Motorfråga SK60.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Motorfråga SK60.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Citat:

Den 28 oktober 1993 beslöt regeringen att motor FJ44 från Williams-Rolls i USA skulle ersätta RM 9 i flygplan SK 60. Detta innebar att SK 60 fick betydligt bättre enmotorsäkerhet, dragkraften var ca 20% högre. Underhållskostnaderna minskade, man fick lägre total bränsleförbrukning samt buller och emissionsegenskaper som klarade kommande civila miljökrav. Man räknade även med högre säkerhet i reservdelsförsörjningen och en säkrare prissättning eftersom flygvapnet inte är ensam användare av motorn. FJ44 fick den militära beteckningen RM 15.


Jag har inte funnit användandet av denna motor i annat än kryssningsmisiler och UAV:er. Vad är motorn konstruerad att användas till från början?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Bengt Bergholm »

Wikipedia är din vän :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FJ44


Den är iaf idag supervanlig i bizjet-segmentet, nästan "standard".
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

FJ44 är gjord för bemannat flyg från början, men tillverkaren Williams International hade lång erfarenhet av motorer för kryssningsrobotar och UAV:er och andra "flygapparater", vilket ju förstås kan ge upphov till funderingar om FJ44-ursprunget.

Se återigen Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Williams_International där det sägs It has been building small turbofan engines since the 1950s for use in cruise missiles as well as target and reconnaissance drones..

Lars S
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Tack Bengt och Lars.

Inlägg av Fredrik Astlid »

De verkar ha 3 olika varianter av kontrakt med sina kunder vad gäller service och garantier. Frågan är vilken nivå flygvapnet har för sitt hyrköp eller hur det nu ligger till.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Har flygvapnet inget eget forum där man kan ställa frågor av detta slag. Ett forum har ju nästan varenda flygklubb och även nedlagda svenska flygbolag.

Jag tror att jag aldrig sett ett officiellt inlägg från FV på vårt forum. Trots att flygvapnet förekommer rätt ofta i inläggen.

Hur kommer det sig? Tas inte SFF på allvar?

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"