J35H Helvetia
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J35H Helvetia
Provplan 35-5 gjorde ju en uppvisning i Basel, Schweiz sept-1958, med Ceylon Utterborn vid spakarna.
Detta inför Schweizarnas val mellan Draken o Mirage
Vi vet ju hur det gick, de valde Mirage o pga kostnaderna hade bara råd med lite över halva tänkta antalet.
Widfedlt i Draken boken säger:
>>Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringsutrustning o med Drakens begränsade bränslemängd gick ua. men marginalerna var minimala>>
i denna länk kan läsas:
http://www.faqs.org/docs/air/avj35.html
The J35H was fitted with Ferranti "AI.23 Airpass" collision-course radar system, used in the English Electric Lightning. The evaluation of the J35H went well, but the Swiss opted for the French Mirage III instead.
Frågan är:
Hade 35-5 egentligen över huvud taget någon 35H utrustning inmonterad?
Eller skulle det ev. bli senare?
Vad skulle 35H egentligen ha utrustats med , avvikande från dåvarande 35A o B?
Och gjordes det någonsin?
Januari 1961 bestämde Schweizarna sig.
Bengt
Detta inför Schweizarnas val mellan Draken o Mirage
Vi vet ju hur det gick, de valde Mirage o pga kostnaderna hade bara råd med lite över halva tänkta antalet.
Widfedlt i Draken boken säger:
>>Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringsutrustning o med Drakens begränsade bränslemängd gick ua. men marginalerna var minimala>>
i denna länk kan läsas:
http://www.faqs.org/docs/air/avj35.html
The J35H was fitted with Ferranti "AI.23 Airpass" collision-course radar system, used in the English Electric Lightning. The evaluation of the J35H went well, but the Swiss opted for the French Mirage III instead.
Frågan är:
Hade 35-5 egentligen över huvud taget någon 35H utrustning inmonterad?
Eller skulle det ev. bli senare?
Vad skulle 35H egentligen ha utrustats med , avvikande från dåvarande 35A o B?
Och gjordes det någonsin?
Januari 1961 bestämde Schweizarna sig.
Bengt
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Det är väl två olika individer?
1958 var väl 35-5? nere och visade upp sig och 1960 så fanns en 35H (35011) klar.
På fenan hade 35H ett märke som jag försökt hitta en bra bild av. 35-5? hade något liknande på nosen.
Just 35H har jag länge velat bygga i modell men stupar alltid på referenserna.
Båda individerna verkar ha buntats ihop till en i SFF's bildarkiv. Jag ska titta närmare på detta när jag får tid.
Vid bilden på 35011 står dock att läsa:
"Provflygplanet 35011, en J 35A ombyggd till D-standard försett med RM 6C motor och flög första gången 29 november 1959. Planet tjänade även som provplan för en planerad exportversion till Schweiz. Saab 35H (Helvetica) demonstrerades tillsammans med huvudkonkurrenten, den franska Mirage IIIC i november 1960"
Björn B
På fenan hade 35H ett märke som jag försökt hitta en bra bild av. 35-5? hade något liknande på nosen.
Just 35H har jag länge velat bygga i modell men stupar alltid på referenserna.
Båda individerna verkar ha buntats ihop till en i SFF's bildarkiv. Jag ska titta närmare på detta när jag får tid.
Vid bilden på 35011 står dock att läsa:
"Provflygplanet 35011, en J 35A ombyggd till D-standard försett med RM 6C motor och flög första gången 29 november 1959. Planet tjänade även som provplan för en planerad exportversion till Schweiz. Saab 35H (Helvetica) demonstrerades tillsammans med huvudkonkurrenten, den franska Mirage IIIC i november 1960"
Björn B
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
How not to buy a fighter
För den intresserade kan jag nämna, att tidningen SE efter det schweiziska beslutet att spola Draken och välja Mirage hade ett nummer, där man punkt för ounkt bemötte köparens motiveringar för sitt val.
Jag vill minnas, att en känd brittisk flygtidning också hade en artikel rubricerad "Of how not to buy a fighter", men vilken det var minns jag inte.
Flera beslutsfattare i höga positioner i Schweiz fick så småningom gå.
Ingemar
Jag vill minnas, att en känd brittisk flygtidning också hade en artikel rubricerad "Of how not to buy a fighter", men vilken det var minns jag inte.
Flera beslutsfattare i höga positioner i Schweiz fick så småningom gå.
Ingemar
Hej!
Kan tidningen ha varit Interavia Airletter, som enl. uppgift gav Draken goda betyg?
(har tyvärr inte denna tidn. bara noterat saken)
(ej heller rubriken)
Visningen för Schweiziska regeringsmedlemmar av J35B o Mirage III var ca. 1960-11-30
Jag skriver J35B
35011 flög ju 591129, men Inte var väl det som D?
Inte var väl motor RM6C klar då?
1:a 35D prototypen ( 35-13) flög ju 1960-12-27
och visningen i Schweiz var i nov -1960 !!
Samt hur var det mer ”H utrustningen”?
”Pappers-tiger?”
Vore roligt ”läsa” SE tidningen!
Bengt
Kan tidningen ha varit Interavia Airletter, som enl. uppgift gav Draken goda betyg?
