Sida 1 av 1

Flygvapnet och spriten!

Postat: 18 jul 2008, 21:50
av Bengt Ekbladh
Enligt en notis jag har (ca tidigt 60-tal )
Var dessa föreskrifter för spritintag innan flygning :

>>12 timmar före flygning fick INTE C2H5OH ”inmundigas” ! ((Se nedan))

>>Etanol skulle kunna skrivas C2H6O, men skrivs vanligtvis så här: C2H5OH, eftersom OH är den funktionella gruppen till ämnet, och molekylstammen är etan.>>
(förstår inte riktigt detta)

>>Alkohol är en kemisk förening där etanol är den klart dominerade föreningen. Det är etanolen som kallas för konsumtionssprit. Dess kemiska formel är C2H5OH>>.

Denna tidsintervall(12Tim.) Var detta gängse alternativ , eller varierade det genom tiden?

Bengt

Re: Flygvapnet och spriten!

Postat: 19 jul 2008, 00:34
av Arne M
Bengt Ekbladh skrev:Enligt en notis jag har (ca tidigt 60-tal )
Var dessa föreskrifter för spritintag innan flygning :

>>12 timmar före flygning fick INTE C2H5OH ”inmundigas” ! ((Se nedan))

>>Etanol skulle kunna skrivas C2H6O, men skrivs vanligtvis så här: C2H5OH, eftersom OH är den funktionella gruppen till ämnet, och molekylstammen är etan.>>
(förstår inte riktigt detta)

>>Alkohol är en kemisk förening där etanol är den klart dominerade föreningen. Det är etanolen som kallas för konsumtionssprit. Dess kemiska formel är C2H5OH>>.

Denna tidsintervall(12Tim.) Var detta gängse alternativ , eller varierade det genom tiden?

Bengt
Inget svar på din fråga. Men så här ser etanolmolekylen ut om man gör en modell av den. Populärt kallas den av lättförståeliga skäl för "fyllehunden"! ;-)

Bild

Postat: 24 jul 2008, 21:05
av Bengt Ekbladh
Inga uppgifter om nuvarande "SPRIT-REGLER" alltså?

samt hur de ev. har ändrats genom tiden.

Total avhållsamhet eller en tidsgräns?

Olikheter mellan FV o civila regler?

nån som har koll?

Bengt

Postat: 24 jul 2008, 22:16
av Lars Sundin
Jag ser att för kommersiell helikpterflygning gäller (enligt JAR-OPS 3 driftsbestämmelser från Luftfartsstyrelsen) att:

d) En besättningsmedlem får inte:
1) förtära alkohol mindre än 8 timmar innan denne skall inställa sig till flygtjänst eller påbörja beredskapstjänst,
2) påbörja en flygtjänstperiod med en alkoholhalt i blodet som överstiger 0,2 promille,
3) förtära alkohol under flygtjänstperioden eller under beredskapstjänst.


För annan civil flygning kanske andra regler gäller, så detta får väl tas som ett exempel. Jag googlade mig fram till texten och kan inte ämnet. Det finns säkert bättre texter i saken.

Tillägg: En mer övergripande regel återges hos Wikipedia på http://sv.wikipedia.org/wiki/Berusning, hämtad från Luftfartsstyrelsens BCL-D 1.15. "Nykter nog för bilkörning samt avhållsam i 8 timmar därtill".

Lars S

Postat: 25 jul 2008, 11:23
av Ove Ivansson
ALKOHOLFÖRTÄRING OCH DYLIKT I SAMBAND MED FLYGTJÄNST

Det åligger flygbesättningsmedlem beakta att alkoholförtäring, även i små kvantiteter, samt efterverkningar av alkoholförtäring, även sedan all alkohol lämnat kroppen, nedsätter reaktionsförmåga och omdömesförmåga samt minskar motståndskraften mot flygningens påfrestningar, såsom syrebrist, acceleration samt fysisk och psykisk belastning. Vidare skall beaktas att en kombination av alkoholförtäring och bristande sömn före flygtjänstgöring liksom även alkoholförtäring i kombination med lugnande medel, sömnmedel eller liknande är särskilt skadligt, samt att efterverkningarna av kraftig alkoholförtäring kan dröja kvar upp till 48 timmar.

Under flygning får alkoholförtäring inte äga rum. Ej heller får alkoholförtäring ske under de närmaste 8 timmarna före flygning.

Anm Förtäring i samband med måltid av lättöl eller annan dryck med en alkoholhalt av 1,8 viktprocent eller lägre är ej att betrakta som alkoholförtäring.

Under tiden mellan 24 och 8 timmar före flygning skall stor försiktighet iakttas i fråga om alkoholförtäring.

Anm Sker alkoholförtäring under tidrymden 24.8 timmar före flygning skall i uttrycket .stor försiktighet. bl a läggas den innebörden, att förtäringen inte får vara större än att vederbörande senast 8 timmar före flygning skulle kunna köra bil utan att begå straffbar förseelse enligt svensk lagstiftning angående trafiknykterhet."ALLTSÅ <0.2prom 8 tim före flygning.

23.4 Lugnande medel, sömnmedel eller liknande får ej användas av flygbesättningsmedlem i samband med flygtjänst, utan samråd med flygläkare.