Sida 1 av 1

SE-DGE, Fokker F.28-4000 Fellowship

Postat: 13 feb 2013, 11:38
av Sven-Erik Jönsson
SE-DGE
Typ: Fokker F.28-4000 Fellowship
c/n: 11112
Tillverkad år 1976

Fd PH-EXK (Fokker för provflygning 1976-11-12)
Registrerad 1976-12-15 Linjeflyg AB, Bromma/Stockholm-Arlanda (levererad BMA 1976-12-14)
1976-12-17 första reguljära flygningen som LF659V Bromma-Kalmar
1979 döptes tillfälligt till "Mona-Lisa" efter löperskan Mona-Lisa Englund, 1950-års idrottskvinna, inför Olympiska Spelen 1980.
1993 Linjeflyg Leasing HB, Stockholm
Innehavare 1993-01-01 AB Aerotransport, Stockholm (Linjeflyg upphör)
Eo 1993-01-01 Scandinavian Airlines System "Erik Viking" (1993-05-30)
Innehavare 1997-01-23 SAS Sverige AB, Stockholm "Erik Viking"
Avreg 1999-03-29 Sålt till Ecuador, reg HC-BZU (ferryflygning ARN-WOE 1999-01-20 som SE-DGE, WOE-ABE 1999-03-30 helvit)
SE-DGE före landning på Karlstad, i början på 1980-talet.<br />Foto genom Tore Ardell
SE-DGE före landning på Karlstad, i början på 1980-talet.
Foto genom Tore Ardell
SE-DGE på Bromma 3 juni 1980. <br />Foto: Freddy Stenbom
SE-DGE på Bromma 3 juni 1980.
Foto: Freddy Stenbom
SE-DGE på Karlstad, troligen 1992<br />Foto: Kjell Andersson via Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad, troligen 1992
Foto: Kjell Andersson via Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad, troligen 1992<br />Foto: Kjell Andersson via Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad, troligen 1992
Foto: Kjell Andersson via Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad ca 1996<br />Foto: Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad ca 1996
Foto: Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad ca 1996<br />Foto: Tore Ardell
SE-DGE på Karlstad ca 1996
Foto: Tore Ardell

Re: SE-DGE, Fokker F.28-4000 Fellowship

Postat: 13 feb 2013, 12:29
av Rolf Larsson
PH-EXK 8 testflygningar / 13.45 timmar innan leverans till Linjeflyg , SE-DGE acc. av Linjeflyg 1976-12-14

HC-BZU/FAE-112 hos TAME i Ecuador skrotades 2013 i Quito efter det att typen utfasats hos TAME under 2009. HC-BZU hade namnet Morona Santiago hos TAME.

Litet nostalgi beträffande 1976-12-17: det var faktiskt den första flygningen i trafik , world-wide , överhuvudtaget med F28-4000. Jag flög den som styrman tillsammans med kapten Anders Westerlund. Flygningen var planerad med en F28-1000 som av någon orsak , troligen av teknisk natur , blev inställd och enda tillgängliga maskinen var den nylevererade SE-DGE som hämtades från hangaren. Flygningen gick med linjenummer LF659V (V som betyder någon slags ändring mot ursprungligt planerat) Bromma-Kalmar-Bromma och senare samma kväll fortsatte vi med SE-DGE Bromma-Umeå-Bromma.