Viggen-märkning…Kod/ Flottiljnr….fråga ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Viggen-märkning…Kod/ Flottiljnr….fråga ?
Först lite bakgrund till hur våra första Viggar var märkta.
Är vi eniga om att de första Viggarna hade Svart flottilj siffra och även svart stationsnummer/kod.?
Men sen verkar det ha blivit en blandning av färgerna och tydligen oxså ibland olika mellan flottiljerna.
Därefter verkar Svart flottilj nr. och Gult stationsnr..dykt upp.
(samt flytt av flottiljnr. från luftintaget till nosen)
Snart verkar många Viggar fått enbart Gul märkning angående flottiljnr. och kod.
Därefter dyker de Orange färgade koderna upp (med gul flottiljsiffra)
Samt någorlunda när ”slutet närmar sig för Viggen” är båda numren Orange..
Det jag undrar över är::
Varför var en del Viggar ”i slutet” märkta med ORANGE som första nr. och andra siffran Gul..?
Ex:
37963 F10-62….orange 6 o gul 2
378.. 15-62….orange 6 o gul 2
37953 15-86…orange 8 o gul 6
37379 -39 utan flottilnr. (blev F4) Men märkt 39 med orange 3:a och ..ja vilken färg har entligen 9:an?
Alltså :Varför olikfärgad kodmärkning (orange-gul) på de ”sista” Viggarna?
Var det bara spaningsplan, som hamnade på "nya platser" (ex F15 o F10)
som fick den något udda märkningen orange/gul eller finns annan förklaring?
Samt andra "något udda märkningar" , emotses om du har.
Eller finns något samband mellan att "kalla kriget" avtog och flygsäkerheten tog över?
Bengt
Är vi eniga om att de första Viggarna hade Svart flottilj siffra och även svart stationsnummer/kod.?
Men sen verkar det ha blivit en blandning av färgerna och tydligen oxså ibland olika mellan flottiljerna.
Därefter verkar Svart flottilj nr. och Gult stationsnr..dykt upp.
(samt flytt av flottiljnr. från luftintaget till nosen)
Snart verkar många Viggar fått enbart Gul märkning angående flottiljnr. och kod.
Därefter dyker de Orange färgade koderna upp (med gul flottiljsiffra)
Samt någorlunda när ”slutet närmar sig för Viggen” är båda numren Orange..
Det jag undrar över är::
Varför var en del Viggar ”i slutet” märkta med ORANGE som första nr. och andra siffran Gul..?
Ex:
37379 -39 utan flottilnr. (blev F4) Men märkt 39 med orange 3:a och ..ja vilken färg har entligen 9:an?
Alltså :Varför olikfärgad kodmärkning (orange-gul) på de ”sista” Viggarna?
Var det bara spaningsplan, som hamnade på "nya platser" (ex F15 o F10)
som fick den något udda märkningen orange/gul eller finns annan förklaring?
Samt andra "något udda märkningar" , emotses om du har.
Eller finns något samband mellan att "kalla kriget" avtog och flygsäkerheten tog över?
Bengt
-
Re: Viggen-märkning…Kod/ Flottiljnr….fråga ?
Jag vet inte om detta är unikt, men SH37, Martin 07(tyvärr vet jag inte individnumret, kanske 37907) hade gul flottiljsiffra
rödorange 07 på fenan och vit 07 på vingarnas ovansida.
//Peder
//Peder
- Emil Lindberg
Har svårt att hänga med i svängarna. Länkning till bilder på nätet hade underlättat.
Jag har nog aldrig sett en metallren AJ 37 med gul stationssignal. Ej heller har jag aldrig sett en fyrfärgskamouflerad AJ/SH/SF 37 med svart flottiljsiffra.
Ja, så var det.Bengt Ekbladh skrev:Är vi eniga om att de första Viggarna hade Svart flottilj siffra och även svart stationsnummer/kod.?
Avses metallrena eller individer med fyrfärgskamouflage?Bengt Ekbladh skrev:Därefter verkar Svart flottilj nr. och Gult stationsnr..dykt upp..
Jag har nog aldrig sett en metallren AJ 37 med gul stationssignal. Ej heller har jag aldrig sett en fyrfärgskamouflerad AJ/SH/SF 37 med svart flottiljsiffra.
Har svårt att förstå vad du avser. Stationssignalen på fyrfärgskamouflerade AJ/SH/SF 37 var för det mesta klarröd/mörkröd (på några individer som tidigt fick fyrfärgskamouflage var stationssignalen gul). När antikollissionsmärkning infördes på JA 37 blev stationssignalen (för det mesta) lysröd/lysorange/dayglow. Vilka av dessa varianter avser du med "orange"?Bengt Ekbladh skrev:Därefter dyker de Orange färgade koderna upp (med gul flottiljsiffra)
Avses både flottiljsiffra och stationssignal? Avses JA 37 med antikollisionsmärkning eller AJ/SH/SF 37?Bengt Ekbladh skrev:Samt någorlunda när ”slutet närmar sig för Viggen” är båda numren Orange.
