Trafikverkets förslag till regeringen om civilt flygmuseum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Trafikverkets förslag till regeringen om civilt flygmuseum

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Trafikverket har den 27 mars lämnat förslag till regeringen om ett civilt luftfartsmuseum med placering vid Arlanda.

Här är Trafikverkets förslag "Luftfartsmuseum som ger mervärden - Förslag till förvaltning av kulturhis ... sområdet".

Till förslaget finns 13 bilagor:

Bilagor:

1. Avsiktsförklaring
2. Ansvarstagande av parterna
3. Allmänna depositionsbestämmelser från Trafikverkets museer
4. Förslag till civilt luftfartsmuseum på Arlanda
5. Vision och verksamhetsidé luftfartsmuseum på Arlanda
6. Luftfartsmuseum på Skavsta
7. Vision Siljan AirPark Museum 2014
8. SFF bedömning av flygplanens kulturhistoriska värde
9. Utredningsuppdrag, 2012-02-16
10. Tilläggsuppdrag, 2012-09-06
11. Ändring i uppdrag, 2012-11-22
12. LFV kommentar till förslaget
13. SFF kommentar till förslaget

Från SFF styrelse vill vi påpeka, att vi är neutrala till placeringsort för museet, och har inget emot förslaget Arlanda, men vi ifrågasätter de underlag som presenterats och som vi anser är undermåliga, bl.a. vad avser finansiering. Styrelsen anser, att det viktigaste är, att det så snart som möjligt blir ett civilt flygmuseum, som kan visa svensk civil luftfartshistoria, allt från klubb-/priviatflyg till trafikflyg, svensk flygindustri, flygplatsverksamhet, flygtrafikledning, navigering, utbildning m.m. och att det blir ett museum som har förutsättningar att överleva.

/Sven-Erik
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av ecafrze »

Det kanske blir ett flygmuseum till slut ändå..? Hoppas, hoppas, hoppas!!!
Fredrik Zetterberg
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Stellan »

Då har man lite att läsa i helgen. Tjockaste dokumentet på 50 sidor.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Här är några skrivelser som inkommit till Näringsdepartementet om ett Civilt Luftfartsmuseum.

Brev från Flyghistoriska Akademien

Brev från Skavstagruppen inkl 5 bilagor.

Brev från Stiftelsen Flygande Veteraner

/Sven-Erik
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av ecafrze »

Efter att ha läst igenom materialet så förvånar faktiskt utredarens slutsats om Arlanda! Även om jag som Stockholmare helst ser att museet placeras i huvudstaden och på Arlanda så är det ju väldigt många "om" och "men" gällande en placering vid vår största internationella flygplats. Att Skavsta vinner support från olika håll förvånar däremot inte, eftersom det alternativet är det mest greppbara i dagsläget.

Ska museet placeras på Arlanda så krävs nog att det blir lite mer substans i planerna! Ska bli spännande att se hur det går!!
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Åba »

Jag har också läst igenom materialet (det mesta iaf), men tycker faktiskt tvärtom!
Arlanda känns mest realistiskt, även om man försökt tidigare och fått lägga ner. Det är ett annat läge nu, med andra förutsättningar.

Kan väl iofs hålla med om att Skavsta-förslaget (och Siljan Air Park till viss del) har en ganska fräsch presentation, plus att man där har flygmöjligheter.
(Luftrummet vid Arlanda är väl ganska fullt, misstänker jag...)

Ändå så vinner Arlanda (hos mig iaf). Dels för att samlingen redan finns där, dels för det intressanta läget.

Tycker även att utredarna är nåt på spåren i följande stycke:

