Gamla vingar över Göteborg
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Gamla vingar över Göteborg
Fick ett par bilder på denna maskin strax efter start från Säve. Dansk DC-3 får jag det till. Säkert nån som vet mer.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Tack för länken, intressant.
Jag har en följdfråga. Från ungdomsåren dyker det upp minnen av Biggles-böcker. I en bok figurerade en Dakota, som den kallades där, som blivit ombyggd med trepunkts landningsställ. Förekom sånt ofta och hur stor operation var det? Huvudstället måste ju flyttas bakåt för att få vikt på noshjulet om jag förstår saken rätt.
Jag har en följdfråga. Från ungdomsåren dyker det upp minnen av Biggles-böcker. I en bok figurerade en Dakota, som den kallades där, som blivit ombyggd med trepunkts landningsställ. Förekom sånt ofta och hur stor operation var det? Huvudstället måste ju flyttas bakåt för att få vikt på noshjulet om jag förstår saken rätt.
- Krister Lindblad
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Hej,
Jag har aldrig sett någon DC-3 med noshjul vad jag kan minnas, men med tanke på att det byggts 10 000+ st av originalet och att det bl a visats att man i nödfall kan göra en DC-2,5 av en DC-3, så blir jag inte förvånad om det funnits någon/några även med noshjul.
Även jag läste Biggles i yngre år. Kommer dock inte ihåg hur flygplanet beskrevs där. Det närmaste en DC-3 med noshjul jag kan komma på på rak arm är amfibieversionen XC-47C. Här på bilder i flygsimulatorutförande: http://www.maam.org/flightsim/news/xc47_pr.htm. Kan det ha varit en sådan som Biggles flög må hända?
mvh / Krister
Jag har aldrig sett någon DC-3 med noshjul vad jag kan minnas, men med tanke på att det byggts 10 000+ st av originalet och att det bl a visats att man i nödfall kan göra en DC-2,5 av en DC-3, så blir jag inte förvånad om det funnits någon/några även med noshjul.
Även jag läste Biggles i yngre år. Kommer dock inte ihåg hur flygplanet beskrevs där. Det närmaste en DC-3 med noshjul jag kan komma på på rak arm är amfibieversionen XC-47C. Här på bilder i flygsimulatorutförande: http://www.maam.org/flightsim/news/xc47_pr.htm. Kan det ha varit en sådan som Biggles flög må hända?
mvh / Krister
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag tror att det rent tekniskt skulle vara litet knöligt. Fast det sägs ju att ett av skälen att Super DC-3 inte slog an var att de resande förväntade sig ett horisontellt kabingolv. Men det finns ju så många bortförklaringar och andra myter som flyghistoriker och slikt folk gärna tar till.
W E Johns var väl med författarens rätt litet fabulerande när han med sin litet dammiga VK1-erfarenhet beskrev de modernare flygplan som figurerade i böckerna. Jag tipsade nyligen i Nätkassen om en mycket comprehensive sajt om hans böcker och kanske man där kan finna något, men jag kan inte påminna mig från mitt eget Biggles-läsande att DC-3 skymtat i någon bok. En sådan där transatlantisk typ ju... Även om sådana förekom när det knep; t ex i "Biggles flyger västerut". Eller som en annan tecknare såg det.
Rent tekniskt verkar det alltså svårt. Minns hur jag för några år sedan kikade upp i en av Daisys hjulbrunnar och försökte filosofera över att plåten där var nästan lika gammal som jag själv. Men det gav ingen "kick". Det var däremot klart irriterande att jag hade svårt att förstå hur landställets olika delar vecklade ihop/ut sig.
Annars är Biggles fortfarande i farten. Språkutbildningen i Lund är inte vad den varit har jag läst någonstans, fast det var ju där inte Biggles fel utan räkenissarnas.
Lars S
W E Johns var väl med författarens rätt litet fabulerande när han med sin litet dammiga VK1-erfarenhet beskrev de modernare flygplan som figurerade i böckerna. Jag tipsade nyligen i Nätkassen om en mycket comprehensive sajt om hans böcker och kanske man där kan finna något, men jag kan inte påminna mig från mitt eget Biggles-läsande att DC-3 skymtat i någon bok. En sådan där transatlantisk typ ju... Även om sådana förekom när det knep; t ex i "Biggles flyger västerut". Eller som en annan tecknare såg det.
