Sida 1 av 2
Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 15 feb 2013, 19:09
av Stellan
Läser i den senaste SFT 1/13 , sid 19, om SFFs ståndpunkt angående ett civilt luftfartsmuseum. I texten så hänvisar man till bilagor om totalt antal flygplan och kriterier för urval av flygplan. Vet inte om jag har sett dessa kriterier någonstans. Vore trevligt att ta del av dem.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 17 feb 2013, 14:10
av ing
Hej Stellan,
Vid styrelsemötet den 22 september ingick som bilaga till protokollet den listning som finns på
http://www.arlandaflygsamlingar.se Den innehåller 32 flygplan, 10 segelflygplan, och 6 Autogyro och UL, sammanlagt 48 flygplan. Dessutom finns på hemsidan uppgifter om fordon, simulatorer m m. Gå in på hemsidan så hittar du lätt vilka föremål som finns i flygsamlingen.
Betr urval av flygplan har Bertil Boberg gjort en indelning i kategorier, den bilagan är en doc-fil som av tekniska skäl ej går att bifoga här på forum. Den innehåller följande indelning:
AA Tillverkad och brukad i Sverige samt mycket stor betydelse för svenskt civilflyg
A Utländskt tillverkad och brukad i Sverige samt mycket stor betydelse för svenskt civilflyg
BB Tillverkad och brukad i Sverige och av relativt stor betydelse för svenskt civilflyg
B Utländskt tillverkad och brukad i Sverige med relativt stor betydelse för svenskt civilflyg
C Utländskt tillverkad och ej brukad i Sverige samt har ringa eller ingen betydelse för svenskt civilflyg
Låt mig tillägga att SFF ambition är att verka för att alla flygplan som finns i Arlanda flygsamling skall sparas. Dessutom bör så många som möjligt ställas ut i ett kommande luftfartsmuseum, också för att det krävs en visst antal för att uppnå en "kritisk massa" som gör museet intressant att besöka.
"The bigger, the better" som amerikanarna säger! Mars månad blir spännande för att se vad Trafikverkets utredning kommer fram till !
Mvh, Stieg Ingvarsson
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 18 feb 2013, 14:20
av Lars Larsson
Hej,
Men listan på hemsidan innehåller bara 18 flygplan, det fattas alltså 14 (bland annat Caravellen) för att komma upp i 32.
Då är min undran vilka de övriga är ?
Edit:
Under fliken "Projekt" hittar man Caravellen SE-DAF, Siebel/Nord Martinet SE-KAL och Convair Metropolitan SE-CCP.
Skyraidern är ytterligare en som saknas i listan.Återstår 10 stycken att identifiera...
/Lars Larsson
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 18 feb 2013, 15:02
av Stellan
Lars Larsson skrev:Hej,
Men listan på hemsidan innehåller bara 18 flygplan, det fattas alltså 14 (bland annat Caravellen) för att komma upp i 32.
Då är min undran vilka de övriga är ?
Edit:
Under fliken "Projekt" hittar man Caravellen SE-DAF, Siebel/Nord Martinet SE-KAL och Convair Metropolitan SE-CCP.
Skyraidern är ytterligare en som saknas i listan.Återstår 10 stycken att identifiera...
/Lars Larsson
Om du lägger pekaren på CR Nyberg så trillar det fram ytterligare en listsnutt som har 13 plan, Caravellen saknas om det är så att det är den som skulle vara den 32:a.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 18 feb 2013, 15:16
av Lars Larsson
Ok, det var där dom gömt sig
Då har vi fått det till 32, tack för hjälpen.
/Lars Larsson
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 18 feb 2013, 15:25
av Stellan
ing skrev:Hej Stellan,
Vid styrelsemötet den 22 september ingick som bilaga till protokollet den listning som finns på
http://www.arlandaflygsamlingar.se Den innehåller 32 flygplan, 10 segelflygplan, och 6 Autogyro och UL, sammanlagt 48 flygplan. Dessutom finns på hemsidan uppgifter om fordon, simulatorer m m. Gå in på hemsidan så hittar du lätt vilka föremål som finns i flygsamlingen.
