I och för sig kom Vulcan i luften redan 2007. Man får applådera.
Sitter med en främmande dator hos min datakonsult, samtidigt min äldste son, och eftersom han är en busy tvåbarnsfar just i färd med att packa för Gotlands-semestern, hade han inte tid att fixa att ljud hörs. Han vet sedan länge också vad man kan strunta i om man skall komma framåt här i världen, inte minst farsans idéer. En styrka han har, gu'vet varifrån.
Nå, ljud från gamla flygplan fascinerar, antagligen på samma sätt som järnvägsälskare (och även jag) kan falla i trans inför den vattenkaraff med pappersmuggar som SJ körde med en gång. Satt förresten nyligen vid en flyghistorisk bekants dator, och där fanns på bokhyllan framför mig en ca två deciliters (?) "tetra" (egentligen en parallellepiped) med "SJ-vatten". Sicket förfall...
Nu ett exempel på flygälskares ljud-nostalgi:
http://www.pprune.org/forums/jet-blast/ ... noise.html (Ser nu att tråden fordrar registrering för att kunna läsas.)
Några citat:
- Mine could be VC10 departure
- Any Merlin or Griffon
- Beech 18 at night.
- J-3 Cub anytime.
- No doubt about it --- the Hunter "blue note".
- Vulcan taking off.
-The Convair B-36 Peacemaker had six (pusher) piston engines and four jets. A truly unique sound which I've only ever heard as a recording.
- S-76 if I'm flying it.
- Turbine helicopters - especially when heard from before startup, then accompanied by the smell of burnt jet fuel. Gorgeous.
- Turbine engine starting...the the sound of the Dauphans fenestron tail rotor
- 4 x RR Conways - preferably on a Victor, but a VC10 will do.
Tja, vi har väl olika erfarenheter/smak.
Kanske jag återkommer med andra förklaringar till Vulcan-(o)ljudet.
Lars S, som vet att man inte förlorar särskilt mycket energi i själva motoroljudet men "flyget" lider ändå så mycket genom det oljud det förorsakar. Om man nu vågar vara litet prudentligt tråkig. Jag sitter för tillfället ca 13 km från Brommas bana 32 (?) och kan höra litet av hur Malmö Aviations BAe 146 (jo den heter något annat nu, vad det nu är) ger ifrån sig ett avgrundsvrål under en fas av approachen, ett vrål som är "rent" aerodynamiskt betingat men som nog kan skrämma slag på folk. Detta annars så tysta plan.
Lars S