Att vissa siffror i stationssignalen på vissa individer var gul beror sannolikt att dessa siffror hade blekts så pass at de antog en gulaktig nyans.Bengt Ekbladh skrev:Varför var en del Viggar ”i slutet” märkta med ORANGE som första nr. och andra siffran Gul..?
Ex:
Senast redigerad av Emil Lindberg den 30 jan 2013, 05:54, redigerad totalt 3 gånger.
- Emil Lindberg
Om man ser till de vita vingsiffrorna, var det inte unikt. Flera AJ 37, och kanske även SF/SH 37, samt AJS/AJSH/AJSF 37 hade det. Så även enstaka JA 37, både fyrfärgskamouflrade och grå. De vita vingsiffrorna var en övningsmärkning som medgavs/"förordades" fr.o.m ca 1982 (jag har den tekniska ordern på "annan ort"). Till en början var siffrorna av samma typ som på J 35F, senare av samma modell som senare infördes på grå JA 37. Denna märkning var alltså "frivillig" och fick anbringas på alla versioner av Viggen, så även JA 37 (oavsett färg). Trots detta förekom, under 1980- och 1990-talet, vita rektanglar och kvadrater på Viggen.Peder Thorell skrev:Jag vet inte om detta är unikt, men SH37, Martin 07(tyvärr vet jag inte individnumret, kanske 37907) hade gul flottiljsiffra
Se t.ex
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 8900c306b7
De lysröda vingsiffrorna (samt de lysröda trianglarna på fenan och fensiffrorna) var beordrad och skulle införas på alla grå JA 37.
Lysröda vingsiffror smittade även av sig på resten av Viggenfamiljen och användes sida vid sida med vita vingsiffror. Vissa AJS/AJSH/AJSF 37 hade lysröda/klarröda vingsiffror, se t.ex
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 8900c306b7
http://www.f10kamratforening.se/Kamrat/ ... /AJS37.jpg
Från F 10 kamratförenings hemsida
Bengt skriver:
Ex:
Jag har faktiskt sett några individer med något liknande, dock samtliga grönmålade JA.. Det som hade hänt på dessa var att siffran helt enkelt ramlat bort (det är ju en dekal) och tagit med sig färgen under så att primern syntes. Således "gul" siffra men egentligen ingen siffra alls.. Ska se om jag kan hitta någon bild på detta!
Ex:
Jag har faktiskt sett några individer med något liknande, dock samtliga grönmålade JA.. Det som hade hänt på dessa var att siffran helt enkelt ramlat bort (det är ju en dekal) och tagit med sig färgen under så att primern syntes. Således "gul" siffra men egentligen ingen siffra alls.. Ska se om jag kan hitta någon bild på detta!
Fredrik Zetterberg
[quote="Emil Lindberg"]Hat svårt att hänga med i svängarna. Länkning till bilder på nätet hade underlättat.
Sväng inte för mycket bara!
Bilderna jag hänvisar till finns i:
Swedish Viggens av Jan Jörgensen sidan 31,(F10-62.37963..gul 2:a)
sid 38, F15-86..37953..1994... gul 6:a.
378xx som jag skrev är 37808 F15-62 (gul 2:a) finns på sid 35
Det finns även några svart/vita foton som indikerar att det är olika färg på de 2 kodsiffrorna.
Jag skrev >>våra första Viggar var märkta>> och menar då närmast
AJ/SK och spaningsplan.
ecafrze.. skrev::
Det som hade hänt på dessa var att siffran helt enkelt ramlat bort (det är ju en dekal) och tagit med sig färgen under så att primern syntes. Således "gul" siffra men egentligen ingen siffra alls..
Nu verkar det vara JA och inte de jag frågar om på slutet av 90-talet.
Men ponera att om lossnad dekal på siffra 2 (37963-62 och 37808-62) är från Vänster!
medan bilden på 37953-86 visar planet från Höger! och det är allså 6:an som är gul..(alltså Inte den "bakre"siffran)
Olika vindpåverkan /slitage på höger visavi vänster?
Köper faktiskt inte förklaringen.
mvh Bengt
Sväng inte för mycket bara!
Bilderna jag hänvisar till finns i:
Swedish Viggens av Jan Jörgensen sidan 31,(F10-62.37963..gul 2:a)
sid 38, F15-86..37953..1994... gul 6:a.
378xx som jag skrev är 37808 F15-62 (gul 2:a) finns på sid 35
Det finns även några svart/vita foton som indikerar att det är olika färg på de 2 kodsiffrorna.
Jag skrev >>våra första Viggar var märkta>> och menar då närmast
AJ/SK och spaningsplan.
ecafrze.. skrev::
Det som hade hänt på dessa var att siffran helt enkelt ramlat bort (det är ju en dekal) och tagit med sig färgen under så att primern syntes. Således "gul" siffra men egentligen ingen siffra alls..