Betr urval av flygplan har Bertil Boberg gjort en indelning i kategorier, den bilagan är en doc-fil som av tekniska skäl ej går att bifoga här på forum. Den innehåller följande indelning:
AA Tillverkad och brukad i Sverige samt mycket stor betydelse för svenskt civilflyg
A Utländskt tillverkad och brukad i Sverige samt mycket stor betydelse för svenskt civilflyg
BB Tillverkad och brukad i Sverige och av relativt stor betydelse för svenskt civilflyg
B Utländskt tillverkad och brukad i Sverige med relativt stor betydelse för svenskt civilflyg
C Utländskt tillverkad och ej brukad i Sverige samt har ringa eller ingen betydelse för svenskt civilflyg
Låt mig tillägga att SFF ambition är att verka för att alla flygplan som finns i Arlanda flygsamling skall sparas. Dessutom bör så många som möjligt ställas ut i ett kommande luftfartsmuseum, också för att det krävs en visst antal för att uppnå en "kritisk massa" som gör museet intressant att besöka.
"The bigger, the better" som amerikanarna säger! Mars månad blir spännande för att se vad Trafikverkets utredning kommer fram till !
Mvh, Stieg Ingvarsson
Tack för svaret, Stieg.
Svårligen kan jag dock tänka mig att det finns skäl att skilja vissa flygplan eller utrustning från samlingarna då de alla har en historia som är väl värd att berätta. Under gynnsamma utställningsförhållanden kan man göra en värdig samling med bättre presentation och uppdelning än vad det är i dagsläget. Om man ska ha ett absolut kriterium för att individen har brukats i Sverige kan jag bara se ett exemplar med utrikes registrering eller historia som inte har med svensk flygverksamhet, men jag reserverar mig på den punkten. I övrigt finns det ett antal som har haft stor del i utvecklingen och bundit samman de olika delarna av Sverige, och andra som kanske har haft mycket sparsam del men ändå återspeglar drömmen att erövra luften även om man är en liten människa och inget företag. Precis som du skriver Stieg så vore det bästa om samlingen inte förskingras alls.
En fråga som måste funderas på är om samlingen anses komplett? Kan den inte växa mer nu? Vad händer om ytterligare föremål eller flygplan anses värda att tillfalla samlingen genom gåva eller en summa som kan anses vara godtagbar för att föremålet eller flygplanet anses utgöra ett så viktigt tillskott till samlingen. Hur ser i så fall framtiden ut på den punkten?
Det finns så mycket potential av göra något fint av detta. Låt samlingen vara kvar, bygg ut lokalerna, utöka verksamheten och gör reklam.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 18 feb 2013, 15:25
av Stellan
Lars Larsson skrev:Ok, det var där dom gömt sig
Då har vi fått det till 32, tack för hjälpen.
/Lars Larsson
Det var så lite så.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 18 feb 2013, 23:50
av ing
Stellan,
Samlingen idag är en bra start men absolut inte komplett! Låt mig bara nämna Metropolitan , planet som byggde upp LIN och ett svenskt inrikesflyg(finns i samlingen men behöver mycket genomgripande restaurering). Eller varför inte Saab Scandia ! Unikt, svenskt och endast 1 exemplar känt som är kvar (i Brasilien). Man kan säga också att det är "the missing link" i Saabs historia som flygplanstillverkare. Och det finns flera exempel inom allmänflyget...
Utmaningen är att hitta finansiering för ett flygmuseum tillräckligt stort för dessa plan! Den andra utredningen som Robert Sjöö ledde föreslog att staten skulle ta ett ansvar för de transporthistoriska museerna, (i likhet med de försvarshistoriska, som ligger under Kulturdepartementet). Kulturen vägrade, Näring vill/får inte bedriva museiverksamhet och idag finansieras Järnvägs- och Vägmuseet (tills vidare) av Trafikverkets budget. Med andra ord man bollar frågan om ett civilt luftfartsmuseum mellan departementen som en het potatis. Samtidigt erkänner man att staten har ansvar för de kulturhistoriska samlingarna inom transport inkl luftfartsområdet - det hänger inte ihop! Det behövs en opinion och politisk vilja att lösa detta, framförallt den långsiktiga finansieringen av ett luftfartsmuseum. Det kan inte vara rätt att lokala kommunala och privata intressen helt skall stå för fiolerna. En uppdelning av den långsiktiga finansieringen som uppleves som rättvis av alla parter måste eftersträvas. Den politiker som för fram denna fråga till en lösning förtjänar alla flyghistorikers och flygintresserades röst !
