Tidig flyghistoria - Olle Dahlbeck och Astrid Lindgren
Postat: 25 aug 2008, 20:44
I tråden om Duxford och Old Warden halkade jag in på Bristol Boxkite som vår pionjär Olle Dahlbeck (farbror till Eva) ju flög en gång. Nu finns ju Boxkiten i SFF bildarkiv men jag googlade och kom då in på en Neumüllersk släktsajt där Boxkiten omnämns i förbifarten. Se http://neumuller.org/Webbplats/%22Brygg ... an%22.html Intressant är att där hänvisas till att Astrid Lindgren i en självbiografisk bok ("Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult") berättat om hur Dahlbeck hösten 1912 damp ned vid hennes barndomshem. Så här berättar Astrid: Min bror och jag kom springande till olycksplatsen första av alla och hörde hans vilda eder och förbannelser, där han satt bredvid sin trasiga maskin. Han var ju på väg till Köpenhamn och Tyskland, Dahlbäck, och trivdes inte alls bakom vår lagård. Men å, vad lyckliga vi var att ha honom där och med vilket rysande välbehag vi hörde hur han svor!”
Nu var det ju inte med den ganska åbäkiga Boxkiten han kom utan med ett smidigare Sommer monoplan. Som det står i SFF Kronologi:
1912 oktober: Olle Dahlbeck försöker bland flera andra erövra ett pris på 10 000 kronor genom att flyga Köpenhamn - Stockholm på 24 timmar, alternativt ett pris om 6 000 kronor för samma sträcka på kortare tid än sju dagar. Endast Dahlbeck kom ordentligt iväg på sträckan, men han klarade den inte på sju dagar utan anlände till Stockholm först 26 oktober efter det att han på grund av dåligt väder kunnat starta först den 10:e och dåligt väder även under färden hindrat honom. Resan hade gått Köpenhamn - Markaryd - Värnamo – Malmbäck (sydväst Nässjö) - Vimmerby - Malmen – Norrköping - Nyköping - Södertälje - Stockholm. Dahlbeck använde ett Sommer monoplan med 70 hk roterande Gnome-motor.
Lätt delikat var att på Neumüllersajten överraskande "finna sig själv" eller åtminstone i form av två bilder jag en gång knäppt. Fast egentligen är det Lars Henriksson som med idogt photoshoppande satt fason på bilderna som han så publicerat på sin sajt och som sedan på något sätt letat sig till Neumüller-sajten. Själv känner jag mig mest litet stolt. Vad Lars H tycker vet jag ännu inte; han kanske har sagt OK. (Har nu kollat. Han hade gärna blivit omnämnd i sammanhanget.) Det är ju han som "gjort" bilden vilket framgår om man jämför med originalet (med reducerad kvalitet)
Apropå det här med upphovsrätt som ju verkligen inte är så enkelt precis.
(Ett litet tillägg efteråt: Jag har hört från en flyghistoriskt kunnig och därtill bevarande-aktiv person att den textil som användes vid en omdukning av Bryggarkärran inte var särskilt väl vald. Så att säga.)
Lars S, som har försöjningen ordnad och gärna sysslar med vad som skenbart är ovidkommande
Nu var det ju inte med den ganska åbäkiga Boxkiten han kom utan med ett smidigare Sommer monoplan. Som det står i SFF Kronologi:
1912 oktober: Olle Dahlbeck försöker bland flera andra erövra ett pris på 10 000 kronor genom att flyga Köpenhamn - Stockholm på 24 timmar, alternativt ett pris om 6 000 kronor för samma sträcka på kortare tid än sju dagar. Endast Dahlbeck kom ordentligt iväg på sträckan, men han klarade den inte på sju dagar utan anlände till Stockholm först 26 oktober efter det att han på grund av dåligt väder kunnat starta först den 10:e och dåligt väder även under färden hindrat honom. Resan hade gått Köpenhamn - Markaryd - Värnamo – Malmbäck (sydväst Nässjö) - Vimmerby - Malmen – Norrköping - Nyköping - Södertälje - Stockholm. Dahlbeck använde ett Sommer monoplan med 70 hk roterande Gnome-motor.
Lätt delikat var att på Neumüllersajten överraskande "finna sig själv" eller åtminstone i form av två bilder jag en gång knäppt. Fast egentligen är det Lars Henriksson som med idogt photoshoppande satt fason på bilderna som han så publicerat på sin sajt och som sedan på något sätt letat sig till Neumüller-sajten. Själv känner jag mig mest litet stolt. Vad Lars H tycker vet jag ännu inte; han kanske har sagt OK. (Har nu kollat. Han hade gärna blivit omnämnd i sammanhanget.) Det är ju han som "gjort" bilden vilket framgår om man jämför med originalet (med reducerad kvalitet)
Apropå det här med upphovsrätt som ju verkligen inte är så enkelt precis.
(Ett litet tillägg efteråt: Jag har hört från en flyghistoriskt kunnig och därtill bevarande-aktiv person att den textil som användes vid en omdukning av Bryggarkärran inte var särskilt väl vald. Så att säga.)
Lars S, som har försöjningen ordnad och gärna sysslar med vad som skenbart är ovidkommande