Bildsök Klemm

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bildsök på Klemmar.
Kollar man i Flyghistorisk Månadsblad 12/77 ser man att det saknas de flesta koderna när Klemmarna spreds ut på flottiljerna.

Främst de som ett tag var baserade på ::F1, F3, F4, F6, F7, F9, F10,F11, F12 ,F13, F14, F15, F18 och F21.
Alltså de flesta som spreds ut från Ljungbyhed när Sk 15 avlöstes där.

Det måste ju finnas mängder av foton på Klemmar ute vid flottiljerna.
Har du några att visa?
Detta för att kunna få fram fler kodnummer.
Tackar i förväg.
Mvh Bengt
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Robert L »

jag har gått igenom alla bilder på F1kf´s sida... hittar detta:
Bilden längst ner till höger tror jag är en Klemm: http://f1kamratforening.se/gallery3/in ... e_w/Top-52
Översta bilden längst till höger:
http://f1kamratforening.se/gallery3/ind ... e_w/Top-74

Det är dom jag kan hitta.... ska dock kolla noggrannare i morron eller så

Robban
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar Robert L.

F1 och Sk 15A:s historia är ju faktiskt lite intressant.
Visste tex. inte att F1/Västerås hade haft Klemmen i 2 omgångar!

Dels nr. 5018, 5019, 5020, 5021 och 5022 som var märkt F1-148----152.
De kom från F5/Ljungbyhed ca 1941-05..
De var kvar till ca 1943-06..då de återvände till F5 förutom 5021 som havererade 1942-05-30.
5020 återvänder dock senare F1 för att 1947-05 flyga vidare till F6/Karlsborg.

Alltså Inga Sk 15A tills nästa omgång Klemmar vid F1 ankommer och de ser ut så här::
Dessa blir 5002.5003, 5004,5006, 5015 och återvändaren 5020

1945-09 ankommer 2 st. från F5= 5002 (som hav. 1946-04-16 koll. J26 26003 på marken) och 5004.
1945-10 kommer 4 stycken bla.5003, 5006 samt att 2 var på CVV (5015 o 5020 ?)=6 plan på uppbörd.
ca 1946-07 utlånas ett plan till F8/Barkarby, så nämnt till 1946-12…återvänder ej (vilket plan?)…nu 5 på uppbörd.
1947-05 säljs 2 plan (5003 o 5015)
1947-06 finns 2 plan kvar.
1948-02 finns 1 plan kvar (5006 såld)
1949-01 är Sk 15A struken från F1 (5004 verkar vara sista vid F1)
Finns kompletteringar eller rättelser emotses dessa tacksamt.
Ovanstående är hämtat med data från Krigsarkivet samt FM12/1977 o Svenskt militärflyg.
Kanske kan ovanstående hjälpa till med ev. datering om man har kodnummer men inte tillgång till serienumret?
Mvh Bengt

Tillägg:1 ser att 5004 såldes till AB Forslunds Flyg i Gävle för 5775:-, med tillägg: Ej betald i tid men senare ditskrivet "troligen betalt !
5004 hade 943 timmar o 5006 1494 timmar , den senare kostade 4275:-

Tillägg 2: ser att 5004 1947-08-15 råkar ut för "något"som bedöms kosta 450:-, motor var vid tilfället nr. 6155.
Finns kodnummer angivet i hav. rapporten?

Tillägg 3:
Jag skrev ::"De kom från F5/Ljungbyhed ca 1941-05.."
MEN redan 1941-02-24 hittar man att 5022 nödlandar pga. motorstopp, vet ej var men "Carlsson" var med.
Och rapporten kommer från F1.