Stieg Ingvarsson
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 19 feb 2013, 09:11
av Stellan
Stieg, det låter sig höras redan i första meningen att samlingen inte är komplett enligt dig. Kan man hoppas att den insikten även finns bland de som fattar besluten i frågan. Det vore riktigt synd om det är så att man låser fast sig i ett halvdant beslut om det som redan finns och att det sedan inte finns någon möjlighet till komplettering/utökande. Men det viktigaste i nuläget kanske är att inte låta samlingen brytas upp och försvinna.
Så, vem skriver vi till, vilka stenar ska vi vända på? Eller är det bara en ångestfylld väntan som återstår?
/Stellan
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 19 feb 2013, 11:18
av Per Kruuse
Hej !
Det låter bra att vi kanske kan få ett civilt flygmuseum någonstans i Sverige. Vad jag kommer att tänka på i detta sammanhang är att vi inte får glömma bort vårt "stolta" SAS som ju utgör en betydande del av svensk flyghistoria. Vårt största flygbolag och dess historia verkar ibland lite bortglömd och ganska ofta kritiserad i olika sammanhang. Det borde ju faktiskt ligga i SAS eget intresse att visa upp sig och kanske även bistå med medel och/eller föremål till ett museum över det svenska civilflyget. I flygmuseet i Helsingör står ju en Caravelle i SAS färger, det skulle passa fint med en DC-9/MD-80 på vårt nya museum eller hur ? Fast nu är jag nog ute och drömmer dagdrömmar.
Men; har någon involverad frågat SAS
Per Kruuse
Drömmare
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 19 feb 2013, 11:27
av Stellan
Per Kruuse skrev:Hej !
Det låter bra att vi kanske kan få ett civilt flygmuseum någonstans i Sverige. Vad jag kommer att tänka på i detta sammanhang är att vi inte får glömma bort vårt "stolta" SAS som ju utgör en betydande del av svensk flyghistoria. Vårt största flygbolag och dess historia verkar ibland lite bortglömd och ganska ofta kritiserad i olika sammanhang. Det borde ju faktiskt ligga i SAS eget intresse att visa upp sig och kanske även bistå med medel och/eller föremål till ett museum över det svenska civilflyget. I flygmuseet i Helsingör står ju en Caravelle i SAS färger, det skulle passa fint med en DC-9/MD-80 på vårt nya museum eller hur ? Fast nu är jag nog ute och drömmer dagdrömmar.
Men; har någon involverad frågat SAS
Per Kruuse
Drömmare
Vet inte hur det är med förfrågan till SAS men det var ju en bra tanke, kanske något anat flygbolag också är villig att delta i ett uppbyggande av ett civilt flygmuseum. Malmö aviation? En intressant sak vore ju om en hyfsat modern propellerkärra som SAAB 340 kunde stå tillsammans med de äldre för att visa utvecklingen. Men det kanske inte finns någon uttjänt 340 eller liknande att tillgå.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 20 feb 2013, 19:23
av ing
Hej!
Både SAS och Saab AB har varit med i tidigare utredningar (bl a var de med vid ministermötet i augusti 2012 med Catharina Elmsäter-Svärd). Båda företagen kommer också ihåg utställningen Aerospace på Arlanda, där de var sponsorer, och som trädde i likvidation 2003 beroende på låga besökssiffror, lågkonjunktur och därför indragna sponsorpengar från SAS och Saab. Dock lovade båda företagen vid ministermötet att stötta ett civilt luftfartsmuseum, men inte med pengar utan istället med föremål och handlingar för forskning etc. (Mera detaljer står att läsa i SFT 5/12)
ABA-SAS samlingarna på Arlanda har mycket att erbjuda, men de befinner sig inom "Red Zone" och är besvärliga att nå. Det vore ju fördelaktigt om dessa samlingar kunde vara ett embryo till en SAS-avdelning på museet. Likaså står det en SAS-målad Caravelle på Arlanda (i behov av vård) som redan ingår i flygsamlingarna. Men idag står den bakom stängsel på en undanskymd del av flygplatsen, tillsammans med den maskin som tillhör Caravelle Club. Och på Skavsta finns redan vid flygteknikerskolan både en Saab 340 och en Saab 2000.
