Haverirapporterna, kan vi lita på dessa till fullo?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Haverirapporterna, kan vi lita på dessa till fullo?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Vi har på kort tid erfarit att allt i FV:s haverirapporter inte alls verkar stämma.

Beträffande 21432 finns ju ”en sammanfattning” i FR 29 om haveriet 1954-05-19 i Vänern.
>>1954-05-19.Nära Malmön,Vänern>>
Men planer hamnade i vattnet vid inloppet till Brofjorden!
Här har jag ingen Hav.rapport utan den felaktiga platsen kommer tydligen från en sammanfattning av händelsen!
Vad säger den riktiga rapporten egentligen om plats?

Beträffande haveriet 21 augusti 1955 kolliderade två J 29A från F 13 över St. Horredsjön, ca 5 km öster om Frillesås i Hallands län. Det var 29117 och 29121
Här har man alltså blandat ihop antal flygtimmar och antal flygningar
>>Gångtid total 317 h, antal flygningar 479 st.>>

Inget av ovanstående har väl någon större inverkan på rapporten…..men man måste väl undra lite på hur man genomförde den och Fanns ingen som kollade resultatet?

Ovanstående tycker jag ger en liten negativ känsla av en del som pressenterades i haverirapporter i Dåtid.

Småsaker tycker säkert många … Ja fel kan ju alla göra… men var var kollen?

Har själv ytterst få haverirapporter och har inte , …vad säger man.. dubbelkollat dessa !
Finns andra exempel på ”oklarheter” ?


Med vänlig hälsning Bengt

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"