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 16 jan 2013, 10:43
av Martin Hellberg
Hej igen!

Islänningarna ger visst gamla registreringar till nya flygplan.

Martin Hellberg, Backamo

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 16 jan 2013, 11:22
av Fredric Lagerquist
I Sverige är "standardförfarandet" en flygplansindivid - en registrering. Sedan finns det undatag. I vissa fall har man missat att det funnits en tidigare svensk registrering på vissa flygplan när det åter importerats till landet (exvis MFI-9B SE-ENC ->SE-IME).

På senare år har det hänt att vissa ägare bett om att få en annan beteckning vid återregistrering. Ett exempel på det är Lockheed Tristar SE-DVM som efter en vända utomlands kom tillbaka som SE-DVX. Varför? Tja, tänk om du åker på att betala handling/parkering som någon annan har nyttjat... ;-)

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 16 jan 2013, 12:11
av Jan H Vold
mere om Norge:
Siden 1945 har det vært tre forskjellige regler for registrering av fly.
Det som gjelder nå:
Hvis et fly blir avregistrert, så vil denne reg være reservert i tre år.
Om samme fly blir registrert på ny, så skal det ha tilbake samme reg, hvis den er ledig.
Ellers, så kan en velge fritt blandt ledige kjennetegn.
Liste over disse finnes på det Norske Luftfartøyregisterets websider:
http://www.luftfartstilsynet.no/incomin ... 1+2013.pdf

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 16 jan 2013, 13:13
av Sven-Erik Jönsson
I Italien kan man få önskad registrering förutsatt att den är ledig. Om jag är rätt informerad återfår normalt inte ett flygplan som återregistreras, utan det blir ny registrering.
Jag besökte flygklubben i Como sommaren 2005 Klubben där har flottörförsedda flygplan och sin hangar placerad mitt i centrala delen av stan och drar flygplanen tvärs över gatan ned till slippen mittemot vid sjön Lago di Como.
Flygklubben hade en Cessna 172 som en Saab-återförsäljare sponsrat. Flygplanet hade registrering I-SAAB.
De hade även en Lake LA-250 Renegade, med den passande registreringen I-AQUA.
I-SAAB i hangaren
I-SAAB i hangaren
I-AQUA
I-AQUA

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 18 jan 2013, 21:52
av Martin Hellberg
Hej!

Tack för era svar.
Kan någon förklara varför flygplan i USA ofta verkar byta registrering från ett N-reg till ett annat? Beror detta på ägarbyte eller vad kan det vara?
Här är ett exempel på ett sådant flygplan. Se hur många N-reg det haft efter tiden i Sverige.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=12&t=5663

Martin Hellberg, Backamo

Re: Återregistrering av civila fpl. Samma reg?

Postat: 18 jan 2013, 23:09
av Fredric Lagerquist
...eller att man helt enkelt bara vill byta N-number :-) Faktiskt rätt enkelt om så vill, kolla här:
http://www.faa.gov/licenses_certificate ... _nnumbers/