Sida 1 av 1

Huvlagning

Postat: 17 aug 2008, 20:04
av Lars-Eric Larsson
Det finns en metod att laga sprickor och repor i fpl.huvar av material PMMA (Akrylplast ) - handelsnamn : Bl.a. Plexiglas. Tyvärr saknar jag detaljerad info om metoden och den vätska som användes.
Tacksam för din hjälp, hälsar Lars-Eric Larsson.

Postat: 09 sep 2008, 22:33
av Fredrik Svärd
När jag jobbade på TE på F 5 hade vi en kille (Bosse) som polerade bort repor och ojämnheter i huv och frontrutor på SK60 och SK61. Tyvärr vet jag inte vad han använde för medel, men verkstaden finns ju kvar om än i SAABs regi. Det är nog bara att ringa och fråga.

Postat: 10 sep 2008, 09:27
av Erik Johansson
When I did the training in Vasteras before I became ‘flygplan tekniker’ we used something called Perspex polish (not sure of the spelling) number 1, 2, and 3. You started with number 1, the rough stuff, and when the scratch or damage or whatever it was was almost gone you used the number 2. To finish off the job you used the number 3 and after a certain amount of rubbing it was impossible to see where the damage had been.

Postat: 11 sep 2008, 01:25
av Sören Jonsson
Acrifix borde fungera, 190 eller 192 tror jag limmet heter (har inte kvar tuben), finns i flera varianter som bla. härdar i UV-ljus. Clas Ohlsson hade det tidigare men hittar det inte längre i deras katalog. Konsistensen är nästan som vatten, luktar mycket starkt så god ventilation krävs. Vilken efterbearbetning som är lämpligast kan nog fackhandeln råda bäst men gissar på att vanlig slipning plus polering borde gå.

Har själv använt det till "vanliga" plexiglasskivor med bra resultat.

Mvh, Sören