Sida 1 av 1
Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 10 aug 2013, 09:56
av Sven-Erik Jönsson
Den 21 augusti 1955 kolliderade två J 29A från F 13 över St. Horredsjön, ca 5 km öster om Frillesås i Hallands län. Det var 29117 med fänrik (res) Harry Nilsson och 29121 med fänrik (res) Per Ekman, båda omkom. Där fänrik Ekman återfanns finns ett järnkors rest, se
avdelning flygminnesmärken.
Från en sommarboende inte långt från haveriplatsen har vi fått nedanstående foton på vrakrester som fortfarande finns kvar. Bilderna är tagna i juli i år. Kanske någon kan identifiera vilka detaljer det rör sig om.
/Sven-Erik
ovanstående foton åter inlagda 2106-09-27
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 10 aug 2013, 10:13
av Henrik Bergman
Hej!
Jag ser ett landställ på två bilder.
Den sista bilden verkar visa den kraftiga plåt som sitter på skottet bakom katapultstolen.
Med vänlig hälsning
Henrik Bergman
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 10 aug 2013, 20:22
av Bengt Ekbladh
Sven-Erik skrev::
21 augusti 1955 kolliderade två J 29A över St. Horredsjön, ca 5 km öster om Frillesås i Hallands län. Det var J 29A 29117 och 29121
29117 med ggtid 418 timmar hade motor RM2 5331, som hade 292 timmars gångtid.
29121.hade 317 timmar och dess motor RM2 5247 var igång i 212 timmar.
>>Från en sommarboende inte långt från haveriplatsen har vi fått nedanstående foton på vrakrester som fortfarande finns kvar.
Bilderna är tagna i juli i år., 2013 >>-----Trodde nog FV städade upp bättre efter sig!
Finns inga motordelar kvar på platsen?
Var det för att det var en klar kollision i luften som man (FV) kanske inte ville / brydde sig om att samla ihop allt skrot?
Man behövde denna gång inte ”bevisa” att det inte var något materielfel, Och detta var nog så viktigt!….
Någon som vet liknande ”skrot-upplag” som FV inte brytt sig om att åtgärda?
Mvh Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 10 aug 2013, 20:38
av Sven-Erik Jönsson
Jag tror inte att Flygvapnet på den tiden såg det lika viktigt ur miljösynpunkt som idag att städa upp allt på en haveriplats.
I slutet av 2002 uppmärksammades, att det låg en del skrot i skogen invid väg 26 mellan Halmstad och Åled efter en J 34 Hawker Hunter, nr 34057 som havererade den 1963-04-17. Bl.a. fanns motorn djupt nedborrad i marken. När detta påtalades, så tog det inte lång tid förrän personal från Flygvapnet var på plats och städade bort allt.
Fpl hade råkat i spinn. Flygföraren Fk Lars H Boqvist räddade sig med fallskärm, dock med ryggskada.
(Eventuellt borde vi ev. göra en ny tråd om detta, avvaktar dock om det blir mer om detta ämne här).
/Sven-Erik
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 10 aug 2013, 22:25
av Klas Andersson
Hej
ja detta borde ju vara mitt ämne !
Henrik har helt rätt i sin gissning ! landställsben och Ryggpansaret !
den stora avlånga järnbiten är "Lådan" till en Automatkanon
de långa rören är förstärkningsjärn i bakkroppen (nr 22och 24 )
i änden på den ena sitter en av de bakre ledade ! lyftöglorna (nr 9 )
den runda ringen med en massa skruvar i ...tror jag är en del från Ryggflygnings tanken-pumpen ??
skulle kunna vara en skruvfläns i nedre delen på den ?
sen blir det värre... den fyrkantiga plåtlådan med hål i liknar ju ett Radio chassie ,men varken FR8 radion eller Pejlmottagaren ser ut så innuti ...(jag har just öppnat 2 sådana !)
kan inte heller komma på var de ..2? rostiga fackverks konstruktionerna skulle kunna sitta ??
inte mycket som är järn och kan rosta på en Tunna ....
trots jag har en att gå ut och titta på så går jag bet på det ....
sen är det en pryl som sticker upp över Ryggpansaret ,det vekar vara lutat mot en axel ??
tycker det ser ut som en kamaxel med nockar på ??
kan det vara prylar i skrothögen som inte alls kommer från 29an ??