4.3. Arlanda, Sigtuna - Airport City Stockholm
Nuvarande placering för flygsamlingarna mellan hotell Arlandia, Flygskolan CAE och taxibanan är begränsad ur ett besöksperspektiv. Arlanda är ett varumärke för kommersiellt affärs- och turistflyg och borde upplevas som en naturlig plats för ett civilt luftfartsmuseum men på en annan plats. Museiverksamheten ska kompletteras med andra aktiviteter som konferens, mässor och möjlighet till kundnära relationer. En förutsättning för en framgångsrik verksamhet är ett mer attraktivt läge. Tre intressenter, Sigtuna kommun, Swedavia Arlanda flygplats och Arlanda stad Holding AB står bakom ett förslag att uppföra en ny besöksanläggning vid det så kallade Nybygget vid södra avfarten från E4 till Arlanda flygplats. Här skulle en ca 5000 m2 stor anläggning kunna uppföras för museum, konferens och restaurang.
En bärande idé är att resande till från eller vid flygplatsen sannolikt inte är motiverade att gå på museum men att en exponering för passerande trafik lockar till ett besök vid ett annat tillfälle. I samband med projektet flygplatsstaden Airport City Stockholm är förutsättningarna ytterst gynnsamma för synergier med annan verksamhet som kan skapa mervärden. Föreningen Arlanda Flygsamlingars vänner som står bakom alternativet på befintlig plats ställer sig bakom även detta förslag (se bilaga 5). Intressenterna är beredda att bilda ett driftbolag tillsammans med dem. Flera företag och verksamheter har visat intresse för samverkan och bidrag i någon form. Diskussioner har även påbörjats mellan Arlandaalternativet och Siljan AirPark om ett eventuellt samarbete.
Vision och verksamhetsidé, budget, organisation samt åtagande i avsiktsförklaring och åtagandebilaga redovisas i bilaga 5.


Noterade speciellt denna del i ovanstående text, som jag tycker tyder på en ganska sund inställning:

"En bärande idé är att resande till från eller vid flygplatsen sannolikt inte är motiverade att gå på museum men att en exponering för passerande trafik lockar till ett besök vid ett annat tillfälle."

Jag som Norrköpingsbo kan alltså hellre tänka mig att åka till Arlanda (ca 20 mil) än Skavsta (ca 6,5 mil) för se detta muséum.

Gillar F 11 muséet som det är idag, är väl lite orolig för att det ska förändras till det sämre om man genomför ett omfattande samarbete med ett eventuellt civilt flygmuséum. (Här kanske jag är lite fel ute, men ändå)
Känns också som att de som står bakom Skavsta-förslaget har sneglat lite väl mycket på FVM, och det gillar jag inte.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av ecafrze »

Missförstå mig rätt, jag tror tveklöst också att Arlanda är bästa placeringen. Om inte annat för att du har betydligt större genomströmning av människor där. Det är ju dessutom ett idealiskt besöksmål för barnfamiljer när flyget blir försenat.. :D

Det som slog mig var att Skavsta-alternativet var så väl genomarbetat, medan Arlanda kändes rätt tunt ur ett finansieringsperspektiv.

En mer brännande fråga är ju hur motiverade de eldsjälar som idag brinner för Arlandasamlingarna skulle vara inför en flytt? Jag tror att de behövs även för det nya museet.

(För övrigt hade jag HELST sett att museet placerades på Bromma, men det är en helt annan femma..)

MVH
Fredrik Zetterberg
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Kjell Franzén »

Hur det än är med resten av fördelar och nackdelar så anser jag det som en absolut nödvändighet att det finns en transportväg/taxiväg från en flygplats med en någolunda stor rullbana. Av flera olika örsaker som jag inte går in på här.

Eftersom det inte tycks finnas detta i vision Arlanda så nervärderar jag detta alternativ till botten.

Detta innbar ju också att transportbekymren för befintlig större materiel blir nästan lika stora i Arlandafallet som med ett museiläge något längre bort. Samma bekymmer med transportfordon, dragbilar, nermontering, upplastning, avlastning, uppmontering, etc.
Kurt Ivarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jan 2013, 09:47

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Kurt Ivarsson »

Fredrik Zetterberg har ställt frågan om AFV:s inställning till fortsatt engagemang i arbetet med Arlanda-samlingarna efter en eventuell flytt. Följande gäller:

I december 2002 träffades en överenskommelse mellan LFV, Tekniska Museet och Arlanda Flygsamlingars Vänner gällande Flygsamlingarnas fortsatta existens. I överenskommelsen slogs bl a fast
"...att AFV - på frivillig basis - skall restaurera och uppdatera samlingarna i f d flygmuseet på Arlanda Flygplats under den tid som samlingarna kan vara kvar i aktuella byggnader".

Vid en eventuell flytt har en av grunderna för överenskommelsen utraderats och därmed anser vi att vårt uppdrag är slutfört.