Rent tekniskt verkar det alltså svårt. Minns hur jag för några år sedan kikade upp i en av Daisys hjulbrunnar och försökte filosofera över att plåten där var nästan lika gammal som jag själv. Men det gav ingen "kick". Det var däremot klart irriterande att jag hade svårt att förstå hur landställets olika delar vecklade ihop/ut sig.
Annars är Biggles fortfarande i farten. Språkutbildningen i Lund är inte vad den varit har jag läst någonstans, fast det var ju där inte Biggles fel utan räkenissarnas.
Lars S
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Jo, bara för att det stod i en av Johns böcker behöver det ju inte ha funnits i verkligheten. Tror det var i Biggles och smugglarna. Trepunktsstället hade en del i handlingen. En guldtransport hade överfallits i Australiens ödemarker och guldet försvunnit spårlöst. Biggles kom dit och visade att ett flygplan hade använts. Hjulspåren hade dock täckts av sand när flygplanet startade men Biggles blåste bort sanden med sitt flygplan. Eftersom dom tre spåren var parallella pekade det på att ett trepunktsställ använts, ett sporrhjul hade slingrat sig lite. Det finns ett antal felaktigheter i historien men låt oss glömma det.
Tycker också att det lät lite konstigt att flytta landningsstället så det hela kanske var en fantasi av Johns. Det lät dock troligt när jag läste historien nån gång i ungdomsåren.
Tycker också att det lät lite konstigt att flytta landningsstället så det hela kanske var en fantasi av Johns. Det lät dock troligt när jag läste historien nån gång i ungdomsåren.
- Krister Lindblad
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Jag frågade mina DC-3-kunniga vänner hos DC-3 Airways (http://www.dc3airways.com/) men de håller det för otroligt att en DC-3 med noshjul någonsin funnits.
Precis som Lasse skriver så skulle det antagligen ha krävt en väldigt omfattande ombyggnad av flygplanet, vilket sannolikt vore svårt att motivera med tanke på att det bör ha funnits en hel del andra flygplantyper som redan från början var konstruerade med noshjul. DC-4, t ex, flög för första gången bara tre år efter DC-3.
Ett förslag som jag fick var att det kanske var en ovanlig DC-5, om det nu inte är ett rent påhitt av författaren? http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-5
Precis som Lasse skriver så skulle det antagligen ha krävt en väldigt omfattande ombyggnad av flygplanet, vilket sannolikt vore svårt att motivera med tanke på att det bör ha funnits en hel del andra flygplantyper som redan från början var konstruerade med noshjul. DC-4, t ex, flög för första gången bara tre år efter DC-3.
Ett förslag som jag fick var att det kanske var en ovanlig DC-5, om det nu inte är ett rent påhitt av författaren? http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-5
- Krister Lindblad
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
En annan DC-3 airways-medlem påpekade just att Ilyushin Il-12 och Il-14 på avstånd skulle vara rätt lika en eventuell DC-3 med noshjul, ifall något sånt kan ha inspirerat författaren.
Några bildexempel:
http://www.airliners.net/photo/Deutsche ... 1331260/L/
http://www.airliners.net/photo/East-Ger ... 1372755/L/
http://www.airliners.net/photo/China--- ... 1247727/L/
http://www.airliners.net/photo/LOT---Po ... 1277582/L/
Några bildexempel:
http://www.airliners.net/photo/Deutsche ... 1331260/L/
http://www.airliners.net/photo/East-Ger ... 1372755/L/
http://www.airliners.net/photo/China--- ... 1247727/L/
http://www.airliners.net/photo/LOT---Po ... 1277582/L/
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
http://www.biggles.info/Details/57/ Kanske?Åke Karlsson skrev: ...
Tror det var i Biggles och smugglarna. Trepunktsstället hade en del i handlingen. En guldtransport hade överfallits i Australiens ödemarker och guldet försvunnit spårlöst.
...