Till slut handlar allt om finansiering, det räcker inte hela vägen med entusiasm och ideer, om inte tillräckligt med pengar kommer fram. Därför är det viktigt med statligt stöd också för de årliga utgifterna, eftersom det behövs en stor lokal (hangar) för att visa de stora kommersiella planen, och för att bygga ett modernt museum-erbjudande som ett upplevelsecentrum. Se bara på Flygvapenmuseum vad det går att göra! Där plöjdes det ned 3-siffriga miljontals kronor, men i dagsläget är man från statens sida inte beredd att alls ge några årliga resurstilldelningar. Det känns väldigt orättvist!
Här behöver det väckas opinion! Bidra gärna med insändare i tidningar och brev till riksdagsmän och myndigheter! Och, de flesta har idag också facebook och twitter - utnyttja de sociala media för att visa hur angeläget du tycker att ett civilt luftfartsmuseum i Sverige är!
Stieg Ingvarsson
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 20 feb 2013, 20:36
av Stellan
De sponsorpengar som skulle behövas från företagshåll skulle lätt uppgå till åtskilliga miljoner men allt är givetvis välkommet. Ett tillskott med SAS/ABA-utställningen vore ett trevligt bidrag, som de är nu så gynnar de väl ingen och SAS som söker kunder med ljus och lykta vill väl synas precis över allt. Kunde man inhysa Caravellerna i anslutning till lokalen vore det ju fantastiskt. Det är just potentialen av vad man skulle kunna göra som det känns som att man inte ser eller bryr sig om, det är det som är det tråkiga. Ett museum skulle ge ytterligare möjlighet till försörjning i trakten. Man kanske skulle kunna koppla skolor/utbildningar på olika nivåer till verksamheten. Industrin vill ha nya kunskaper och forskning och vore inte detta ett bra sätt att få ungdomar att bli nyfikna? Flyg är ju inte bara flyg. Det handlar om allt från teknikutveckling, turism, infrastruktur mm.
Det blir till att skaffa sig facebook tydligen.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 21 feb 2013, 00:02
av Björn Bäcklund
Utredningen visar ju att det lätt går att få ihop pengar tii ett svenskt civilflygmuseum. Ska man gallra bland flygsamlingen skall väl detta även gälla övriga museer.
Nationalmuseum har en massa konst som inte får plats, om man gallrar ur och säljer räcker nog pengar till ett flygmuseum med en Saab Scandia.
Rembrandt, Pissaro, Manet och Renoir hannar väl i kategori C Utländskt tillverkad, har ringa eller ingen betydelse för ett svenskt nationalmuseum.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 21 feb 2013, 09:20
av Stellan
Björn Bäcklund skrev:Utredningen visar ju att det lätt går att få ihop pengar tii ett svenskt civilflygmuseum. Ska man gallra bland flygsamlingen skall väl detta även gälla övriga museer.
Nationalmuseum har en massa konst som inte får plats, om man gallrar ur och säljer räcker nog pengar till ett flygmuseum med en Saab Scandia.
Rembrandt, Pissaro, Manet och Renoir hannar väl i kategori C Utländskt tillverkad, har ringa eller ingen betydelse för ett svenskt nationalmuseum.
Snygg vinkling :)
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 09 mar 2013, 13:15
av Hans E Fredbäck
Museet bör självfallet placeras nära vår största civila flygplats Arlanda. Tänka sig att den har funnits i 50 år.
Nästa uppgift blir att organisera ett samverkansorgan för för samtliga flyghistoriska museer i Sverige, såväl civila som militära.
En civil motsvarighet till SFHM på den militära sidan.
Måhända kan Tekniska museet bli huvudman?
SFF bör/måste representeras i styrelsen för samverkansorganisationen.
Arkiv, bibliotek, forskningsmetodik och informationsspridning blir viktiga samarbetsfrågor.
Vilka myndigheter och departement äger frågorna?
Observera att civilsamhällets ideellt verkande krafter måste få makt att påverka!
