Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
TilleTeamM
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39
Ort: Lund
Kontakt:

Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Inlägg av TilleTeamM »

Bästa forum,

Är det någon som vet vem som flög Hkp 5 under Göteborg Aero Show i år? Jag vill minnas att det var den individ som flög som nr. 2 i förevisningen med 4 helikoptrarna.

Om ni vet både namn och organisation så hade detta hjälpt mig.

Vänliga hälsningar.
/Tille, TeamM
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Inlägg av Christer Sidelöv »

Inget svar på frågan i rubriken, men jag kan inte låta bli att kommentera uttrycket "Helikopter 5". Det har aldrig funnits något som officiellt kallats så! Det är lika fel som att kalla Hercules för "Transport 84", eller att säga att Team 60 flög med "Skol 60". Hur många har hört att Draken hette "Jakt 35"? Hkp är ingen förkortning för helikoter utan en helt egen militär beteckning, vilket inte är samma sak! Gäller alla flygplan och helikoptrar.
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Inlägg av Erik »

Nja, t ex HKP 16 uttalas i dagligt tal just "helikopter sexton", inte "håkåpe sexton" (oftast), däremot uttalas just TP 84 oftast "tepe åttifyra". HKP 5 uttalas väl "pisskur"? När det gäller flygplan som finns i olika versioner med olika roller, t ex flygvapnets samtliga Gulfstream (IV, IV-SP och G550) så säger man "flygplan 102" eller skriver FPL 102, vilket då innefattar både spanings- och transportversioner. Sedan så råkar ju Tp, Hkp, J, A, S och allt vad det är även vara militära förkortningar som används i andra sammanhang än som beteckning på flygplanstyper.

[ Postad med iPad ] Bild
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Re: Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Inlägg av Najk »

Måste nog säga att jag tycker du har fel här, Christer. HKP (eller Hkp, om man så vill) är en vedertagen förkortning även utanför det militära. Skriver jag HKP finns det nog ingen i åtminstone flygkretsar, som inte vet vad jag menar. Att kalla en specifik helikopter för HKP 5 känns inte fel, då det är just en avyttrad HKP 5 som avses. Det är dessutom den officiella benämningen i försvarsmakten, och har alltid varit. Den har aldrig haft namnet Hughes 300 i försvaret, den har hetat HKP 5. På precis samma sätt benämner man just TP 84, vilket också är hur man uttalar det i dagligt tal. Du vet nog lika väl som jag att man inte uttalar förkortningen när man pratar om exempelvis TP 84, SK 60 och J 35. Generellt säger man ju att Team 60 flyger med SK 60, man säger inte att dom flyger med SAAB 105, som ju faktiskt är flygplanets officiella beteckning, om vi ska vara petiga.
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Inlägg av RobinW »

är det inte Patria Helicopters som har hand om flygvapnets veteranhelikoptrar hkp5 & hkp6? vet att det finns en Bengt där som flyger bägge vad han heter i efternamn vetetusan.

hårklyverier detdär med förkortningar och hur det ska uttalas. vad säger hårklyvarna om super Cub:en i svenska försvaret?? är det Flygplan51 eller EfPeEl51???
tycker att det börjar bli en märklig nivå på forumet när en tråd med en till synes enkel fråga hamnar Offtopic direkt och det återigen hamanr i en diskussion hurvida förkortningar skall uttalas eller skrivas.
Senast redigerad av RobinW den 14 jul 2013, 23:05, redigerad totalt 1 gång.
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Vem flög Helikopter 5 under Göteborg Aero Show?

Inlägg av Arne M »

RobinW skrev:är det inte Patria Helicopters som har hand om flygvapnets veteranhelikoptrar hkp5 & hkp6? vet att det finns en Bengt där som flyger bägge vad han heter i efternamn vetetusan.

hårklyverier detdär med förkortningar och hur det ska uttalas. vad säger hårklyvarna om super Cub:en i svenska försvaret?? är det Flygplan51 eller EfElPe51???
tycker att det börjar bli en märklig nivå på forumet när en tråd med en till synes enkel fråga hamnar Offtopic direkt och det återigen hamanr i en diskussion hurvida förkortningar skall uttalas eller skrivas.
Det var väl Christer Sidelöv som här i tråden växlade in på det här förkortningssidospåret! Och han har en poäng i att exempelvis en Hercules C-130 inte är en Transport 84. Det är enligt Flygvapnets hemsida ett 'flygplan TP 84'. Att sedan TP rimligen ska uttolkas som 'transport' är liksom en annan femma. Liksom att beteckningen 'hkp' naturligtvis inte betyder ett monoplan med två fasta vingar! Det vet vi ju alla att det är en 'gräddvisp'! :lol:

Det här med hur olika förkortningar ska uttalas – eller tolkas som – är ett klart svårt kapitel. Allas vårt statliga aktiebolag SJ AB ska enligt företaget själva inte tolkas som Statens Järnvägar utan det är en initialförkortning, SJ, utan någon särskild innebörd, ett varumärke (en logotyp) helt enkelt! Fan tro't sa doktor Relling!

Det brukar bli ett sjuhelsikes liv i forumet Postvagnen om någon dristar sig till att tala om Statens Järnvägar. Så man ska vara försiktig med förkortningar även om alla vet vad de egentligen betyder! :D
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"