Nu verkar det vara JA och inte de jag frågar om på slutet av 90-talet.
Men ponera att om lossnad dekal på siffra 2 (37963-62 och 37808-62) är från Vänster!
medan bilden på 37953-86 visar planet från Höger! och det är allså 6:an som är gul..(alltså Inte den "bakre"siffran)
Olika vindpåverkan /slitage på höger visavi vänster?
Köper faktiskt inte förklaringen.
mvh Bengt
- UrbanFredriksson
Nä, men om den bytt nummer kan ju siffrorna ha åldrats olika länge.Bengt Ekbladh skrev: Olika vindpåverkan /slitage på höger visavi vänster?
Tack för info, men planet är troligen 37904 om du pratar om Martin 07.Peder Thorell skrev:Jag vet inte om detta är unikt, men SH37, Martin 07(tyvärr vet jag inte individnumret, kanske 37907) hade gul flottiljsiffra
//Peder
Bilder är ju alltid välkomna.!
Men hur var det med de enligt mig, olikfärgade märkningarna:
Orange/Gul .
8X är lite höga nr. men var väl nödvändigt vid omfördelning av F13:s plan?
Men varför orange /gul?
bengt
Förstår inte vad du menar?..(olika på vänstra eller högra sidan?)UrbanFredriksson skrev:Nä, men om den bytt nummer kan ju siffrorna ha åldrats olika länge.Bengt Ekbladh skrev: Olika vindpåverkan /slitage på höger visavi vänster?
Nummer 8x var dessförinnan mycket ovanligt (avser här Ej Skolplan)
Har ni kollat överföringarna mellan flottiljerna och tidpunkt?
Det gäller enbart ett fåtal flottiljer och skall man säg att de då gav Fn...
i att åtgärga?....
De flesta ex. gäller spaningsplan som omfördelats till andra platset!
Har Du en förklaring?
Orange/Gul är alltså enligt Vissa en "synvilla" ?
Kom med en "vettigare" förklaring.
Bengt
-
Vad är det för attityd mot de som försöker vara hjälpsamma att få fram ett svar?
Den skillnad som nämns finns även på 37080 vid Västerås museum. På vänster sida förekommer färgdiff medans höger sida är "normal". Vi tar en bild på vänstersidan:
Kolla nu noga på färgen innan nästa bild som kommer från Spanien på 37074:
Ser ni någon skillnad? Så här såg 37074 ut innan hon ställdes ut i uv-strålning?
Svaret som Emil och Urban givit har därmed med stor sannolikhet redan besvarat frågan!
Nicklas
Kom med en "vettigare" förklaring.
Har egentligen ej lust att hälpa med risken för att själv bli avsnäst men jag gör ett undantag med förhoppning att vissa "tänker till" lite!Sväng inte för mycket bara!
Den skillnad som nämns finns även på 37080 vid Västerås museum. På vänster sida förekommer färgdiff medans höger sida är "normal". Vi tar en bild på vänstersidan:
Ser ni någon skillnad? Så här såg 37074 ut innan hon ställdes ut i uv-strålning?
Svaret som Emil och Urban givit har därmed med stor sannolikhet redan besvarat frågan!
Nicklas
Senast redigerad av Nicklas Lennartsson den 30 jan 2013, 18:15, redigerad totalt 5 gånger.
- Emil Lindberg
Precis. Hade underlättat från trådens början.Bengt Ekbladh skrev:Bilder är ju alltid välkomna.!
Här kommer några exempel på olikfärgade eller blekta siffror i stationssignalen
Hittad på http://www.rolfsbild.se/Stat/Militar/90 ... unker.html
Hittad på http://www.geekosystem.com
Hittad på http://www.vidsel.nu/rfnmuseum/Bildgalleri.htm
Det finns säkert fler om man letar några minuter till
Svaret skall alltså vara besvartat !Nicklas Lennartsson skrev:Vad är det för attityd mot de som försöker vara hjälpsamma att få fram ett svar?
Kom med en "vettigare" förklaring.Har egentligen ej lust att hälpa med risken för att själv bli avsnäst men jag gör ett undantag med förhoppning att vissa "tänker till" lite!Sväng inte för mycket bara!
Nicklas
Ja är det det?
Eventuell UV strålninig eller dekallösning drabbar enbart entallsiffran på stjärten?.
Liknande fenomen har jag inte sett beträffande Flottiljnummret?
på samma plan.
Kan väl inte alltid varit i skugga eller?
Nicklas Lennartsson tycker att jag är/var "otillbörlig/otacksam för dåvarande svar.
Är natutrrligtvis tackcksam för svar på detta forum!?
men jag som säkert du Nicklas söker säkert ett svar på frågan.
Flottiljnummret och nummret på stjärtfenan ,var det av samma fabrikat?
"
Bengt