På arbetsgruppens vägnar
Kurt Ivarsson
Sekr AFV
Kurt Ivarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jan 2013, 09:47

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Kurt Ivarsson »

I mitt inlägg daterat den 9 april kan man få intrycket att AFV kommer att lämna uppdraget att vara behjälplig med restaurering och renovering av Flygsamlingarna även om flytten kommer att gälla endast ett fåtal km från den nuvarande lokalen till Arlanda Airport City. Så är det inte. Så länge Samlingarna kommer att finnas på eller invid Arlanda kommer AFV att fortsätta som hittills; däremot har vi inte möjlighet att förflytta vår verksamhet 20-30 mil till Siljansnäs eller Skavsta och någon namnändring är heller inte aktuell - så länge vi finns kommer vi att heta Arlanda Flygsamlingars Vänner...
På Arbetsgruppens vägnar
Kurt Ivarsson
Sekr AFV
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Jag reagerar på vissa av SFFs klassningar i detta dokument. Främst att klassa Taylor J-2 Cub SE-AGL och Lockheed L-12 Electra Junior SE-BXU i kolumn B (Utländskt tillverkat, brukat i Sverige av relativ stor betydelse för svenskt civilflyg.). Det känns uppenbart att det är de föremål som klassats som B och C som kommer anses kunna avyttras. Det kan jämföras till exempel med att Avro 594 Avian IV klassas som A (Utländskt tillverkad och brukad i Sverige samt av mycket stor betydelse för svenskt civilflyg.). Finns det en annan Cub i samlingarna? Och även om det nu är "bara" frågan om en J-2 så måste man anse att den typens betydelse minst är i paritet med Avian IV. Även Lockheed L-12 Electra Junior borde klassas A.

Vidare anges det i listan att Fw 44J Stieglitz SE-BWX finns på Ålleberg, vilket inte är helt korrekt.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Trafikverkets förslag till regeringen: civilt flygmuseum

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Personligen håller jag helt med om att förteckningen inte är bra, utan anser att det måste finnas fler parametrar att ta hänsyn till vid en gallring. Skall man strikt gå efter kriterierna i listan, så är det tveksamt om t.ex. BHT-1 Beauty SE-ANX skulle kunna hamna på detta museum. Hur skulle Ni klassa ett sådant flygplan?

Enligt den information som jag har, så är det Bertil Boberg i AFV som upprättat listan, men rätta mig gärna om jag har fel.

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Trafikverkets förslag till regeringen om civilt flygmuse

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Sven-Erik Jönsson skrev:Personligen håller jag helt med om att förteckningen inte är bra, utan anser att det måste finnas fler parametrar att ta hänsyn till vid en gallring. Skall man strikt gå efter kriterierna i listan, så är det tveksamt om t.ex. BHT-1 Beauty SE-ANX skulle kunna hamna på detta museum. Hur skulle Ni klassa ett sådant flygplan?

Enligt den information som jag har, så är det Bertil Boberg i AFV som upprättat listan, men rätta mig gärna om jag har fel.

/Sven-Erik
Hade för mig att även MFI-9B SE-EFP tillhörde Arlandasamlingarna. Visserligen havererad, men ändå. Den redovisas inte och man undrar vad har hänt med den?

Nej, det upplever jag inte heller som glasklart att BHT-1:an, med rådande klassificering, skulle kvala in på det nya museet (Står den förresten inte bra där den står? Hos Västerås flygmuseum.).

Bertil har säkert upprättat listan, men är det inte SFF som gjort denna klassifiering av objekten?
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Trafikverkets förslag till regeringen om civilt flygmuse

Inlägg av ing »

Hej,
Listan på Arlanda flygsamling utgår från AFV lista och klassificeringen är faktiskt också från AFV. På uppdrag av Trafikverkets utredning så satt Bertil Boberg och Jan Forsgren tillsammans med Christer Lokind och mig själv under många timmar tillsammans för att gå igenom varje flygplan i samlingen och göra en klassificering. Listan är vårt gemensamma arbete. (Inom parentes kan nämnas att såväl kategori A, AA som B, BB är det vår gemensamma ambition att spara och visa i samlingen - endast kategori C föreslår vi annan användning av, en användning som bör beslutas av den huvudman för samlingen som omsider tillträder efter LFV).
Listan gäller endast de flygplan som idag ingår i Arlanda Flygsamling, självklart hoppas vi att samlingen kan utökas, t ex med BHT-1 och varför inte Saab 340 och Republic Seabee, för att ta några exempel. Och långt borta i Brasilien finns fortfarande ett exemplar av Saab Scandia!
Stieg Ingvarsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"