J 22 orna vid F 15!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

J 22 orna vid F 15!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 22 orna vid F15!

Ja frågan gäller J 22.or i Söderhamn.(Inte J 21:or)
1:a J 22 vid F 15 dyker upp 2/-47, lån från F 9.
Ökar till 3 st. i maj –47, nu angivet som kommande från F 13 (överförda från F 9 till F 13 men med hemvisst F 15?)

I juli var det 17 st. J 22:or vid F 15 med beteckningen ””Förrådsuppställda för F 18””.
De minskar under hösten och sista försvinner efter årsskiftet.

F 15 hade tex. i september-47 hela 86 plan på sin uppbörd, inklusive de 17 J 22:orna.
Trångt i de nybyggda hangarerna eller?

Förvarades J 22:orna utomhus?
Hur var de märkta?, fortfarande som F 13 märkta plan?

I sammanhanget kan sägas att de första J 22 på F18 ankom i maj – 47, från F3 och F13, …10 st.

Söker bilder eller vidare info om de förrådsuppställda J 22.orna vid F15 för F18:ns räkning.

Förrådsuppställda plan på "udda" ställen är ju inte unikt, men kanske inte så ofta nämnt.
Skulle vara mycket intressat veta mer enligt ovan

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: J 22 orna vid F 15!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

F15 började vid sommaren 1947 få ett 40-tal egna J 21.or ,,, kanske började det bli lite trångt med
” förrådsställda ” J 22:or , som snart skulle till Tullinge

Söker alltså mer info om de förrådsställda J 22:orna som stod beredda att flyga vidare till Tullinge.
Märkning, ? Plats, inom eller utomhus?
Kan ju inte ha passerat obemärkt i Söderhamn!
Sista J 22.an försvinner från F15 i jan. –48
Någon med FB kontakt?
Kan någon hjälpa till?

Bengt
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 22 orna vid F 15!

Inlägg av Leif Fredin »

Hej!
Ang J 22 vid F 15 har jag i mina antckningar

Ur flygvapenorder nr B 10 daterad 1947-01-27:
p 12. Högst tre fpl J 22 ur F 9 utlånas till F 15 den 27/1 – 30/3 enl. närmare överenskommelse mellan fljch.

I Fredsplaceringslista för flygplan övningsåret 1946-47 gällande F 9 finns antecknat för J 22 nr 22233: ”lån till F 15 åter 3/5”
Även 22230 ”lån till F 15”, inga datum.

Angående de förrådsställda kan möjligen ur skrivelse E 3 nr H 51 daterad 1947-04 29 vara av intresse:

Överflyttning och placering av J 22.

Med hänvisning till C E 3 skr nr H 5 15/3 1947, p 3, meddelas följande.
F 13 överlämnar efter den 1/5 samtliga återstående J 22 (omkr 19 st) till F 18. Av dessa fpl uppställas omkr 7 st vid F 18 och omkr 12 st vid F 15. Fpl överflyges genom C F 13 försorg.
Fpl som uppställas vid F 15, långtidskonserveras och tillses genom C F 15 försorg. C F 13 lämnar i möjligaste mån biträde vid långtidskonserveringen enl närmare överenskommelse med C F 15.

Fredsplaceringslistan samma period för F 13 anger följande:
22162 förråd F 15 20.5.47
22166 förråd F 15 2.5.47
22167 förråd F 15 14.5,47
22199 förråd F 15 2.5.47
22200 förråd F 15 2.5.47
22204 förråd F 15 2.5.47
22207 förråd F 15 14.5.47
22208 förråd F 15 14.5.47
22212 förråd F 15 30.5.47
22216 förråd F 15 14.5.47
22241 förråd F 15 12.5.47
22243 förråd F 15 14.5.47
22247 förråd F 15 9.5.47
22249 förråd F 15 30.5.47
22251 förråd F 15 19.5.47
22298 förråd F 15 14.5.47
Datum troligen överflygningsdatum.

I motsvarande lista för F 18 finns samma fpl med som ”vid F 15”, inga datum.
Anteckningarna på listorna är något suddiga på mina kopior, flera fpl KAN förekomma.

Leif Fredin
Bengt Ekbladh

Re: J 22 orna vid F 15!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Verkligen Tack Leif.
Intressant.
Förutom att F15 har ca 17 J 22:or förrådsställda (för F18 räkning)
”Använder ”? man sig av 3 andra på lån från F9.

>>Högst tre fpl J 22 ur F 9 utlånas till F 15 den 27/1 – 30/3 enl. närmare överenskommelse mellan fljch.>>
Kan dessa tex varit för att hålla piloterna sysselsatta innan fler J 21:or ankom eller?

F15 fick ju sina J 21:or även de som lån från F9 (dyker upp i augusti –46)
Lite egendomligt då F9 inte hade fler J 21:or än ett 30-tal, men ändå lånar ut till F15.( 5 st. som ökar till 10 innan årsskiftet)

Man ville ofkås få igång F15 snarast och Säve basen hade ju kvar ett större antal J 22:or tv.

Får sen syn på detta::
Tittar i I från Orre till Vigg/ F15 boken (sid 34) Visar att det fanns en J 20 / Falco som skulle bli demo objekt för flygare o mekaniker.===Inte än bränd eller upphuggen alltså !

Låter även det oerhört intressant …tiden i detta fall oktober 1945.

Ja en liten vandring i en flygflottiljs första skeende, kanske inte så känd?

Tack igen Leif för J 22 klarläggandet.
Finns fler uppgifter om att F15 verkligen använde J22 i sin verksamhet (de 3 först lånade)
Eller någon uppgift om den J20 som tydligen fanns ett tag i Söderhamn.
Är jag och säkert andra idel Öra.
Mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"