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 13 aug 2013, 09:07
av Klas Andersson
Hej igen !
Jag har just konstaterat att jag har den kompletta haverirapporten !! på CD !
den är mycket omfattande ! med bilder, vittnes förhör ,mm
det borde finnas mycket småbitar kvar i trakten eftersom det regnade ner !! rester i området och i sjön !
Jag har fått denna rapport från Bertil Andersson -pensionerad Flygingenjör/överstelöjtnant,
Han hade som konsultuppdrag att scanna in haverirapporter !!
Han svarade "alltid" på haverifrågor på den tiden (ca2002)
Inlägget ändrat 10.30
Med hjälp av Sven Erik ! så har jag fått kontakt med Bertil igen !
och klartecken på att lägga upp den här !
Rapporten är på 22mb !
så jag sänder underlaget till Sven-Erik så får han ta ställning till det
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 13 aug 2013, 11:59
av Sven-Erik Jönsson
Här är
haverirapporten från denna olycka. Rapporten är att betrakta som en officiell och offentlig handling och därför kan vi publicera den.
Tack Klas för att Du delade med Dig av rapporten.
/Sven-Erik
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 13 aug 2013, 19:38
av Bengt Ekbladh
Tack Klas o Sven-Erik för hav. rapporten.
Finns flera sådanna, tänker mest på tiden 30-till-säg 60-talet?
Menar alltså så här på nätet eller är Krigsarkivet enda sökstället?
mvh Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 13 aug 2013, 20:59
av Klas Andersson
den här har jag mailat till Sven Erik som på något sätt ? lagt upp den .
dom jag har på CD och i pappersform är sådana som jag speciellt intresserat mig för ,
(alltså främst vrak i sjöar,eller sådana som jag trott kunnat ligga kvar i naturen )
dom har jag alltså fått in scannade på en CD av nämnde Bertil Andersson .
sen har jag en del som jag själv förr i tiden ! fått i pappers form från KA eller själv varit där och kopierat .
Dessa finns inte på nätet vad jag vet !
däremot så finns ju rapporter från ....80-talet på nätet
sökte lite och hittade detta ,borde ge svar på din fråga
http://www.havkom.se/Hem/Militara_hande ... fore_1978/
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 13 aug 2013, 21:48
av Bengt Ekbladh
Fint Klas.
Tänkte att det var så.
Just att piloterna inte "hämtars upp" ser ju ut att ha hänt rätt ofta.(pga djupet oftasts, eller oklar nedslagsplats)
Gäller ju främst i Östersjön, men verkar även hänt vid vissa mossor, eller i fjällvärden.
Har för närvarande ingen större överblick, men noterat att man kanske inte vill/ville redogöra för platserna.
En liten kommentar:..jag skrev::
>>29117 med ggtid 418 timmar hade motor RM2 5331, som hade 292 timmars gångtid.==stämmer.
29121.hade 317 timmar och dess motor RM2 5247 var igång i 212 timmar.>>
Detta alltså i avskrift i KA , men i haverirapporten sägs 479 timmar för 29121 och alltså inte som de första rapporterna säger 317
Någon "uppräkning" eller vad då? nått verkar inte stämma här!
Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 14 aug 2013, 08:28
av Leif Fredin
Angående gångtider J 29A nr 29121.
29121.hade 317 timmar och dess motor RM2 5247 var igång i 212 timmar.>>
Detta alltså i avskrift i KA , men i haverirapporten sägs 479 timmar för 29121 och alltså inte som de första rapporterna säger 317
Någon "uppräkning" eller vad då? nått verkar inte stämma här!
