Flygplansvrak i Kilsbergen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

pellets

Flygplansvrak i Kilsbergen

Inlägg av pellets »

Hej

Tänkte skriva mitt första inlägg här i forumet genom att ställa frågan: Vad har vi hittat?

7-8 personer åkte till Gungtjugaälven väster om Gilsåssjön i Kilsbergen för att titta på ett vrak av ett flygplan. Vi var två som varit där förrut och hade då fått veta platsen från en orienterare som varit mycket i skogarna däromkring. Samtliga 7-8 som åkte den här gången var medlemmar i Örebro flygklubb och vår känsla och tanke var att det vi hittat var vraket av klubbens gamla flygplan SE-FHK, en Piper Pa-28R, som störtade i Kilsbergen i december 1974 med den tragiska följden att piloten som var ensam ombord omkom. Detta skulle ha hänt vid Gilsåssjön som bara är någon eller ett par kilometer öster om platsen där vi nu hittat vraket.

En sak stämde dock inte för oss: SE-FHK var målad vit och blå när den var aktiv i klubben medan detta vrak är målat vit och röd. Kvar av flygplanet vi hittat finns vingar, stabbe och fena och ett brandskott och lite annat plåt. Dock ingen motor och ingen inredning/instrumentering. Vi ställde oss frågan om SE-FHK kan ha målats om till blått och vitt och att denna färg slitits bort under åren i skogen och att den vit-röda då kommit fram. En bild finns på nätet av SE-FHK parkerad på Gustavsviksfältet i Örebro som är plåtad 1971. Planet verkar vara en sen 60-talare så att man under denna tid redan målat om det kanske inte är helt troligt.

Spiken i kistan på våra teorier om att vi hittat SE-FHK kom när vi kontaktade tidigare medlemmar i flygklubben som kunde berätta att de var med och hämtade hem vraket, som tackvare kraftiga snöfall inte hittades förrän ett antal veckor efter haveriet. Dessa medlemmar kunde berätta att vingar, stabbe och fena fraktades bort med lastbil när de hittat planet. Någon av de gamla medlemmarna säger att de kan peka ut haverieplatsen för SE-FHK så med detta kommer vi säkerligen tillrätta. Men vad har vi hitta för vrak??? Eftersom det är inom Villingsbergsområdet slog tanken att försvaret eller Bofors släpat ut något i skogen men platsen är så svårtillgänglig att det känns konstigt. Planet har reg SE-... det retliga är att både på kroppssida och vingar tar plåten slut när resten av bokstäverna borde komma. Vi tror att det är en enmotorig Piper och den är tillverkad i aluminium så allt dukat går bort.

Någon som kan svara på frågan: Vad har vi hittat?
Bengt Löfgren

Re: Flygplansvrak i Kilsbergen

Inlägg av Bengt Löfgren »

Om vraket har märkningen SE- är det nog uteslutet att det är någon av dessa:

http://www.robotmuseum.se/Mappar/Roboth ... rb_mal.htm

men jag länkar till dessa ändå, för åtminstone Humlan har flugits över Villingsberg.
Ditsläpat? Platsen är lite för långt åt skjutfältskanten för att mark-placera ett skjutmål på.

// Bengt, Karlskoga
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

En bild av vraket kunde kanske ge en ledtråd.

Ett serienummer borde ju finnas någonstans bland vrakdelarna. Det är många komponenter i ett flygplan som kan var märkta med serienummer för att man skall veta vilken individ det tillhör...
pellets

Inlägg av pellets »

Mats Averkvist skrev:En bild av vraket kunde kanske ge en ledtråd.

Ett serienummer borde ju finnas någonstans bland vrakdelarna. Det är många komponenter i ett flygplan som kan var märkta med serienummer för att man skall veta vilken individ det tillhör...
Bilder kommer när jag sitter vid datorn hemma.

Skjutmålen tror jag inte på för övrigt.
pellets

Inlägg av pellets »

Lyckas inte få in några bilder i forumet...
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Att lägga in en eller flera bilder är inte svårt. Läs instruktionerna på http://www.flyghistoria.org/forum-instrukt_phpbb.htm

Gör ett försök!

/Sven-Erik
pellets

Inlägg av pellets »

SE 6.jpg
SE 5.jpg
SE 4.jpg
LN-BFT

Inlägg av LN-BFT »

Hva med SE-EKT ( se Civilflygregisteret)
pellets

Inlägg av pellets »

Stort tack! Det löser nog frågan om vad vi hittat. Det låter mycket rimligt och dessutom stämmer delarna ganska väl med bilderna.

Tackar

Per
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Ja då var nog det löst !

passar på med en fråga till dej som verkar ha koll på området !

sent 80tal -tidigt 90 tal så skall Bofors ha fått dit en Engelsk militär Helikopter !
en Westland Wessex HAS 3,
tydligen skulle den användas för något skjutprov !

jag söker bilder och info om den där !

mitt intresse grundar sig i att jag har motorn (Napier Gazelle)
och rotorväxeln från den !
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Kan nedanstående var nått?, tyvärr inga bilder med kulhål !

WA240 XT256 Westland Wessex HAS3 To A2615, sold to Sweden during 1988

http://www.ukserials.com/

Bild av XT257 finns , gulmålad

Samt bild av Westland Wessex HAS3, A2615 / XT256, Royal Navy från 27th July 1974.
Tyvärr inga med "kulhål" från Bofors än !

http://www.abpic.co.uk/photo/1103599/
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Jo då det där har jag allt hittat förut :-)

men vad jag söker är bilder.mm från sista tiden i Sverige ,
det behöver ! inte vara med kulhål :-)

så här ser grejorna ut som kommit från en skrot i Värmland
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... 4601088471
Ronnie Espling

Inlägg av Ronnie Espling »

Bofors kanonmat.PNG
Hej.Hittade den här bilden på SOS-Stockholm.se sida.Det bör vara samma helikopters resa till Bofors och bilden är från 87 enligt den som lagt upp bilden.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"