Är detta vår "framtid" (reträtt)?
Postat: 25 jul 2008, 10:18
Hej vänner av "speed och range".
Åka fort och långt är väl något som de flesta resenärer gillar?
Men enligt senaste Flight International så är det snart slut med detta.
Vår framtid - nej, det gäller mest er litet yngre - blir det lägre fart, kortare hopp och tätare mellan översynerna (mekaniker som ofta måste skruva). Allt detta för att spara bänsle.
Flight anser att 1% bränslebesparing är lika med 10% av underhållskostnaderna.
Framtiden består alltså av motorer som ständigt fordrar utbyte av komponenter - motorerna är visserligen bränsleeffektivare men kommer gå med högre arbetstemperatur. Dessutom kommer "engine time on wing" att kortas.
Då har man nog inte tagit hänsyn till den svenska skyhöga arbetskostnaden (skatten). Den måste ner. Men först - se till att pensionärer inte behöver skatta mer än det arbetande folket!
Den som lever får se.
P.S. Egentligen är soppan billig om man bortser från skatten = rena rånet. D.S.
Åka fort och långt är väl något som de flesta resenärer gillar?
Men enligt senaste Flight International så är det snart slut med detta.
Vår framtid - nej, det gäller mest er litet yngre - blir det lägre fart, kortare hopp och tätare mellan översynerna (mekaniker som ofta måste skruva). Allt detta för att spara bänsle.
Flight anser att 1% bränslebesparing är lika med 10% av underhållskostnaderna.
Framtiden består alltså av motorer som ständigt fordrar utbyte av komponenter - motorerna är visserligen bränsleeffektivare men kommer gå med högre arbetstemperatur. Dessutom kommer "engine time on wing" att kortas.
Då har man nog inte tagit hänsyn till den svenska skyhöga arbetskostnaden (skatten). Den måste ner. Men först - se till att pensionärer inte behöver skatta mer än det arbetande folket!
Den som lever får se.
P.S. Egentligen är soppan billig om man bortser från skatten = rena rånet. D.S.