Hur förklaras detta?
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Leif Fredin »

Jag skrev ::"De kom från F5/Ljungbyhed ca 1941-05.."
MEN redan 1941-02-24 hittar man att 5022 nödlandar pga. motorstopp, vet ej var men "Carlsson" var med.
Och rapporten kommer från F1.
Hej

En förklaring: ur flygvapenorder nr B 39 daterad 1940-10-25
p 6. 5 st fpl typ Sk 15 ur FKS utlånas till F 1 depå fr o m den 1/11 och t v.
Överlämning samt instruktion om fpltypen enligt närmare överenskommelse mellan CFKS och CF 1 depå.

ur flygvapenorder nr B 36 daterad 1941-04-30.

p 11. Fem fpl typ Sk 15 ur FKS, utlånade till F 1 depå jml fo nr B 39/40 p 6. överflyttas till samma depå enligt närmare överenskommelse mellan CFKS och depåch.

Leif Fredin
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Leif för förklaringen, passar ju in.

Ett annat ”spörsmål”.

Första ggn. som F18 dyker upp i mina Uppbördstabeller är i febr. –1947…(saknar 1/47)

Då nämns 2 st. Sk 25 överförda från F5 (har inte kollat vilka) samt även Sk 15A nr. 5007, överfört från F5.

Det är bara det att 5007 verkar rätt direkt utlånats till F2 / Hägernäs.
Planet kvar där till ca 4/47 när det återkommer F18.

Kan man anta att förhållandena vid F18 var att allt inte var klart ordnat för basering.
, fast Sk 25:orna verkar vara baserade F18.
Kan nämnas att detta plan, 5007 verkar vara enda Sk 15A som hört till F2.Samt
Att just i febr.-47 försvinner de 3 Sista Sk 15A från F5::
5007---F18....F18 får ett till Sk 15A i juni -47(vilken?)
5013—F7.....F7 har därmed 4 st Sk 15A
5034—F12....F12 har därmed 4 st Sk 15A

Alltså finns andra dokument/bilder på 5007 vid F2 och hur var den märkt?… F5 eller F18

Samt finns uppgifter på Koderna över de ca 40st. Sk 15A som överfördes till andra flottiljer från F5?

Hoppas på er hjälp, bilder med någorlunda tidsangivelser kan säkert bidra.

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

För er som kanske inte riktigt vet vad jag frågar om , förtydligar jag.

Nedanstående flottiljer har haft följande Klemmar, som det saknas kodnummer på.

F1…5002,5003,5004,5006,5015
F3…5008,5009,5024,
F4…5028,5032,50655070,5072
F6…5011,5020,5029,
F7…5013,5014,5025,5061,5062
F10…5012,5018,5031,5037,5049,5063,
F11…5017,5038,5041,
F12…5019,5034,5042,5043,
F13…5022,5040,5046,
F14…5045,5048,
F15…5051,5052,5054,
F18…5007,
F21…5057

Samt att det finns säkert fler saknade koder på andra plan.

Kan du hänvisa till bilder från de olika flottiljerna där koden syns?
(böcker ,filmer eller dyligt)
Serienummret kan ju var osäkert, men bra om någorlunda tidsangivelse finns.
Hoppas på ert engagemang.
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm...Sk 15CL !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fick ett tipps om Sk 15:or vid F21.
””Ena tydligt märkt 21-13 andra kod 2, men där syns inte flottiljnumret.””, samt att fototillfället var ””lumpar tiden 1946-47””
Toppen!..samtida alltså.
Sid 560 i en F21 bok finns en ”Färgprofil” …F21-13… vilken individ kan det vara?

Lite om F21:s Sk 15 innehav::
1/1 1943-(har inga data tidigare) -till 10/1945 hade F21 1 st Sk 15A, i okt-45 ankommer en till från F5.
Nov –45 överlämnas en Sk 15C, från F5
..Sk 15C vid F21.…(5067, men vilken kod ?)

Ända till ca 2/1948 har alltså F21 2 st Sk 15A o en Sk 15C, men nu kasseras ena 15A.(vilken?)
Samt att i juli-48 stryks Sk 15C.

Ca nov.-1949 försvinner sista Sk 15A från F21

”Ramlade” på följande::
Om F2/Hägernäs:
Från 1/1-1943 (har inga data före) till febr.-1945 .. finns 2 st Sk 15C
I mars 1945 är dessa nämnda som …Sk 15CL..för att i ca april sägas:. Sk 15CL ÄNDRAT till Sk 15C.
(antar att L:et hänvisar till Land, jmf. S17BL o S17BS?)

