J 20 utan skidor!
Postat: 14 feb 2013, 23:43
J 20 utan skidor!
I nyutkomna STF 1/13 finns bild på en nödlandad/havererad J 20 nummer 39.
Med sporrskida.
Enligt listor skall det vara J 20 2339 F10-39.
Tillbudet har skett i snötäckt terräng.
1944-02-24 får 2339”kroppen uppskuren av propellern”
kostnaden beräknades till 39500:-
Att planet kom i luften efter detta ….frågas?...(fast bilden inte verkar återge ”uppskurningen”
Planet hade motor nr. 6205 inmonterad vid tillfället.
Denna motor är 1944-12-05 inmonterad i J 20 2343 , som råkat ut för något som bedömndes kosta 2550:-
Kom verkligen 2339 opp i lufta efter 1944-02-24?
Hon kasserades officiellt 1945-07-20, …som ca 35 andra J 20:or.
Tiden ca 1943-44 fanns ständigt ett antal J 20 vid CVM.
Samt tex.i jan -43 var ett plan utlånat till FC, samt att ett plan var vid FF på CVM till förfogande.!
Har tyvärr inte de exakta numren vid de olika tillfällen
Ja hur var det, med J 20 ,F 10-39:os 2339 buklandning/haveri?
Vidare öden frågas.
Bengt
I nyutkomna STF 1/13 finns bild på en nödlandad/havererad J 20 nummer 39.
Med sporrskida.
Enligt listor skall det vara J 20 2339 F10-39.
Tillbudet har skett i snötäckt terräng.
1944-02-24 får 2339”kroppen uppskuren av propellern”
kostnaden beräknades till 39500:-
Att planet kom i luften efter detta ….frågas?...(fast bilden inte verkar återge ”uppskurningen”
Planet hade motor nr. 6205 inmonterad vid tillfället.
Denna motor är 1944-12-05 inmonterad i J 20 2343 , som råkat ut för något som bedömndes kosta 2550:-
Kom verkligen 2339 opp i lufta efter 1944-02-24?
Hon kasserades officiellt 1945-07-20, …som ca 35 andra J 20:or.
Tiden ca 1943-44 fanns ständigt ett antal J 20 vid CVM.
Samt tex.i jan -43 var ett plan utlånat till FC, samt att ett plan var vid FF på CVM till förfogande.!
Har tyvärr inte de exakta numren vid de olika tillfällen
Ja hur var det, med J 20 ,F 10-39:os 2339 buklandning/haveri?
Vidare öden frågas.
Bengt