SFF är en tung aktör i sammanhanget.
Nordiskt samarbete måste också beaktas, eller hur Sven Scheiderbauer?
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 26 mar 2013, 15:52
av Kurt Ivarsson
Placering av ett civilt svenskt flygmuseum.
Svensk Flyghistorisk Förening har i brev daterat 2013-03-18, undertecknat av föreningens ordförande och på föreningens brevpapper, kommenterat Trafikverkets utredning om ett civilt luftfartsmuseum.
I skrivelsen underkänner SFF helt utredarnas rekommendation att förlägga ett kommande Luftfartsmuseum till Arlanda Airport City och som stöd för detta underkännande bifogas en ”Utvärderingsmodell för alternativ till civilt Luftfartsmuseum”.
I denna ”Utvärderingsmodell” blandas fakta med gissningar, antaganden och rena felaktigheter, alla dock med ett gemensamt syfte: att framhålla Skavstas överlägsenhet gentemot de övriga alternativen.
Enligt vår uppfattning är det dock en självklarhet att utredarna under arbetets gång mött samtliga frågeställningar och utifrån dessa gjort en faktabedömning av de kriterier som SFF nämner och därefter beslutat att Arlanda-alternativet är lämpligast.
Arlanda Flygsamlingars Vänner vill på detta sätt uttrycka vår förvåning över att en enhällig(?) styrelse i 6000 medlemmars namn, klart går emot en objektiv och väl genomarbetad statlig utredning; Svensk Flyghistorisk Förening bör arbeta för ett civilt svenskt Flygmuseum, men förhålla sig neutralt vad gäller placeringen.
SFF:s skrivelse bör, liksom Utvärderingsmodellen, delges föreningens medlemmar.
På styrelsens vägnar
Kurt Ivarsson
Sekr
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 27 mar 2013, 14:40
av Bernt Olsson
Tack Kurt Ivarsson för denna information! Givetvis vill vi medlemmar se alla dokument i museifrågan. Det är gott om plats på SFF hemsidas Aktuellt och senaste nytt...Även på Facebook. Samt SFT.
För detta forums läsare kan vi informera om att SFF Stockholms styrelse stödjer idén om att skapa ett civilt luftfartsmuseum på Arlanda, där flygsamlingarna, erfarenheten, publikunderlag och inte minst viljan finns. Dessa förutsättningar är bra grundstenar att bygga vidare på för ett framtida civilt flygmuseum.
Glad Påsk!
Bernt Olsson
Ordförande SFF Stockholm
även medlem i Arlanda Flygsamlingars vänner
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 28 mar 2013, 11:35
av Kurt Ivarsson
I SFF:s ovan nämnda kommentarer till Trafikverket vill jag tillägga ytterligare en anmärkningsvärd passus:
SFF:s ordf skriver: "Utredningens förslag bygger på en subjektiv bedömning och summering av +-punkter..."
Det är otvivelaktigt mycket allvarligt när SFF:s ordf, i föreningens namn, d v s på bl a Dina och mina vägnar, anklagar en statlig utredning för att vara "subjektiv"! Har det hänt i historisk tid?
Tänk på att det är SFF:s goda namn och rykte det gäller!
På styrelsens (AFV) vägnar
Kurt Ivarsson
sekr
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 29 mar 2013, 08:08
av Sven-Erik Jönsson
För att var och en skall kunna bilda sig en uppfattning om fakta, samma fakta som vi alla i styrelsen sett, har Stieg Ingvarsson bett mig lägga ut de underlag som finns:
2012-02-16 Regeringens beslut: Uppdrag angående förvaltning av kulturhistoriska samlingar inom luftfartsområdet.
2012-09-20 Regeringens beslut: Uppdrag angående förvaltning av kulturhistoriska samlingar inom luftfartsområdet.
2012-11-22 Regeringens beslut: Ändringar av beslut om uppdrag angående förvaltning av kulturhistoriska samlingar inom luftfartsområdet
Arlanda 1. Vision och Verksamhetsidé Luftfartsmuseum på Arlanda.
Arlanda 2. Övergripande Ekonomisk analys - Flygmuseum Arlandaområdet.
Arlanda 3. Bilder Nytt flygmuseum Arlanda.