(har tyvärr inte denna tidn. bara noterat saken)
(ej heller rubriken)
Visningen för Schweiziska regeringsmedlemmar av J35B o Mirage III var ca. 1960-11-30
Jag skriver J35B
35011 flög ju 591129, men Inte var väl det som D?
Inte var väl motor RM6C klar då?
1:a 35D prototypen ( 35-13) flög ju 1960-12-27
och visningen i Schweiz var i nov -1960 !!
Samt hur var det mer ”H utrustningen”?
”Pappers-tiger?”
Vore roligt ”läsa” SE tidningen!
Bengt
Info om Draken 35-5
Den kärran var ju i Schweiz 2 veckor och återkom till Linköping 1958-09-22 (måndag)
Rubriken var ”Draken gjorde succé i Schweiz”
Till sentensen:
>>Flygplanet blev före avfärden från Schweiz
dekorerat med det s.k. Hochgebirgesabzeichen,
vilket motsvarar de Schweiziska alpjägarnas embleml>>
Frågan:
35H utrustning kvarstår”
Bengt
Samt Vore roligt ”läsa” SE tidningen!
Den kärran var ju i Schweiz 2 veckor och återkom till Linköping 1958-09-22 (måndag)
Rubriken var ”Draken gjorde succé i Schweiz”
Till sentensen:
>>Flygplanet blev före avfärden från Schweiz
dekorerat med det s.k. Hochgebirgesabzeichen,
vilket motsvarar de Schweiziska alpjägarnas embleml>>
Frågan:
35H utrustning kvarstår”
Bengt
Samt Vore roligt ”läsa” SE tidningen!
Re: J35H Helvetia
Hej såg en sak...
0,24 sek in i filmen syns planets stj fena ha texten:
SAAB 35B
Suede
0,24 sek in i filmen syns planets stj fena ha texten:
SAAB 35B
Suede
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: J35H Helvetia
Tidigare om detta
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... f8e#p19801
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... f8e#p19801
Re: J35H Helvetia
Tack Klas för länken.
OBServera vad Björn Ek skrev::((20 feb 2012)..
Flyplanet på bilderna är 35-5. Bilderna är tagna i Schweiz i samband med demonstrationsflygningarna i september 1958.
Märket på kroppen (Hochgebirgesabzeichen) fick man av schweizarna som hedersbetygelse efter Ceylons fenomenala demo flygning.
Ett annat flygplan som fick detta märke var 35011 (då på fenan) efter en demoflygning för schweizarna i november 1960.
Antennen är en ersättningsantenn för komunikation eller navigering då ordinarie antenner utgått.
Vanligt på provflygplan för att ge plats åt olika mät och testutrustning. Fanns även på bl.a. 35-1 och 35-6.
Det som syns framför stolen är en varningsvimpel utförd i plåt som målats gul/svart randing.
Den är förbunden med säkringspinnen (fokkernål) till stolens avfyringsmekanism. Vid ett eller flera tillfällen hade man på SAAB glömt att ta bort denna säkring före flygning, och med hjälp utav den stora varningsvimpeln skulle detta problem motverkas.
OBServera vad Björn Ek skrev::((20 feb 2012)..
Flyplanet på bilderna är 35-5. Bilderna är tagna i Schweiz i samband med demonstrationsflygningarna i september 1958.
Märket på kroppen (Hochgebirgesabzeichen) fick man av schweizarna som hedersbetygelse efter Ceylons fenomenala demo flygning.
Ett annat flygplan som fick detta märke var 35011 (då på fenan) efter en demoflygning för schweizarna i november 1960.
Antennen är en ersättningsantenn för komunikation eller navigering då ordinarie antenner utgått.
Vanligt på provflygplan för att ge plats åt olika mät och testutrustning. Fanns även på bl.a. 35-1 och 35-6.
Det som syns framför stolen är en varningsvimpel utförd i plåt som målats gul/svart randing.
Den är förbunden med säkringspinnen (fokkernål) till stolens avfyringsmekanism. Vid ett eller flera tillfällen hade man på SAAB glömt att ta bort denna säkring före flygning, och med hjälp utav den stora varningsvimpeln skulle detta problem motverkas.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: J35H Helvetia
Litet läsning för nostalgiker, Flygrevyn från 1956. Se sid. 15. Sådant läste jag när jag var 17!
http://modellflygnytt.se/gamla/1956/fly ... 956-11.pdf
"Hochgebirgsabzeichen" har jag snuddat vid i min blogg, men det är inga nya fynd så att säga.
http://modellflygnytt.se/gamla/1956/fly ... 956-11.pdf
"Hochgebirgsabzeichen" har jag snuddat vid i min blogg, men det är inga nya fynd så att säga.
Re: J35H Helvetia
Hej...jag skrev ovan ,,Samt Vore roligt ”läsa” SE tidningen!...vad de skrev och visade.....Någon som kan hjälpa med det?
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re:
35011 användes ju för prov av RM6C. Skedde detta kanske innan D-prototypen flög första gången.Bengt Ekbladh skrev: 35011 flög ju 591129, men Inte var väl det som D?
Inte var väl motor RM6C klar då?
1:a 35D prototypen ( 35-13) flög ju 1960-12-27 och visningen i Schweiz var i nov -1960 !!