Sida 1 av 1

S 17BS, 17104

Postat: 21 jan 2013, 18:08
av jens-olof
Var från början utrustad med en stor fena under kroppen.
Vad jag undrar är, var denna borttagen vid leveransen till F2, och var
planet grönt från början och ändrades senare på F2, eller målade SAAB
den i ubåtsgrått redan under utprovningen?

Jens

Re: S 17BS, 17104

Postat: 21 jan 2013, 20:15
av Bengt Ekbladh
17104:
S 17BS 17104 var provflygplan för sjöspaningsversionen av B/S 17.
Levereras 1942-03-18 och godkänns som F2-30 1942-05-08.
Var kvar till 1949-04-13, med ändrad märkning till F2-46 och F2-04.

Beträffande spinnfenan, som jag antar du frågar om, så finns en bild på 17121 F2-36.
(fanns 1942-06---till haveri 1942-10-21)Bildtexten i Kronmärkt säger::
>>S 17BS/17121 under tjänsteutprovning. Märk den förstorade spinnfenan under stjärten.
Flera av de första levererade S 17BS hade denna typ av spinnfena innan de modifierades med de slutliga ovala skivorna på stabilisatorernas spetsar>>
Obs planet är mörkt= grönt?

Angående målning:
F2 var 1942 >>>missnöjd med den vanliga olivgröna färgen . vilken ansågs vara för ljus för marinflygplan.>>>
Sommaren -42 utförde man experiment med en mörkare grön nyans,(U-båtsfärg).
Detta på T 2:or.
Ommålning av F2:s plan med mörkt grågrönt skedde successivt från hösten 1942 och framåt:
(40% olivgrönt och 60% svart)

Ovanstående utdrag ur böckerna Saab 17 och Kronmärkt.
Då 17104 var provplan kan det finnas andra uppgifter om just det planet.
Finns säkert fler uppgifter.

Mvh Bengt

Re: S 17BS, 17104

Postat: 21 jan 2013, 22:55
av Bengt Ekbladh
Mera ur 17- boken.
Du har säkert kollat, men återger ändå följande..
Efter prov på F2 , med 17122 blev resultatet att man införde ”små skivor på stabilisatorernas spetsar”
(17122 levererades 1942-06-29, F2-37 senare -22)
Bilder finns av 17104 med ”den större spinfenan innan mod.”

Men ovanstående ger nog inget exakt svar på din fråga angående 17104 tyvärr.

Mer info finns säkert
Bengt

Re: S 17BS, 17104

Postat: 22 jan 2013, 00:20
av Bengt Ekbladh
Av 17104 i haverirapporterna finns tex.
1943-09-29.
Kolliderar boj vid start (var frågas?)
skador: landställ och vingställ vattenskadat.
Beräknad kostnad ..80700:- (Mykna penningar då?)
Motor var nr. 683 , märkningen var -46 och tillhörde 2:div.

Nästa ggr. jag ser 17104 i "tillbudsrapporteringen" är
1944-11-01
något inträffar som verkar kosta 500:-(vet ej var?)
motorn nu är nr. 822 med bara 5 drifttimmar, planet märkt fortsatt-46.
(((Verkar varit lång rep tid eller?))

1947-03-07 nödlandar 17104 efter motorstörning vid Handsjön.(närmare plats frågas?)
motor var nr. 791 kostnaden beräknades till 10.000:-

Kom hon i luften igen tro efter detta?''
Ja utvikning om 17104, mer info finns säkert.

Bengt
Frågan var::
17104 Var från början utrustad med en stor fena under kroppen.
Vad jag undrar är, var denna borttagen vid leveransen till F2, och var
planet grönt från början och ändrades senare på F2, eller målade SAAB
den i ubåtsgrått redan under utprovningen?

Något nytt eller bara "skåpmat" för jens-olof ?

Re: S 17BS, 17104

Postat: 22 jan 2013, 18:04
av jens-olof
Tack för hjälpen, jag hade missat bilden där fler med tidiga stora fenan visades,
jag visste att jag sett den, men kunde inte minnas vart.

Lite hittade jag själv, det verkar som om SAAB hade målat färgen en någon sorts
Antracitgrå(?), fast just planet jag frågade om är lite udda, eftersom det ser ut som
om även översidorna på pontonerna var undersidesgråa, det var det som fick igång
funderingarna hur planet/planen såg ut innan F2 målade om dom ubåtsgrå.

Jens

Edit: Måste justera mitt inlägg, det verkar som om det var enbart de senare S17BS man vet
var målade med detta schema, de första, fram till hösten 1942, har jag fortfarande inte sett
någon uppgift om hur de var målade, börjar gissa att dessa hade samma gröna som B17.

Om så var fallet, kan det finnas bilder där man ser olika nyanser på S17, tagna hösten 1942?

Jens

Re: S 17BS, 17104

Postat: 25 jan 2013, 23:38
av Bengt Ekbladh
Kan "någon" alltså hjälpa till med S 17BS:s tidiga målningsschema?
När och hur skedde förändring?