F 13 kassationsförslag (avd VI nr A570) daterat 1955-10-25 anger "Gångtid total 317 h, antal flygningar 479 st. Motor typ RM2 nr 5247, gångtid total 212 h, efter LF 64 h."
I haverirapporten har tydligen någon form av sammanblandning skett.
Leif Fredin
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 14 aug 2013, 17:53
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Angående gångtider J 29A nr 29121.
29121.hade 317 timmar och dess motor RM2 5247 var igång i 212 timmar.>>
Detta alltså i avskrift i KA , men i haverirapporten sägs 479 timmar för 29121 och alltså inte som de första rapporterna säger 317
Någon "uppräkning" eller vad då? nått verkar inte stämma här!
F 13 kassationsförslag (avd VI nr A570) daterat 1955-10-25 anger "Gångtid total 317 h, antal flygningar 479 st. Motor typ RM2 nr 5247, gångtid total 212 h, efter LF 64 h."
I haverirapporten har tydligen någon form av sammanblandning skett.Leif Fredin
Tack Leif för klarläggandet.
Trodde först jag råkat skriva av fel, samt brukade ofta inte ta med antalet flygningar.
Där ser man , ibland? Inte så noggrann koll i vissa? Haveriprotokoll, hoppas det var sällan sånt hände.
Mvh Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 15 aug 2013, 19:32
av Daniel S
Tack Klas för att du delgav oss rapporten, och tack Sven-Erik för att du lade upp den för allmän beskådan
Väldigt intressant att få kika i en rapport!
Utan att egentligen ha något att tillföra tråden kan jag inte släppa tanken hur intressant det kunde vara att ha en egen avdelning för militära flygplan som föreslogs av Mats Averkvist i data och forumfrågor-avdelningen. Det hade varit fint att kunna diskutera olika flygplansindivider baserat på deras Fv-nummer
Även med tanke på Bengt Ekblads tråd om felaktigheter i haverirapporter som lätt hade kunnat diskuteras under respektive individs tråd?
Kan man tänka en struktur med flygplantypens namn som delforum under en samlad rubrik?
Ex.
Militära flygplan
-35 Draken
-Tp 79
Och sedan kan man starta upp nya trådar i delforumet baserat på individnummer?
Ex. 35294
Där kan man fylla på med haverirapporter, ställa frågor om haverier, datum för skrotning o.s.v.
Förlåt om jag svävar ut, och kanske i fel tråd, men jag tycker det är en intressant frågeställning
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 15 aug 2013, 20:20
av Bengt Ekbladh
""Förlåt om jag svävar ut "skrev Daniel.
Jag säger äntligen nån som vill att nått intressant händer igen på forumet.
Sven-Erik skrev ju nyligen så här:: i Data- och forumfrågor
Instämmer med att förslaget är bra och jag lägger gärna upp en kategori (rubrik) för Militära flygplan.
Tacksam för förslag på hur strukturen skall se ut. Det är ju många olika flygplantyper om varje typ skall ha en underrubrik. Vissa typer kan man eventuellt slå ihop. Bör sorteringen sedan vara efter individnummer? För varje flygplan vore det intressant om man kan lista under vilka perioder respektive kod varit gällande, större modifieringar, ev. flygtid. m.m. Detta är endast mina så här hastigt påkomna tankar.
Men återkom gärna med förslag här i tråden, så har alla möjlighet att påverka.
INGA förslag där än …!…..Trodde nog på bättre respons :
Daniel skriver:: Utan att egentligen ha något att tillföra tråden kan jag inte släppa tanken hur intressant det kunde vara att ha en egen avdelning för militära flygplan som föreslogs av Mats Averkvist i data och forumfrågor-avdelningen. Det hade varit fint att kunna diskutera olika flygplansindivider baserat på deras Fv-nummer
Se bara hur stort och intressant det civila registret har blivit , säkert mycket intressant för massor av medlemmarna.
