Sida 1 av 1
Fpl-registreringar
Postat: 29 jan 2013, 16:20
av rogerp
Hej, angående registreringsbeteckningar så känner jag till att det under 20-talet fanns en reg.-beteckning bestående av S- och siffror, även några SE- fanns, t.ex. S-60 eller SE-92. Senare hade tydligen SAAB också en serie SE-001och uppåt men även SE-B, C, G, E eller F med två siffror t.ex. SE-B01 eller SE-G01.
Min fråga gäller emellertid den serie som fanns i slutet av 30-talet och några år framåt och som tycks ha gällt för glid- och segelflygplan.
Det kunde t.ex. vara SE-65 som var en glidare, SG-38 Schulgleiter.
Vad gällde för denna serie och vilka år fanns den samt gällde den även motorflygplan?
Finns det något register över denna serie?
Vänligen
rogerp
Re: Fpl-registreringar
Postat: 29 jan 2013, 23:27
av Sven-Erik Jönsson
Första registreringen av glidflygplan var SE-1, en Anfänger II, som registrerades på Linköpings flygklubb den 7 feb 1941.
Det sista glidflygplan som fick en registrering i denna serie var SE-161, en SG-38 som tidigare varit i Flygvapnet, registrerades på KSAK 1954.
Ett par glidflygplan till fick nr reserverade (162 och 163), men jag tror inte de registrerades.
Inga motorflygplan blev registrerade i denna serie, som vad jag förstår var uteslutande för glidflygplan.
/Sven-Erik
Re: Fpl-registreringar
Postat: 30 jan 2013, 01:32
av Fredric Lagerquist
På 60-talet utdelades testregistreringar till MFI SE-201, SE-202 (MFI-9B) och SE-301 (MFI-15) samt till Saab SE-401 (svävare) och SE-501, SE-502 etc (Saab 105).
Fr o m någon gång på 70-talet utfärdade dåvarande Luftfartsverkets olika distrikt temporära registreringar i samband med tillverkning och export av flygplan. Södra distriktet i Malmö kom därför dela ut registreringar i SE-Mxx- och SE-Sxx-sifferserierna till MFI-15 innan de levererades till vissa utländska kunder. Östra distriktet kom göra så vad det gäller produktionen av Saab 340, men då valde man att utgå från det mer internationellt gångbara East. Den första Saab SF 340A som bar dylik reg var väl SE-E04. Sedan fortsatte man med i tur och ordning SE-Fxx, SE-Gxx, SE-Cxx och SE-Bxx.
För Saab 2000 använde man en enbart siffror till SE-prefixet, exvis SE-001 som var första prototyp.
Sedan ska det även i sammanhanget påpekas att även Västra distriktet delade ut sådana här testregistreringar, om än i mycket liten omfattning. Jag tänker på produktionen av Opus 280 i Hagfors i mitten av 90-talet. SE-V01 skulle ha blivit holländsk men blev SE-LIZ.
Re: Fpl-registreringar
Postat: 30 jan 2013, 11:30
av Fredric Lagerquist
Sen ska vi inte glömma den serie med sifferregistreringar som användes under 20-talet och tidigt 30-tal. I de flesta fall var det av AFI i Limhamn, exvis S-71, S-72 och S-73. S-80 hade AFI tillstånd att använda mellan 27-10-12 till 36-12-31 och brukades på flera olika flygplan i samband med provflygningar.
Sedan tilldelades även följande sifferregistreringar:
S-81 Pettersson S-81, år 1925 - blev SE-ADD
S-81 Svenska Lättflygplans Fabriken D 145, år 1928
S-82 Svenska Lättflygplans Fabriken D 145, år 1928
S-83 AB Karlshamns Svetsnings- Mekaniska Verkstad, år 1928
S-91 Aero Industri Stratus S40, år 1928
SE-92 Junkers A50ce Junior, år 1930 - blev SE-ACI
SE-93 Dietrich-Gobiet DP.IX, år 1930 - blev SE-ACL
SE-94 Albatros B.IIa, år 1931 - blev SE-ACR
SE-95 ASJA L1 Viking I, år 1931 - blev SE-FYR (1)
Kanske Lennart Andersson kan utveckla detta mer?
Re: Fpl-registreringar
Postat: 30 jan 2013, 11:37
av rogerp
Tack Sven-Erik och Fredric
Tydligen har systemet med SE-siffror används vid fyra tillfällen; som jag förstår under 20-talet,
under 40-talet för glidare, under 60- och 70-talet av MFI/SAAB och senare av SAAB för 340/2000.
Jag är intresserad av serien för glidarna och undrar var man kan få tag i en förteckning över dessa.
Sven-Erik nämner en första registrering 1941 av en Anfänger men jag har sett att Eskilstuna FK hade en Anfänger med beteckning SE-29 redan 1938 och en Grunau 9 med bet. SE-30 färdig 1939. Hur går detta ihop?
rogerp
Re: Fpl-registreringar
Postat: 30 jan 2013, 15:19
av Martin Hellberg
Hej!
Den blivande SE-FUZ var ju då den var baserad i USA märkt SE-01 samt tre kronor.
Skall den anses höra hemma i den här kategorim?
Martin Hellberg, Backamo
Re: Fpl-registreringar
Postat: 30 jan 2013, 18:09
av Fredric Lagerquist
Martin Hellberg skrev:Hej!
Den blivande SE-FUZ var ju då den var baserad i USA märkt SE-01 samt tre kronor.
Skall den anses höra hemma i den här kategorim?
Martin Hellberg, Backamo
Tror inte att den påmålningen egentligen var officiellt sanktionerad. Dessutom var inte flygplanet civilt och användes utomlands. Men någon form av call sign måste man ju ha, så Suger Easy Zero One blev bra...ändå. Man såg så att säga mellan fingrarna...
Och 16144 blev väl denna Sk 16A inte förrän det kom till Sverige?
Re: Fpl-registreringar
Postat: 03 feb 2013, 01:47
av eralehm
Har ibland undrat vad man kommer att göra när de svenska registreringarna "tar slut". Eftersom jag antar att man inte kommer att använda serierna SE-Oxx och SE-Qxx av läsbarhetsskäl har vi bara SE-Mxx, SE-Nxx och SE-Pxx kvar innan det tar stopp: resterande serier är väl redan allokerade. Det lär nog ta några år men vi hamnar där inom överskådlig framtid.
Blir det SF-AAA och uppåt, månne? SG-serien är upptagen av radioamatörer och andra, vad jag vet.
/Leif Hellström