Samt:
Ca 10/1945 får F16 sin första Sk 15A från F5 snart följd av en till samt en Sk 15C …. ”hon överlämnas till F2 i början av 1947.
Samt att ena Sk 15A överförs till F15
Sommaren –48 stryks sista vid F16.Vilken kod?

Samt vilka okända kodnummer finns på bild tex. i böcker som inte man vet vilken individ det är?
Fortsätt insända data.
Det finns många Klemmar vid olika flottiljer som är lite okända än.

Hoppas på fortsatt intresse och ert engagemang så kanske vi kan förbättra Klemmens ”äventyr ”i Flygvapnet.

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Angående Klemmar vid F21 ankom följande::

5039- från F5 410709 märkt 21-5 senare SE-BPS
5057- från F5 450910 märkt 21-12 ? senare SE-BGY
5067- från F5 450910 märkt 21-13 ? senare SE-BGX

Med följde även en bild av en Camo- målad hangar på F21
bla syns en Klemm med märkning 2, taget bakifrån så det är väl nr. 12 där Ettan inte syns....eller?

jag skrev om F2:s Klemmar::
<<I mars 1945 är dessa nämnda som …Sk 15CL..för att i ca april sägas:. Sk 15CL ÄNDRAT till Sk 15C. (antar att L:et hänvisar till Land, jmf. S17BL o S17BS?)>>
Har inte sett beteckningen tidigare...finns någon kommentar?

För er som inte har listan från 12/1977 finns en länk här,,,sid 180::

http://www.flyghistoria.org/Publikation ... 977_12.pdf

Söker fler koder på Klemmar som inte är "registrerat", har du kanske ett bidrag?

MVH Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ingen reaktion över beteckningen Sk 15CL i mars 1945 ?
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bengt Ekbladh skrev:...
jag skrev om F2:s Klemmar::
<<I mars 1945 är dessa nämnda som …Sk 15CL..för att i ca april sägas:. Sk 15CL ÄNDRAT till Sk 15C. (antar att L:et hänvisar till Land, jmf. S17BL o S17BS?)>>
Har inte sett beteckningen tidigare...finns någon kommentar?
För er som inte har listan från 12/1977 finns en länk här,,,sid 180::
http://www.flyghistoria.org/Publikation ... 977_12.pdf
Söker fler koder på Klemmar som inte är "registrerat", har du kanske ett bidrag?..MVH Bengt
Tittar man i Kontakt 94 sid 11 sägs::
>>Flottörförsedda Sk 15C förekom mycket sparsamt, varför även foton på dyl. är ganska sällsynta.
Här dock 5069 från F2 (märkt 2-64). Denna konstellation har ibland felaktigt ! kallats "Sk 15CS"...Notera att i bakgrunden syns plan 67...en S 17BS>>

Jag hittade beteckningen 15CL samt tydligen förekomm även 15CS.
Egentligen inget underligt om man jmf.
med S 17....eller.
Beteckningen har alltså förekommit i FV. skrivelser/protokoll,
Låt vara att det kanske inte var helt sanktionerat, men ett sätt för personalen ha bättre koll.

Vad är er åsikt?
Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildsök Klemm

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tittar man i
”” Klemmflygplanets historia samt Klemmflygplan i Sverige.””
Av Bo Widfeldt // 5/5 –1963, hittar inte jag någon noteringar om att Sk 15C skulle varit så betecknade
Varken Sk 15CL eller Sk 15CS….. Men det är skrivet 1963.

Enligt noteringar från Krigsarkivet (senare släppta uppgifter) finns dessa beteckningar angivna.
Då det är så få plan och liten tidutsträckning är det ju ganska svårt,
Men Just i denna tid var S 17 sålunda betecknade , alltså med L eller S

Finns alltså inga mera uppgifter om Sk 15CL eller CS?

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"