Sida 1 av 1
Nödlandade tyska flygplan
Postat: 29 jun 2013, 15:41
av Mats Averkvist
Jag har noterat att man målade över stamkennzeichnung (identitetsbokstäverna på båda sidor av balkkorset) ganska fort på nödlandade tyska flygplan. Däremot inte balkkorset eller andra märkningar. Vad var anledningen till detta?
Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 23 jul 2013, 21:16
av Bengt Ekbladh
Nja…om man tittar på de ca 10 st Storkar ..Fi156 som stod uppställda i hangar på F17 ser man att åtminstone 3 har kvar sina beteckningar.
Även en del av de plan som via Bromma överlämnades till Sovjet har kvar beteckningen, men här verkar balkkorset övermålat?
Dock verkar den Fw190 som testades mot J22 enbart ha balken kvar.
Kan det Mats frågar om handla om den tidiga delen av kriget, då en del Tyska plan sändes hem?
Vad säger Mats?
Mvh Bengt
Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 24 jul 2013, 11:41
av Fredric Lagerquist
Det handlar om man skulle flyga planen eller inte. De nödlandare som flögs i Sverige skulle enligt instruktionerna nationalsymbolen målas över. Det blev nog så att man även strök över det som var runt om det tyska korset...eller för den delen nationalsymbolen även på engelska och amerikanska flygplan.
Flygplan som monterades ner för transport behövde inte denna "behandling".
Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 24 jul 2013, 12:57
av Mats Averkvist
Fredric Lagerquist skrev:Det handlar om man skulle flyga planen eller inte. De nödlandare som flögs i Sverige skulle enligt instruktionerna nationalsymbolen målas över. Det blev nog så att man även strök över det som var runt om det tyska korset...eller för den delen nationalsymbolen även på engelska och amerikanska flygplan.
Flygplan som monterades ner för transport behövde inte denna "behandling".
Varför gjorde man då inte detta alltid? Eller är detta bara ett av undantagen? Har du någon referens till ditt påstående Fredric?
Denna maskin är ett typexempel. Det mesta är övermålat utom nationalsymbolen. Den transporterades först från landningsplatsen landvägen till Bunge och så flögs den efter ett halvår till Norrköping.


Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 24 jul 2013, 14:33
av Fredric Lagerquist
Mats Averkvist skrev:Fredric Lagerquist skrev:Det handlar om man skulle flyga planen eller inte. De nödlandare som flögs i Sverige skulle enligt instruktionerna nationalsymbolen målas över. Det blev nog så att man även strök över det som var runt om det tyska korset...eller för den delen nationalsymbolen även på engelska och amerikanska flygplan.
Flygplan som monterades ner för transport behövde inte denna "behandling".
Varför gjorde man då inte detta alltid? Eller är detta bara ett av undantagen? Har du någon referens till ditt påstående Fredric?
Denna maskin är ett typexempel. Det mesta är övermålat utom nationalsymbolen. Den transporterades först från landningsplatsen landvägen till Bunge och så flögs den efter ett halvår till Norrköping.


Hmm, hur var det nu med denna Henschel Hs 126B-1? Fick den inte reg SE-AOG penselmålat över de tyska beteckningarna i samband med flygningen Bunge - Kungsängen? Inget jag tar gift på dock

Tror att det antagligen inte fanns någon "norm" och det kan ha sett ut på olika sätt. Svårt att skaka fram ett lämpligt referensobjekt, men här är ett exempel på det omvända förhållandet; "vit 14" syns klart o tydligt men det tyska korset är övermålat med svenska färger.

Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 24 jul 2013, 15:11
av Mats Averkvist
SE-AOG blev penselmålad efter att den kom till Norrköping!
Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 24 jul 2013, 23:57
av Fredric Lagerquist
Mats Averkvist skrev:SE-AOG blev penselmålad efter att den kom till Norrköping!
Är du verkligen hundra på det? Kollade med Paul Compton som tittat i akten för SE-AOG. Inte mycket handlingar finns kvar, men följande finns noterat:
19450308 Permit To Fly (for unspec. period if approved by inspector), AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping
19450311 Inspection at Bunge and Permit to Fly for ferry to Norrköping for standard inspection required for CofA, AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping
Har lite svårt att tro att man vid en besiktning skulle ha godkänt flygning om inte registreringsbeteckningen funnits applicerad på flygplanet.

Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 25 jul 2013, 08:17
av Mats Averkvist
Fredric Lagerquist skrev:Mats Averkvist skrev:SE-AOG blev penselmålad efter att den kom till Norrköping!
Är du verkligen hundra på det? Kollade med Paul Compton som tittat i akten för SE-AOG. Inte mycket handlingar finns kvar, men följande finns noterat:
19450308 Permit To Fly (for unspec. period if approved by inspector), AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping
19450311 Inspection at Bunge and Permit to Fly for ferry to Norrköping for standard inspection required for CofA, AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping
Har lite svårt att tro att man vid en besiktning skulle ha godkänt flygning om inte registreringsbeteckningen funnits applicerad på flygplanet.

98%! Denna bild är tagen i Nordisk Aerotjänsts hangar på Kungsängen i Norrköping. På bilden nedan är det också påmålad registrering på kroppen. Begge påmålningarna bör vara utförda samtidigt, på samma ställe.
Ur min kommande skrift om SE-AOG:
"Den 8 mars 1945 får besiktningsmannen Nils Olof Sefeldt vid Flygvapnet i uppdrag att resa till Bunge och besiktiga Henscheln och flyga den till Norrköping. Den 11 mars besiktigar han flygplanet på Bunge. I anmärkningarna anges att flygplanet skall undergå allmän översyn och förnyad besiktning innan ordinarie luftvärdighetsbevis kan utfärdas. Ett interimsbevis för SE-AOG är utfärdat i förväg, den 8 mars och gäller överflygning från Gotland till Norrköping samt eventuella provflygningar i samband med översynen. Det blev utfärdat ett flygtillstånd den 8 mars från Bunge till Norrköping och Sefeldt flög flygplanet till Norrköping - Kungsängen med enbart det tyska balkkorset påmålat. Registreringsbokstäverna och hakkorset var övermålade. Hos Nordisk Aerotjänst på Kungsängen genomgick planet en allmän översyn under mars-april."
Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 25 jul 2013, 10:07
av Fredric Lagerquist
Mats Averkvist skrev:98%! Denna bild är tagen i Nordisk Aerotjänsts hangar på Kungsängen i Norrköping. På bilden nedan är det också påmålad registrering på kroppen. Begge påmålningarna bör vara utförda samtidigt, på samma ställe.
Ur min kommande skrift om SE-AOG:
"Den 8 mars 1945 får besiktningsmannen Nils Olof Sefeldt vid Flygvapnet i uppdrag att resa till Bunge och besiktiga Henscheln och flyga den till Norrköping. Den 11 mars besiktigar han flygplanet på Bunge. I anmärkningarna anges att flygplanet skall undergå allmän översyn och förnyad besiktning innan ordinarie luftvärdighetsbevis kan utfärdas. Ett interimsbevis för SE-AOG är utfärdat i förväg, den 8 mars och gäller överflygning från Gotland till Norrköping samt eventuella provflygningar i samband med översynen. Det blev utfärdat ett flygtillstånd den 8 mars från Bunge till Norrköping och Sefeldt flög flygplanet till Norrköping - Kungsängen med enbart det tyska balkkorset påmålat. Registreringsbokstäverna och hakkorset var övermålade. Hos Nordisk Aerotjänst på Kungsängen genomgick planet en allmän översyn under mars-april."
Tack Mats, det var intressant! Extra intressant var också att besiktningsman och ferrypilot var en och samme person; Sefeldt. Med tanke på att det är han som även ska flyga så finns ju även aspekten vädret. Skulle inte förvåna om han inte brytt sig om regbokstäver på planet/flygkroppen om det fanns risk att bli strandsatt på ön, t ex...
Re: Nödlandade tyska flygplan
Postat: 25 jul 2013, 11:15
av Mats Averkvist
Luftfartsmyndigheterna gav i uppdrag till Sefeldt att utföra besiktningen och att föra flygplanet till Norrköping. Han var nog en av de svenskar som hade mest erfarenhet av tyska flygplan vid tidpunkten. Han gjorde flera transporter av nödlandare inom Sverige. (Han hade tidigare bl a varit nede i Tyskland för att hämta hem Fieseler Storch till Sverige. Se Ikaros 2002)