Flygplan märkt "72" på F 9.
Postat: 23 feb 2013, 00:43
Hej!
Enligt muntliga uppgifter från min far och farbror var det första flygplanet som landade på Backamo en Tiger Moth märkt "72". Detta hade jag även hört berättas tidigare.
I kväll frågade jag min farbror om mer detaljer om det här, då jag var intresserad av att få reda på mer exakt när flygfältet på Backamo blev klart.
Enligt gamla tidningar från mars 1937 var de ursprungliga planerna att fältet skulle vara klart hösten 1938. Jag har hittat tidningsuppgifter från mars 1938 som uppger att förseningar medför att man troligen inte kommer att vara klara som planerat hösten 1939. Alltså ett år senare än vad den första artikeln angav.
Min farbror sa i kväll att fältet inte var klart innan kriget och att det under kriget var spärrat med hjälp av nedgrävda stolpar. Dessa stolpar beskrev han som som "telefonstolpar som var minst tre meter höga". Pappa var berättat för mig om spanska ryttare på fältet. Så det var uppenbarligen avspärrat trots att arbetena tydligen inte var avslutade.
Nåväl, den första landningen som skedde på Backamo skall ha varit enligt vad min farbror först sa ha skett mellan 1944-46 och att stolparna då fanns kvar så att planet landade mellan stolparna. Han sa att det var en Tiger Moth märkt "72". Han sa sen att det nog snarare var efter krigsslutet. Men han var inte säker.
Om vi antar att det handlar om en Sk 11 från F9 så fanns det en som var märkt "72" som jag läst att den havererade 1944-06-18 vid F 9. Det var Sk 11 nr 510.
Hur var det? Fanns det senare fler Sk 11:or märkt "72" vid F 9?
Min farbror talade även om ett andra flygplan som var av en annan sort och som han tror var märkt "64". Detta flygplan skulle haft större och smalare hjul, mindes han. Jag funderar på om det kan ha varit en Sk 12. F 9 hade en Sk 12 märkt "64" som finns på bild i boken "Vingat vapen över Göteborg" på sidan 82. I samma bok på sidan 28 finns en J 11 märkt "64" och bilden dateras i boken till 1941.
Sk 11 märkt "72" har alltså varit efter detta.
Kan det vara så att att flygplanet min farbror såg på Backamo var Sk 11 nr 510 märkt F 9-72 och tiden före 1944-06-18?
Eller fanns det ytterligare en Sk 11 märkt F 9-72 efter detta datum som, efter krigsslutet 1945 vilket min farbror ev. tror att det var, landade på Backamo.
Fanns det vid samma tid en Sk 12 märkt F 9-64?
Kan ni hjälpa mig avgränsa tidsperioden det kan handla om?
I boken "F 9 Kungl Göta flygflottilj" på sidan 41 finns en bild på en B 5 märkt F 9-72. Sidan handlar om 1944 så jag antar att efter Sk 11 nr 510 havererade så blev nästa F 9.72 en B 5.
Blev det rörigt?
OK. När fanns en Sk 11 märkt F9-72 och en Sk 12 märkt F 9-64?
Det vore intressant att ungefär kunna datera detta.
Tack på förhand.
Martin Hellberg, Backamo
Enligt muntliga uppgifter från min far och farbror var det första flygplanet som landade på Backamo en Tiger Moth märkt "72". Detta hade jag även hört berättas tidigare.
I kväll frågade jag min farbror om mer detaljer om det här, då jag var intresserad av att få reda på mer exakt när flygfältet på Backamo blev klart.
Enligt gamla tidningar från mars 1937 var de ursprungliga planerna att fältet skulle vara klart hösten 1938. Jag har hittat tidningsuppgifter från mars 1938 som uppger att förseningar medför att man troligen inte kommer att vara klara som planerat hösten 1939. Alltså ett år senare än vad den första artikeln angav.
Min farbror sa i kväll att fältet inte var klart innan kriget och att det under kriget var spärrat med hjälp av nedgrävda stolpar. Dessa stolpar beskrev han som som "telefonstolpar som var minst tre meter höga". Pappa var berättat för mig om spanska ryttare på fältet. Så det var uppenbarligen avspärrat trots att arbetena tydligen inte var avslutade.
Nåväl, den första landningen som skedde på Backamo skall ha varit enligt vad min farbror först sa ha skett mellan 1944-46 och att stolparna då fanns kvar så att planet landade mellan stolparna. Han sa att det var en Tiger Moth märkt "72". Han sa sen att det nog snarare var efter krigsslutet. Men han var inte säker.
Om vi antar att det handlar om en Sk 11 från F9 så fanns det en som var märkt "72" som jag läst att den havererade 1944-06-18 vid F 9. Det var Sk 11 nr 510.
Hur var det? Fanns det senare fler Sk 11:or märkt "72" vid F 9?
Min farbror talade även om ett andra flygplan som var av en annan sort och som han tror var märkt "64". Detta flygplan skulle haft större och smalare hjul, mindes han. Jag funderar på om det kan ha varit en Sk 12. F 9 hade en Sk 12 märkt "64" som finns på bild i boken "Vingat vapen över Göteborg" på sidan 82. I samma bok på sidan 28 finns en J 11 märkt "64" och bilden dateras i boken till 1941.
Sk 11 märkt "72" har alltså varit efter detta.
Kan det vara så att att flygplanet min farbror såg på Backamo var Sk 11 nr 510 märkt F 9-72 och tiden före 1944-06-18?
Eller fanns det ytterligare en Sk 11 märkt F 9-72 efter detta datum som, efter krigsslutet 1945 vilket min farbror ev. tror att det var, landade på Backamo.
Fanns det vid samma tid en Sk 12 märkt F 9-64?
Kan ni hjälpa mig avgränsa tidsperioden det kan handla om?
I boken "F 9 Kungl Göta flygflottilj" på sidan 41 finns en bild på en B 5 märkt F 9-72. Sidan handlar om 1944 så jag antar att efter Sk 11 nr 510 havererade så blev nästa F 9.72 en B 5.
Blev det rörigt?
OK. När fanns en Sk 11 märkt F9-72 och en Sk 12 märkt F 9-64?
Det vore intressant att ungefär kunna datera detta.
Tack på förhand.
Martin Hellberg, Backamo