Lars S
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
DC-3 i Bigglesböckerna
Boken där DC-3:an med noshjul figurerar är Biggles och luftpiraterna, B. Wahlströms 1952. Utgavs i sju upplagor fram till 1981. Originaltitel: Biggles works it out.
(Omslaget till upplaga 1-5 är förresten gjort av Björn Karlström och föreställer en civilregistrerad rödmålad fransk Morane 406 jagad av en Hurricane. -en scen ur boken)
I flera andra Biggles-böcker förekommer också DC-3:or, men då i normalt utförande.
(Omslaget till upplaga 1-5 är förresten gjort av Björn Karlström och föreställer en civilregistrerad rödmålad fransk Morane 406 jagad av en Hurricane. -en scen ur boken)
I flera andra Biggles-böcker förekommer också DC-3:or, men då i normalt utförande.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Biggles och luftpiraterna kanske det var, ja. Men Nicobarerna och en fd japansk flygbas låter också bekant. Hmm, undrar var dom gamla böckerna finns nu? På vinden eller hos min brorson? Dags att läsa om dom med dagens visdom i skallen. Har tyvärr märkt att minnena har en tendens att förvanskas och beblandas när decennierna rullar på, så lite uppdatering behövs. Tack för alla som engagerar sig.
Beträffande mystiska maskiner så måste jag omnämna den tecknade serien Willy på äventyr. Huvudpersonen Willy och farbror Anders och kvinnan Jonna åkte kors och tvärs runt jorden och upplevde äventyr. Maskinen dom färdades i hette S. M. 3. Den kunde flyga och landa på både land och vatten men på vattnet kunde den dra in vingarna och fortsätta som en båt, den kunde tom dyka som en ubåt. Att fungerar i fantasins värld. Serien gick i Allers och kanske nån tidning mer på 30 och 40-talet
Beträffande mystiska maskiner så måste jag omnämna den tecknade serien Willy på äventyr. Huvudpersonen Willy och farbror Anders och kvinnan Jonna åkte kors och tvärs runt jorden och upplevde äventyr. Maskinen dom färdades i hette S. M. 3. Den kunde flyga och landa på både land och vatten men på vattnet kunde den dra in vingarna och fortsätta som en båt, den kunde tom dyka som en ubåt. Att fungerar i fantasins värld. Serien gick i Allers och kanske nån tidning mer på 30 och 40-talet
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: DC-3 i Bigglesböckerna
Av Mats beskrivning av omslaget kom jag på att den boken står ju i min bokhylla. Jag se att ett exemplar är till salu på Tradera, utropspris bara 8 kr. Och inga bud lagda. Vart är världen på väg?Mats Averkvist skrev:Boken där DC-3:an med noshjul figurerar är Biggles och luftpiraterna, B. Wahlströms 1952. Utgavs i sju upplagor fram till 1981. Originaltitel: Biggles works it out.
(Omslaget till upplaga 1-5 är förresten gjort av Björn Karlström och föreställer en civilregistrerad rödmålad fransk Morane 406 jagad av en Hurricane. -en scen ur boken)
I flera andra Biggles-böcker förekommer också DC-3:or, men då i normalt utförande.
http://www.tradera.com/BIGGLES_OCH_LUFT ... 504411#pic
Trevlig registrering, F-ELIX.
Jag bläddrade igenom boken och mycket riktigt finns detaljen om det speciella utseendet av spåren och Biggles slutsats. Vidare sägs att DC-3:an måste ha fått ett noshjulställ (DC-4 nämns som ett exempel på ett plan med ett sådant). På andra ställen är det dock litet slirigt med landställterminologin. Nosstället verkar bara nämnas en enda gång - fast jag kan mycket väl ha missat något.
Handlingen utspelas både i Australien och Frankrike/Nordafrika. Det verkar dras väldigt listiga slutsatser av föremål man råkar hitta eller annat. "Av mannens brytning att döma var han varken engelsman eller fransman."
Den bok jag föreslog har faktiskt en DC-2 avbildad på titelsidan (heter den väl). Tycker jag mig se. Även i en svensk utgåva av berättelsen finns en DC-3 på omslaget, dock ej Karlströmritad.
Lars S