S 31 Spitfire Udda spinnermålning
Postat: 05 mar 2013, 15:52
Hej,
Efter att ha studerat ganska många S 31-bilder så har jag lagt märke till en liten märklig sak på några bilder som visar spinnrarna. De verkar i vissa fall vara målade med två olika "huvudkulörer" där den ena sannolikt inte är PRU. Kika på följande bilder.
En bild från en journalfilm på youtube, "Glimtar ur flygvapnet" från 1951. Ser inte inre delen av spinnern mörkare ut? Eller är det en effekt av att propellern snurrar och de svarta propellerbladen "färgar"av sig? Eller är det de egna expermenten med egenblandad PRU ?
Här är en bild från Krigsarkivet (återfinns även i Ahlbergs bok och kompendie). 31032 som står på näsen, jag tror att året är 1952. Ser inte inre delen av spinnern ljusare ut än det PRU-blå som är på motorn? Är det vanlig kronmärksblå? Ett försök att måla över den tidigare "långa" spinnermålningen av divisionskulören med vanlig kronmärksblå? Främre delan av spinnern är väl sannolikt gul (och vitt band) bakre delen skulle kunna vara divisionsgrön, då grön brukar befinna sig i den lite ljusare delen av gråskalan jämfört med blå. Men det är förstås väldigt beroende på vad man har för film och inte minst om man använt sig av filter.
En annan bild från samma händelse, också från Krigsakrivet. Här kanske inte skillnaden är lika tydlig. Samsades divisionerna på flygplan under tiden på Enstaberga, dvs skulle man målat vissa flygplan med två divisonerns kulörer, gul och grön? Kanske långsökt?
Ett annat exempel men betydligt sämre bild. Det kanske är tveksamt om man över huvud taget kan använda sig av den här bilden för att säga något. Hela bilden finns i "Över land och hav". Om man ändå ska ge sig på en tolkning, så ser ju bakre delen ljusare ut än främre.
Allt det här kan förstås vara ett symtom av att "övertolka" bilder, en fotograf sa till mig en gång att en bild kan vara värre en tusen lögner vilket det säkert ligger mycket i, men någon sorts förklaring hade ändå varit fint att få. Jag har frågat två S 31-förare men ingen av dem kunde komma ihåg att man hade två olika kulörer på spinnern eller att man delat flygplan mellan divisionerna eller liknanade.
All information som kan sprida lite ljus i det här tar jag tacksamt emot.
Hälsningar
Robert
Efter att ha studerat ganska många S 31-bilder så har jag lagt märke till en liten märklig sak på några bilder som visar spinnrarna. De verkar i vissa fall vara målade med två olika "huvudkulörer" där den ena sannolikt inte är PRU. Kika på följande bilder.
En bild från en journalfilm på youtube, "Glimtar ur flygvapnet" från 1951. Ser inte inre delen av spinnern mörkare ut? Eller är det en effekt av att propellern snurrar och de svarta propellerbladen "färgar"av sig? Eller är det de egna expermenten med egenblandad PRU ?
Här är en bild från Krigsarkivet (återfinns även i Ahlbergs bok och kompendie). 31032 som står på näsen, jag tror att året är 1952. Ser inte inre delen av spinnern ljusare ut än det PRU-blå som är på motorn? Är det vanlig kronmärksblå? Ett försök att måla över den tidigare "långa" spinnermålningen av divisionskulören med vanlig kronmärksblå? Främre delan av spinnern är väl sannolikt gul (och vitt band) bakre delen skulle kunna vara divisionsgrön, då grön brukar befinna sig i den lite ljusare delen av gråskalan jämfört med blå. Men det är förstås väldigt beroende på vad man har för film och inte minst om man använt sig av filter.
En annan bild från samma händelse, också från Krigsakrivet. Här kanske inte skillnaden är lika tydlig. Samsades divisionerna på flygplan under tiden på Enstaberga, dvs skulle man målat vissa flygplan med två divisonerns kulörer, gul och grön? Kanske långsökt?
Ett annat exempel men betydligt sämre bild. Det kanske är tveksamt om man över huvud taget kan använda sig av den här bilden för att säga något. Hela bilden finns i "Över land och hav". Om man ändå ska ge sig på en tolkning, så ser ju bakre delen ljusare ut än främre.
Allt det här kan förstås vara ett symtom av att "övertolka" bilder, en fotograf sa till mig en gång att en bild kan vara värre en tusen lögner vilket det säkert ligger mycket i, men någon sorts förklaring hade ändå varit fint att få. Jag har frågat två S 31-förare men ingen av dem kunde komma ihåg att man hade två olika kulörer på spinnern eller att man delat flygplan mellan divisionerna eller liknanade.
All information som kan sprida lite ljus i det här tar jag tacksamt emot.
Hälsningar
Robert