Arlanda 4. Etableringen av utställning av den "Svenska kulturhistoriskt intressanta flygplansamlingen" vid Arlanda.
Skavsta 1. Luftfartsmuseum på Skavsta.
Skavsta 2. Skavstagruppens avsiktsförklaring samt åtaganden från intressenter i Skavsta-alternativet.
Skavsta 3. Avsiktsförklaring från Östsvenska Handelskammaren avseende Skavstaalternativet.
Siljansnäs 1. Vision Siljan AirPark Flygmuseum 2014.
Siljansnäs 2. Siljan AirPark - Sammanfattning argument.
Utvärderingsmodell för olika alternativ till Civilt Luftfartsmuseum sammanställd av Christer Lokind (AFV) och Stieg Ingvarsson (SFF). Detta dokument har gått in till Trafikverkets utredning för att påpeka för utredningen vad som står i de dokument som kommit från de 4 orterna!
LFV yttrande över utredning med förslag till placering av luftfartssamlingarna, daterad 2013-03-18. LFV förordar i brevet Skavsta.
Brev från Flyghistoriska Akademien (FHA) 2013-03-27 till Näringsdepartementet och Trafikverket. (FHA är fd Flyghistoriska Rådet)
Brev från Flygande Veteraner 2013-03-29 till Näringsdepartementet.
I SFF brev till Trafikverket den 2013-03-18 står:
Baserat på inkommet material är vår slutsats att SFF inte för närvarande kan stödja utredningens förslag att lokalisera ett civilt luftfartsmuseum till Airport City, Stockholm av följande skäl:
1. Utredningens förslag bygger på en subjektiv bedömning och summering av ”+/- punkter i sex olika kriterier”; motiv för att i varje fråga sätta ett eller flera + för olika alternativ saknas.
2. Nybyggnad, oavsett lokalisering, måste baseras på faktiska åtaganden inkl finansiering för att kunna värderas som ett realistiskt alternativ och vägas mot övriga väl genomarbetade alternativ. Sådana åtaganden finns inte för Airport City, Stockholm.
Det inlämnade material för Airport City, Stockholm är alltför ofullständigt, eftersom:
3. Skriftliga åtaganden från intressenter saknas i presenterat material,
4. Inga ekonomiska stöd har presenterats från lokala och regionala tänkbara intressenter, (det enda som framkommit är bidrag till en projektplan på 100.000 vardera från 3 intressenter).
5. Beräknade kostnader, t ex hyra baserad på nybyggnad eller renovering, är högre för Airport City Stockholm, än för andra alternativ som inkommit.
Generellt saknas hårda fakta som talar för en lokalisering till Airport City, Stockholm som i dagsläget i realiteten är mera av en idé och vision, snarare än ett konkret alternativ.
Långsiktighet, men också en strävan att komma igång snabbt med ett luftfartsmuseum, har redan tidigare betonats av SFF styrelse som viktiga kriteria. Ett museum i ett Airport City, Stockholm kan tidigast vara klart 2015 vilket är senare än andra alternativ för lokalisering, som också framhåller långsiktighet.
Strax efter påsk bör Trafikverkets slutliga förslag till regeringen ha lämnats in och så snart detta är officiellt är vår avsikt att publicera skrivelsen.
/Sven-Erik
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 29 mar 2013, 18:48
av Stellan
Mitt bredband är segt som sirap och jag har därför inte kunnat läsa alla dokumenten som nu finns tillgängliga, tack.
Men jag blev i alla fall nyfiken på LFVs yttrande och efter genomläsning lyfter jag på ögonbrynen. Redan i de inledande meningarna står att LFV ska överlämna sitt ägande av samlingen till Trafikverket snarast, är det då inte konstigt att man har åsikter om samlingen i stort med förslag om att gallra (enligt en reviderad bevarandeplan?) för inköp av nya föremål? De föremål som antas vara av så lågt intresse skulle alltså vara av så stort värde att man kan köpa in... vaddå?
Det finns i vart fall ytterligare en flygande DC-3:a flýgande i Sverige och det är Congo Queen i Vallentuna. Vet inte Flygande veteraners inställning men kanske man inte har något annat val än att göra som Stf GD föreslår att det borde vara.
