Sida 1 av 1

Bildförfrågan Utan Bild..!..nu Med bild !

Postat: 23 maj 2013, 23:17
av Bengt Ekbladh
Bildförfrågan Utan Bild..!

Kryptiskt ?, men jag vill då hänvisa till en bild nu utlagd på F13:s FB sida.
Visande en nödlandad Sk 15 märkt F13-70.
Bildtexten säger:” Klemmen råkade bli flottiljens första haveri vintern 1943-44

Enligt mina anteckningar överlämnades 1:a Sk 15 från F5 / Ljungbyhed till F13 i okt. –45.
2 st. till kom i november.
Sen kan jag följa ändringar till oktober 1948 när ”Klemmarna” försvinner från Norrköping.

Svenskt Militärflyg / L.Andersson , sid 174 säger oxså att de anlände i slutet av 1945.

Skall ”of kås” höra med F13 FB, men vad finns om F13:s Klemmar annars?

Övrigt om Sk 15, finns en intressant bild i Kontakt 94 märkt med 70 i nosen men 176 å stjärten
Bör väl vara 5046?

Alltså när nödlandade Sk 15 F13-70 och var?…(skog i bakgrunden)

Re: Bildförfråga Utan Bild..!

Postat: 24 maj 2013, 08:04
av Mats Averkvist
Detta haveri inträffade 25 april 1946 med Sk 15 nr 5044 F 13+70 vid Strångsjö. Flygplanet var på väg från F 16 till F 13 och råkade ut för motorstopp med efterföljande nödlandning och haveri. Flygplanet hade tillförts 3 div/F13 01-11-1945. Gångtid 238 tim 25 min. Förare var furir Westlund som var ensam i planet. Han undkom haveriet utan skador. Orsak till motorstoppet var bränslebrist då föraren flugit på falltanken helt från F 16 och att denne gick tom.

Hur den felaktiga uppgiften om att det var F 13:s första haveri har tillkommit är inte lätt att veta, men troligen har detta skett för länge sedan.
Flottiljfotografen Rune Rydh satte samman ett stort antal fotoalbum under sin tid vid flottiljen. De rör sig om ca en albumutgåva per verksamhetsår, undantaget de första åren. Dessa finns t ex hos F 13 kamratförening, Flygvapenmuseum och bilderna finns dessutom på Krigsarkivet och på Norrköpings Stadsarkiv. Någonstans i denna process blev det fel och den felaktiga uppgiften finns inskriven i de första årens album. I F 13:s kamratförenings lokaler hänger dessutom en tavla med bild av haveriet och texten: F 13:s första haveri. Den felaktiga uppgiften om haveriet har nästan blivit en sanning!
Låt oss nu ën gång för alla revidera denna uppgift!


Angående den andra bilden i kontakt med koderna 70/176 är helt enkelt att 176:an har fått motorkåpa från "70".

Re: Bildförfråga Utan Bild..!

Postat: 24 maj 2013, 11:05
av Åba
Tack till Bengt som tog upp detta på SFF-forumet! (Att jag inte tänkte på det...)
Tack även till Mats för klarläggandet! Intressant det där med felaktigt datum.

Tar mig också friheten att lägga upp bilden här (är ju alltid lite roligare med bilder...)
och ja, Mats, det är den tavlan i F 13 KF:s lokaler som jag tagit en bild av...
DSC01493 866.JPG

Re: Bildförfrågan Utan Bild..!..nu Med bild !

Postat: 24 maj 2013, 19:15
av Bengt Ekbladh
Tack Mats.
Då du angav ”25 april 1946” var det lätt hitta fram (hade inte tittat så långt fram).
Enda jag kan tillägga är:
Det var nära Strångsjös järnvägsstation.
Beräknad kostnad var då 3500:-
Samt att motor nr. 6028 var inmonterad vid tillfället.

>>Hur den felaktiga uppgiften om att det var F 13:s första haveri har tillkommit är inte lätt att veta, men troligen har detta skett för länge sedan.>>,,,,>>Den felaktiga uppgiften om haveriet har nästan blivit en sanning!>>

Bra att det blev rättat Mats.

Finns mer uppgifter om F 13:s sammanlagt 4 st. Klemmar tro?

5010 , 5040 och 5046 samt nämnda 5044 har varit i Norrköping,
Men vilken av dessa kom från F9 / Säve i januari 1947 ?

Re: Bildförfrågan Utan Bild..!..nu Med bild !

Postat: 25 maj 2013, 10:49
av Leif Fredin
5010 , 5040 och 5046 samt nämnda 5044 har varit i Norrköping,
Men vilken av dessa kom från F9 / Säve i januari 1947 ?

Ingen av ovannämnda Sk 15 kom från F 9, däremot Sk 15A med registreringsnummer 5022 som över-lämnades till F 13 1946-12-23.
5010 användes vid F 6

(Flyghistorisk Månadsblad nr 11, 12 1977 samt nr 1-2 1978 behandlar Klemm i Sverige och nr 12/77 har en kortfattad sammanställning över flygvapnets Sk 15)

Leif Fredin

Re: Bildförfrågan Utan Bild..!..nu Med bild !

Postat: 25 maj 2013, 19:35
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:
Ingen av ovannämnda Sk 15 kom från F 9, däremot Sk 15A med registreringsnummer 5022 som över-lämnades till F 13 1946-12-23.5010 användes vid F 6
(Flyghistorisk Månadsblad nr 11, 12 1977 samt nr 1-2 1978 behandlar Klemm i Sverige och nr 12/77 har en kortfattad sammanställning över flygvapnets Sk 15)
Leif Fredin[/quote]

Tack Leif för rättelsen.
Kollade bara i Kontakt och där är det ju ett litet ”feltryck” samt missade tyvärr oxså 5022….oförlåtligt. (prekeläää)!

Listan i FM 12/77 är ju mer utförlig.
Mvh Bengt