J26 Mustang

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

J26 Mustang

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Är det någon som vet om Mustangerna i Flygvapnet, hade de amerikanska livflottarna monterade i stolen?
Eller hade man bytt ut dem mot en ryggdyna?

Med vänlig hälsning
Henrik Bergman, Vargön
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: J26 Mustang

Inlägg av Erik »

Inte en aning, men den amerikanska flotten satt väl fast i fallskärmsselen. Jag har inte sett något sådant på svenska bilder, däremot att de bar en lös kudde att sitta på under armen.

[ Postad med iPad ] Bild
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: J26 Mustang

Inlägg av Henrik Bergman »

Ahh!
Just det, kudden.
Då har man ha använt ryggfallskärm i Mustangen när den flög i FV.
I och med detta satt inte den amerikanska livflotten i ryggstödet.

Tack för hjälpen.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: J26 Mustang

Inlägg av Per Björkqvist »

Save0004.JPG
Hittade denna bild med ryggfallskärm,men undras då vad packen är till för, som sitter bakom ryggpansaret?
Jag ser inte denna packe på andra J 26:or nämligen.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J26 Mustang

Inlägg av Klas Andersson »

en modifiering som gjordes i sverige var ju att montera en "bagagehylla " i huven, det var en plywoodskiva som satt lite sluttande i bak,
Jag har nämligen haft en huv med rester av en sådan hylla monterad ! :D
Jag har fattat det som att avsikten var att piloterna skulle kunna ha med sig lite bagage vid till exempel ombaseringar .
gissar på att det är det som syns på bilden ? det är ju helt omöjligt att få med sig detta paket vid ett uthopp !
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: J26 Mustang

Inlägg av Per Björkqvist »

Save0020.JPG
Bagagehyllan ser man på den här bilden,det bakom pansaret måste vara något annat!
Kan ju ha varit något tillfälligt i och för sig :D !
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J26 Mustang

Inlägg av Klas Andersson »

.... ja som paketet verkar ligga , precis bakom pansaret , så skulle ju hyllan ta emot när han vevar fram huven ?
den är fäst i en välvd aluminium profil mellan huvsidorna som ochså skulle ta emot !
kanske är så att han är på väg och ska pilla upp det på hyllan ? eller så hade just detta plan ingen hylla !

måste varit jäkligt bökigt att få in något där bak på hyllan !! och att spänna fast packningen !
Senast redigerad av Klas Andersson den 09 sep 2013, 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: J26 Mustang

Inlägg av Per Björkqvist »

Ja mysko är det.
Vi får hoppas någon har svaret på detta.
Det kanske fanns bägge möjligheterna att ta med sig "neglisären" dit man skulle!
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: J26 Mustang

Inlägg av eralehm »

Tror jag har sett någon liknande väska på någon bild men det var inte standard. Tittar man närmare på bilden ser man ju också tydligt att den bara är fastsatt med ett par remmar runt pansarplåten: lätt fixat av vem som helst.

Är det någonting målat på kroppen framför vingen? Ser lite mysko ut.

/Leif Hellström
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: J26 Mustang

Inlägg av Per Björkqvist »

Jag har gått igenom mina få J 26-bilder,och på ytterligare ett fpl kan man ana en likadan väska bakom pansaret.
Apropå målningen på denna maskin så ser det ut som nån slags fågel,eller karikatyr på en sån.
Svårt att identifiera maskinen och dess usprung, men man kan ana koden "OS-" för 355th FG eller också hos 8th AF Scouting Force.
Hittar ingen sådan kod i J 26-boken,som du Leif har skrivit,bland de kända koder som de hade USAAF innan de kom till Sverige.
Det borde vara en F 4-maskin till 99% säkerhet.
perborjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
Ort: Glumslöv

Re: J26 Mustang

Inlägg av perborjeson »

Det var långt ifrån alla J 26 som hade bagagehyllan monterad (alternativt sattes den bara dit vid behov). En variant som förekom var att hissa upp stolen ett eller ett par hack extra och trycka in en necessär eller liten väska på golvet under.
Per Börjeson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"