SK 60 in i ryssjan F17
Moderator: Sven-Erik Jönsson
SK 60 in i ryssjan F17
enl.Expressen o radionyheterna:
SK 60 in i ryssjan på F17 efter ev. fågelkoll
3 personer ombord, skador?
Bengt
SK 60 in i ryssjan på F17 efter ev. fågelkoll
3 personer ombord, skador?
Bengt
SK60A är den 4-sitsig?
SK60A är den 4-sitsig?
>>Fåglar låg bakom olycka med stridsplan
RONNEBY. Många fåglar gjorde att starten för ett militärflygplan fick avbrytas.
Planet, som skulle starta på F17 i Kallinge i morse, fångades upp av ett nät.
Tre personer fanns i planet men ingen skadades.
Klockan 8.30 i morse skulle det fyrsitsiga planet av modellen SK60 starta på banan på F17, Blekinge flygflottilj, i Kallinge utanför Ronneby.
– I slutet av startfasen upptäcker piloten att det är mycket fågel i luften och på marken och beslutar att avbryta starten, berättade flygchefen Lars Bergström vid en presskonferens på F17.
"Gjorde helt rätt"
– Det kom aldrig till en kollision. Piloten gjorde helt rätt i att avbryta, säger Kent Löving, informationschef på F17.
Planet hade då en fart på ungefär 80 kilometer i timmen och hann inte stanna. Det fortsatte in i ett nät i slutet av banan och fortsatte 20 meter i nätet. I planet fanns utöver piloten två passagerare, personal på F17 som var på väg till ett möte.
– Samtliga ombord är helt oskadda och planet har inga synliga skador, men ska undersökas, säger Lars Bergström.>>
Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
60133 133 Sk60A 60133 F17 act aug06 aug06 F5 mks
>>Fåglar låg bakom olycka med stridsplan
RONNEBY. Många fåglar gjorde att starten för ett militärflygplan fick avbrytas.
Planet, som skulle starta på F17 i Kallinge i morse, fångades upp av ett nät.
Tre personer fanns i planet men ingen skadades.
Klockan 8.30 i morse skulle det fyrsitsiga planet av modellen SK60 starta på banan på F17, Blekinge flygflottilj, i Kallinge utanför Ronneby.
– I slutet av startfasen upptäcker piloten att det är mycket fågel i luften och på marken och beslutar att avbryta starten, berättade flygchefen Lars Bergström vid en presskonferens på F17.
"Gjorde helt rätt"
– Det kom aldrig till en kollision. Piloten gjorde helt rätt i att avbryta, säger Kent Löving, informationschef på F17.
Planet hade då en fart på ungefär 80 kilometer i timmen och hann inte stanna. Det fortsatte in i ett nät i slutet av banan och fortsatte 20 meter i nätet. I planet fanns utöver piloten två passagerare, personal på F17 som var på väg till ett möte.
– Samtliga ombord är helt oskadda och planet har inga synliga skador, men ska undersökas, säger Lars Bergström.>>
Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
60133 133 Sk60A 60133 F17 act aug06 aug06 F5 mks
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 22 aug 2008, 17:56, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
SK 60
Flera SK 60A, B och C har på senare år byggts om till fyrsits. T.ex 60031 (2005), 60018 (2006), 60021 (2004), 60022 (2001), 60088 (2001), 60135 (2004), m.fl. Siffrorna inom parantes anger när jag tog foto på resp. kärra som fyrsitsig.Bengt Ekbladh skrev:Ursprungligen fanns det väl 3 SK 60D o 10 SK 60E som var 4-sitsiga?
De flesta E:na är väl kasserade (alla)
Så även SK 60D
Fler som ändrats till 4-sits vid senare tidpunkt ?
Kan man genom att ta bort katapultstolarna på en ”vanlig” A , B eller C
Få en 4-sitsig?
Bengt
Sist som jag fotograferade 60133 i juni 2007 var hon fyrsitsig.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
60133 i ryssjan
Här finns bilder på tillbudet. Här syns även att 60133 är fyrsitsig
http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41716
http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41716
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Syrgas
Värt att nämna är att SK 60D var utrustad med uttag för syrgasmask även bak. Vilket inte SK 60E hade.
Carl-Johan Lagerkvist
Hej,
Omställning mellan 2 katapultstolar och 4 vanliga stolar var ingen märkvärdig operation.
Man lyfte helt enkelt ur katapulstolarna, demonterade pistongena till kanonrören, samt balken vilken stolens gejdrar satt monterade på.
Sedan monterades de fyra stolarna vilka hade integrerade fastbindningsremmar etc. Hela operationen klaras av på ett par timmar av två man med lite rutin.
Det har alltid funnits ett visst antal SK 60, vanligtvis A modellen förutom D och E, som varit utrustade med 4 stoilar.
De maskiner som var tilldelade flottiljerna för sambands, transport och väderflygningar (oftast tre per flottilj) utgjordes för det mesta av två tvåsitsiga respektive en fyrsitsare.
Hälsningar
Björn (som varit med och "ställt om" ett antal gånger
Omställning mellan 2 katapultstolar och 4 vanliga stolar var ingen märkvärdig operation.
Man lyfte helt enkelt ur katapulstolarna, demonterade pistongena till kanonrören, samt balken vilken stolens gejdrar satt monterade på.
Sedan monterades de fyra stolarna vilka hade integrerade fastbindningsremmar etc. Hela operationen klaras av på ett par timmar av två man med lite rutin.
Det har alltid funnits ett visst antal SK 60, vanligtvis A modellen förutom D och E, som varit utrustade med 4 stoilar.
De maskiner som var tilldelade flottiljerna för sambands, transport och väderflygningar (oftast tre per flottilj) utgjordes för det mesta av två tvåsitsiga respektive en fyrsitsare.
Hälsningar
Björn (som varit med och "ställt om" ett antal gånger