Man hänvisar till en förståelse från SFFs (Flyghistoriska föreningen..) sida om att det behövs gallras. Är det uttryckt så från SFFs sida? Är det inte bara ett bedömningssystem som framtagits OM man skulle göra en översyn av samlingen och göra bedömningen att allt inte skulle vara intressant att behålla, och hur man i så fall ska gå tillväga?
Optimera sitt innehav? Inköp av en F 28, SAAB 340, upprustning av Convair, göra Caravellen tillgänglig bredvid museibyggnaden? Det finns mycket att optimera men det handlar knappast att byta en pallkrage mot att komplettera samlingen med ytterligare en näve flygplan.
Tycker LFVs brev bara består av "vill inte" och en löst sammansatt plan på hur man ska bli av med samlingen till annan ort. Inte ett pip om flyttkostnaderna man sparar genom att bibehålla samlingen på orten.
Detta måste genomläsas ooch smältas.
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 04 jun 2013, 16:39
av Sven-Erik Jönsson
SFF har tillsammans med 17 andra organisationer sänt ett brev till Näringsdepartementet den 23 maj 2013 om
Gemensam syn på Civilt Luftfartsmuseum för att påminna om frågan och förhoppningsvis få ett positivt svar så snart möjligt.
Arlanda Flygsamlingars Vänner har varit tillfrågade men avböjt att ställa sig bakom brevet.
/Sven-Erik
Brev till Näringsdepartementet den 2013-05-23
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 05 jun 2013, 21:32
av Kurt Ivarsson
Arlanda Flygsamlingars Vänner har mottagit ovanstående brev från SFF:s ordf och därefter avgivit följande svar:
Vi har tagit del av rubr skrivelse med Din begäran att AFV skall instämma i brevets innehåll. Initialt anser vi att brevet aldrig bör sändas.
Om brevet trots allt sänds, beslöt AFV arbetsgrupp enhälligt att avstå från deltagande i detta desperata inlägg, så länge det tre första styckena ingår i skrivelsen. Vi anser att dessa är ointressanta och till huvuddelen består av synpunkter som behandlats tidigare. Dessutom innehåller det andra stycket vissa halvsanningar, uppenbarligen i avsikt att vrida ett kommande beslut till en placering på Skavsta av ett blivande civilt flygmuseum. Enligt vår uppfattning är den av Hans Rodhe och Robert Sjöö utförda och av Trafikverket initierade utredningen, den mest opartiska och bäst genomlysta.
Som Du noterar har tre utredningar presenterats under de senaste åren och därigenom har Näringsdepartementet det beslutsunderlag som behövs; ytterligare inlägg i frågan snarare stjälper än hjälper.
För att få ett kort - men slagkraftigt - upprop från "FlygSverige" kan vi inom AFV möjligen tänka oss att deltaga med vårt namn om skrivelsen nedbantas; så att de tre första styckena strykes och brevet inleds med "Undertecknarna av detta brev..." och de därpå följande avsnitten.
Arbetsgruppen
Arlanda Flygsamlingars Vänner
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 06 jun 2013, 12:19
av Fredric Lagerquist
Finns det fler föreningar/sammanslutningar/organisationer som tillfrågats men inte skrivit på detta brev?
Re: Om SFFs ståndpunkt om civilt luftfartsmuseum
Postat: 06 jun 2013, 18:24
av XHL
Skånes VeteranFlygFörening, SVFF, blev tillfrågade och efter djupt funderande svarade jag att föreningen ställer sig bakom ett bevarande av samlingarna på Arlanda. Jag fick då en reprimand om att så fick jag inte skriva.
Den skada på materialet och den förlust av kompetens samt engagemang som skulle uppstå vid en flytt kan vi i SVFF aldrig ställa oss bakom.
Man upphör aldrig att förvånas över den klåfingrighet som finns i vissa människor. Vansinnet att bygga monument är även det en egenskap hos vissa höghästade herrar.
Låt samlingarna stanna och bevaras där dom kommer till nytta och glädje för den största massan och där kompetens och engagemang finns i alla eldskälar som jobbat med samlingarna.
Mvh
Martin Forsberg
ordf SVFF.
.
[ Postad med Mobile Device ]