Sida 1 av 1

39.272

Postat: 17 aug 2008, 18:09
av Karl Persson
Hyffsat ny svensk individ på helgens flygshow i Kecskemét.

Vem har denna? F17 ?

Bild

Postat: 17 aug 2008, 18:49
av Bengt Ekbladh
Fint

Emil skrev på en annan tråd
>>Intressant för kalenderbitare är att 39829, den sista JAS 39D avsedd för FV visas>>

o nu 39272

4 to go så att säga.

Fv beställde ju 204 Gripar , 176 A/C samt 28B/D

Sen har ju ”vissa” omdisponeringar skett.!

Serieplan till prov dito, uthyrningar samt 39818:s ”försvinnande” därav 39829?!

När de 204 Griparna levererats:
Hur många kan man säga att FV Disponerat åtminstone någon tid?

Hur är läget med de Sydafrikanska o Thailändska?

Bengt

Postat: 17 aug 2008, 18:56
av Karl Persson
Sydafrika har fått 4 st 39D levererade. 01-04. Ett par till kommer förmodligen senare i år och sen blir det dags att skicka över några ensitsare.

Thailand dröjer.

Men så har ju Sverige beställt 31 st till 39C så vi rullar väl på med numrena då.. ? 277-307... Återstår väl att se om några av dessa går på export (tex Thailand) under rådande budgetförhandlingar.

Postat: 17 aug 2008, 19:13
av Bengt Ekbladh
>>4 st 39D levererade>>
Vore kul med datum!

>>Men så har ju Sverige beställt 31 st till 39C så vi rullar väl på med numrena då.. ? 277-307... Återstår väl att se om några av dessa går på export (tex Thailand) under rådande budgetförhandlingar.>>

Dessa 39C är väl tänkt vara ombyggnad av fd. 39A.n
Menar du att dessa skall ”omregistreras?

Bengt

Postat: 17 aug 2008, 20:39
av Karl Persson
Bengt Ekbladh skrev:>>4 st 39D levererade>>
Vore kul med datum!

>>Men så har ju Sverige beställt 31 st till 39C så vi rullar väl på med numrena då.. ? 277-307... Återstår väl att se om några av dessa går på export (tex Thailand) under rådande budgetförhandlingar.>>

Dessa 39C är väl tänkt vara ombyggnad av fd. 39A.n
Menar du att dessa skall ”omregistreras?

Bengt
Leverans till sydafrika:

SA01 Juli 2006
SA02 9:e Mars 2008
SA03 13:e Augusti 2008
SA04 13:e Augusti 2008

Jag förutsätter att dom nya 39C får nya nummer. Speciellt med tanke på att dom får ny flygkropp och vingar... loggboken blir rätt meningslös. Det är inte mycket till ombyggnad som sker. Men bygger nytt och tar det man kan ta från dom gamla.

Postat: 17 aug 2008, 21:27
av Bengt Ekbladh
Förstår.
Tackar

39272 fortfarande hos FC kanske, ?? (eller vad de numera heter)?

Man gjorde väl så också till Ungern
>>Men bygger nytt och tar det man kan ta från dom gamla.>>

Hur många fd. 39A.n ”gick åt” till de 12 39A:n levererade till Ungern tro ?

Bengt

Vore Jäkl…t intresserad av att få reda på Saab:s leveranstakt av Gripen.
Har sammanställt en lista (hittar den naturligtvis inte nu)

Men ni har ju bättre koll?

Postat: 17 aug 2008, 21:45
av Karl Persson
Till Ungern har jag för mig att dom verkligen försökte ett riktigt ombygge men att det tog för mycket manstimmar och jobb att man dumpat den metoden nu... Saabs chef har sagt ett par gånger nu att man ska bygga nya kroppar och ta det som man kan från dom gamla. Bättre så.

Nu har säkerligen Saab dragit ned på takten men det var något år dom fick iväg 28 st till FMV/Tjeckien om jag inte minns fel. I runda släng låg det nog vanligtvis på 18-24 st om året till FMV. Med vissa år då nästan ingenting kom. Tex när man omförhandlade delserie 2.

Postat: 17 aug 2008, 22:00
av Bengt Ekbladh
Ja så kan det bli!

Vi får hoppas på beställningar från: ?

Norge, Danmark o Schweiz ozw.

Bengt

Re: 39.272

Postat: 18 aug 2008, 12:25
av Emil Lindberg
Karl Persson skrev:Hyffsat ny svensk individ på helgens flygshow i Kecskemét.

Vem har denna? F17 ?

Bild
Eftersom att det var F21 som deltog på denna flygdag borde den tillhöra just F21.
(Har inte stenkoll eftersom jag p.g.a semester, Red Flag och annat inte har varit på mitt eget kompani på ett bra tag nu)

De JAS 39A/B som ombyggs till 39C/D borde rimligtvis numreras om till 39C/D-lika flygplannummer, d.v.s 39277- resp. 39830-. Annars kan det bli väldigt konstigt i diverse föreskrifter. Där det ofta står t.ex "Gäller 39208-39226....." Så att det i framtiden inte blir t.ex "Gäller 39208-39226 samt 39143-39145, 39147, 39149-39154, ......." o.s.v för att täcka in de 31 st ombyggda flygplanen (obs siffrorna ovan är påhittade). I så fall måste även föreskrifterna för JAS 39A/B ändras så att de ombyggda flygplanen inte inbegrips/inkluderas/nämns i dessa.
Men vad vet jag.....