Nu väntar vi på det militära.
Enligt mig bör många sökvägar finnas.
Ex:: fpl typ, årtal, haveriplats, flottilj, märkning?, haverirapp., Bilder , samt säker flera.
Kan säkert bli lite knivigt att få ihop det.
Skriver detta här, då ju ””Data- och forumfrågor inte kanske är så populärt att titta i ?
”Överordnad” kan väl splitta svaret så det även syns i Data- och forumfrågor .
Men framför allt …Kom med ideer och förslag!
Mvh Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 15 aug 2013, 20:39
av Bengt Ekbladh
Litet tillägg till ovanstående:
Just frågor om militära haverier är ju ungefär.:
"Det havererade en Tunna i närheten av....cirka 195X"
Här uppstår nog ett problem... men man vet oftast åtminstone vilket län/landskap som var platsen.
Hur lösa detta?
Fler sökvägar / frågeställningar finns säkert.
Era ideer /lösningar frågas.
Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 15 aug 2013, 20:48
av Daniel S
Bengt Ekbladh skrev:
Just frågor om militära haverier är ju ungefär.:
"Det havererade en Tunna i närheten av....cirka 195X"
Tänkte också på detta, men det kanske kan lösas i efterhand med moderering när mysteriet har lösts av alla kunniga människor, och presenteras i rätt tråd?
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 28 sep 2016, 18:42
av Pia
Den 21 augusti 1955 kolliderade två J 29A från F 13 över St. Horredsjön, ca 5 km öster om Frillesås i Hallands län. Det var 29117 med fänrik (res) Harry Nilsson och 29121 med fänrik (res) Per Ekman, båda omkom. Där fänrik Ekman återfanns finns ett järnkors rest, se avdelning flygminnesmärken.
Från en sommarboende inte långt från haveriplatsen har vi fått nedanstående foton på vrakrester som fortfarande finns kvar. Bilderna är tagna i juli i år. Kanske någon kan identifiera vilka detaljer det rör sig om.
Hej
Jag är systerdotter till Per Ekman som omkom i haveriet ovan. På egna och Pers syskons vägnar sökte jag information om olyckan och hamnade i forumet här. Det verkar finnas mycket upplysningar här, även om somligt tycks ha fallit bort sedan tråden skapades.
Vid min mosters senaste besök vid minneskorset efter Per hade någon placerat en vrakdel intill korset. Vi (hans fyra syskon och jag) undrar vad det är för del. Tyvärr går inte bilderna på vrakdelarna i den här tråden inte längre att se, det vore intressant om det ginge att få fram dem igen på något sätt?
Syskonen och vi andra saknar en del information kring olyckan och det vore därför intressant att kunna delge syskonen haverirapporten som länkades till här i tråden. Tyvärr fungerar inte den länken
http://www.flyghistoria.org/dokument/ha ... apport.pdf längre. Är det möjligt att få hjälp att nå rapporten på något annat vis?
Tack för tråden om min morbror och hans kollega!
/ Pia
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 28 sep 2016, 19:28
av Bengt Ekbladh
Hej Pia.
Som du kanske ser verkar SFF ha problem med länkar, just nu
Säkert håller man på att undersöka/åtgärda?
Håll koll , vi håller tummen att allt ”återbördas”.
Mvh Bengt
Re: Haveri J 29A den 21 augusti 1955
Postat: 29 sep 2016, 14:24
av Pia
Hej igen!
Jag hittade senare haverirapporten och karta till minneskorset under "flygminnesmärken".
http://www.flyghistoria.org/flyghistori ... d-glamsjon
Nu har Sven-Erik t o m varit snäll och lagt upp alla bilderna på nytt.
Jag förstår så väl att länkar bryts under arbetet med en hemsida.
Tusen tack för snabba svar och hjälp! Och tack för en rik källa att ösa ur! =)
Vänliga hälsningar Pia